جشنواره پادشاهی‌های کهن به العلا بازمی‌گردد

این جشنواره دو‌هفته‌ای از ۱۶ نوامبر آغاز شده است و بازدیدکنندگان را با تاریخ و فرهنگ این منطقه باستانی آشنا می‌کند

تصویری از جشنواره پادشاهی‌های کهن العلا‌ــ Arab News

جشنواره پادشاهی‌های کهن برای بزرگداشت تاریخ و میراث فرهنگی العلا به این منطقه باستانی عربستان سعودی بازگشته است.

به گزارش عرب نیوز، این جشنواره دو هفته‌ای تا ۲ دسامبر ادامه دارد و با جشن‌های فرهنگی، گردش‌های عصرگاهی، تجربه غذاهای سنتی، و گشت‌و‌گذار در اماکن باستانی و تاریخی، بازدیدکنندگان را به قلب تاریخ و گذشته العلا می‌برد.

جشنواره امسال مصادف است با پانزدهمین سالگرد ثبت مداین الصالح یا حجر در میراث جهانی یونسکو.  این شهر که بیش از ۲۰۰۰ سال دست‌نخورده باقی مانده بود و قدمت اکثر آثار باستانی‌اش به دوره پادشاهی نبطیان در قرن اول میلادی بازمی‌گردد، بیش از ۵۲ هکتار مساحت دارد و گواه تاریخ کهن عربستان سعودی است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اکنون، درهای مداین الصالح به روی گردشگران باز است تا در بخشی متمایز و بکر از این سرزمین سیر و سیاحت کنند.

فیلیپ جونز، مدیر گردشگری در کمیسیون سلطنتی العلا، به عرب نیوز گفت: «عربستان سعودی امروزی و مردمش به همان اندازه نبطیان باستان و تمدن‌های رومی ساکن مداین الصالح، که میراثش همچنان در فرهنگ ما باقی است، پیشگام، نوآور و با جوامع سرزمین‌های دور و نزدیک در تعامل‌اند. جشنواره امسال پادشاهی‌های باستان از طریق فعالیت‌هایی در سطح استاندارد جهانی، این میراث را در مرکز توجه قرار داده است.»  

شرکت‌کنندگان در جشنواره می‌توانند سفر در تاریخ این شهر باستانی را سوار بر کالسکه‌ای تک‌اسبه که به سبک دوره نبطیان است، آغاز کنند تا در «باغ مخفی خریمات» با تاریخ و فرهنگ کاربرد بخور در دنیای باستان آشنا شوند. «نمایش زندگی» نیز داستان‌های تاریخی را با سرگرمی در هم می‌آمیزد.

«شامگاه سنگ» با الهام از تاریخ استان مدینه است و بازدیدکنندگان را به مهم‌ترین گورستان‌های این منطقه می‌برد. «نمایشگاه زندگی در الحجر (مداین الصالح)» نیز ۱۵ کشف باستان‌شناسی مهم، و همچنین حیات وحش و طبیعت منطقه، را به نمایش می‌گذارد.

این جشنواره که از ۱۶ نوامبر آغاز شده است، در هفته اول با «سفر در زمان»، به قصه‌ها، افسانه‌ها، اسطوره‌ها، حیات و خاطرات العلا می‌پردازد.

در «عکمه پس از تاریکی» که به‌مناسبت ثبت این کوه در میراث مستند جهانی یونسکو ترتیب داده شده است، بازدیدکنندگان در فضایی توام با مهمان‌نوازی و تنقلات عربی، صنایع دستی و نمایش، که همگی با الهام از کتیبه‌های به‌جامانده از تمدن‌های کهن است، با این مکان آشنا می‌شوند.

سایر فعالیت‌ها عبارت‌اند از «رژه شاه نبونعید»، آخرین پادشاه امپراتوری بابل، «خیمه‌گاه خیبر» با تجربه منحصربه‌فرد غذاهای سنتی و صنایع دستی، و «آوای واحه» که موسیقی، طبیعت و چشم‌اندازی بی‌نظیر را در هم می‌آمیزد.

تیماء مکانی دیگر است که در فضایی با الهام از تاریخ، بازدیدکنندگان را با شاهان، ملکه‌ها، و جوامع کهن این منطقه آشنا می‌کند. «خیمه‌گاه تیماء» با تلفیق غذا، صنایع دستی، اجراهای فرهنگی، شترسواری، و قوش‌پرانی لحظاتی خوشایند برای بازدیدکنندگان رقم می‌زند و «حیات تیماء» با موسیقی و هنرهای نمایشی، داستان «سرزمین شاهان» را روایت می‌کند.

علاوه بر رویدادهای جانبی متعدد دیگر، مجموعه‌ای از کارگاه‌های آموزشی هنری و فرهنگی با موضوع «برنامه‌هایی برای گذشتگان آینده» برای کودکان و خانواده‌ها ترتیب داده شده است.

بیشتر از فرهنگ و هنر