آمریکا از صربستان خواست نیروهایش را از مرز کوزوو عقب براند

وزیر خارجه آمریکا در تماس تلفنی با رئیس‌جمهوری صربستان، خواستار «کاهش فوری تنش و بازگشت به گفت‌وگو» شد

ناتو هم‌اکنون ۴ هزار و ۵۰۰ سرباز مستقر در کوزوو دارد ـ Armend NIMANI / AFP

ایالات متحده آمریکا از صربستان خواسته است نیروهایش را از آنچه به گفته خود استقرار نظامی گسترده در مرز این کشور با کوزوو است عقب براند.

این درخواست در پی درگیری مسلحانه یکشنبه گذشته در منطقه صرب‌نشین شمال کوزوو بود که طی آن حدود ۳۰ مرد مسلح با پلیس کوزوو درگیر شده و در جریان این درگیری یک پلیس و سه مهاجم کشته شدند. پلیس از بازداشت شش نفر از این افراد و کشف مقدار زیادی اسلحه و مهمات خبر داد.

آلبین کورتی، نخست‌وزیر کوزوو، صربستان را به حمایت از این افراد متهم کرد.

روز جمعه، میلان رادویچیچ، معاون رئیس «لیست سرپسکا»، حزب اصلی سیاسی صرب‌های کوزوو، پس از اعتراف به سازماندهی این گروه مسلح استعفا داد. 

به گزارش بی‌بی‌سی، ائتلاف نظامی ناتو اعلام کرد که آماده است تعداد نیروهای خود را در این منطقه افزایش دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ینس استولتنبرگ، رئیس ناتو، تایید کرد که «مجوز اعزام نیروی بیشتر برای رسیدگی به وضعیت فعلی را صادر کرده است».

این دومین بار ظرف سه ماه گذشته است که ناتو نیروهای خود را در این کشور تقویت می‌کند.

بریتانیا نیز در واکنش به این وضعیت اعلام کرد که نیروهایی را برای پیوستن به نیروهای حافظ صلح ناتو به آن منطقه اعزام می‌کند.

بی‌بی‌سی به نقل از جان کربی، سخنگوی شورای امنیت کاخ سفید، روز جمعه در سخنانی «استقرار نظامی گسترده» تانک‌ها و توپخانه‌های پیشرفته صرب را «رویدادی بسیار بی‌ثبات‌کننده»‌ خواند و از صربستان خواست که این نیروها را از مرز خارج کند.

او افزود که آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، طی تماس تلفنی با الکساندر ووچیچ، رئیس‌جمهوری صربستان، خواستار «کاهش فوری تنش و بازگشت به گفت‌وگو» شده است.

ووچیچ به‌طور مستقیم تجمع اخیر نیروها را انکار نکرده، اما ضمن رد ادعاهایی مبنی بر آماده‌باش نیروهای کشورش تاکید کرد که اکنون حتی نیمی از نیروهای دو یا سه ماه گذشته را ندارند.

در پی انتخابات شهرداری‌ها در ماه مه گذشته که دولت کوزوو برای مناطق صرب‌نشین شهردار آلبانیایی‌تبار انتخاب کرد، تنش بین اقلیت‌های صرب و اکثریت آلبانیایی کوزووو در ماه‌های گذشته شدت یافته است.

درگیری مرگبار یکشنبه که در جریان محاصره یک صومعه ارتدوکس صرب رخ داد، یکی از شدیدترین تنش‌های سال‌های اخیر در کوزوو بوده است.

بیشتر از جهان