جشنواره هنر العلا نخستین نمایشگاه اندی وارهول را در عربستان سعودی برگزار می‌کند

برگزارکنندگان جشنواره هنر العلا قصد دارند آن را به یک رویداد سالانه مهم در صحنه هنر جهانی بدل کنند

دومین جشنواره هنر العلا با عنوان «زندگی در رنگ» برگزار می‌شود - AFP

دومین دوره جشنواره هنر العلا در عربستان سعودی از روز پنجشنبه، ۱۶ فوریه (۲۷ بهمن)،‌ با برگزاری نمایشگاهی از آثار اندی وارهول برگزار می‌شود. این نخستین بار است که آثار این هنرمند سرشناس معاصر آمریکایی در عربستان سعودی به نمایش درمی‌آید.

به گزارش العربیه، در دومین دوره جشنواره هنر العلا، نقاشی‌ها و آثار گرافیکی معروف اندی وارهول از ستارگان و چهره‌های مشهور هالیوود، برای طرفداران او به نمایش گذاشته می‌شود. این نمایشگاه که با همکاری موزه اندی وارهول (در پیتسبورگ ایالت پنسیلوانیا) برگزار خواهد شد، طراحی ویژه‌ای متناسب با سالن معروف آینه‌کاری‌شده مارایا در العلا دارد.

در کنار نمایش آثار اندی وارهول، برگزاری گفت‌وگوها و کارگاه‌های آموزشی نیز تدارک دیده شده است. افزون بر این، فیلم‌های صامت وارهول نیز به نمایش درمی‌آیند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جشنواره هنر العلا با عنوان «زندگی در رنگ»، بنا دارد به یک رویداد سالانه مهم در صحنه هنر جهانی بدل شود.

علاوه بر نمایش آثار هنری در محوطه نمایشگاه، بخشی نیز با نام «هنر در پیاده‌روی» تدارک دیده شده است. در این ابتکار، مخاطبان با قدم زدن در محوطه زیبای «وادی‌الفن» (دره‌ هنرها) آثار هنرمندانی همچون جیمز تورل، اگنس دینس، مایکل هایزر، منال الضویان و احمد ماطر را خواهند دید.

این پیاده‌روی شش ساعته همراه با راهنما، به شرکت‌کنندگان کمک می‌کند که ضمن حرکت در دره‌ها و مسیر بیابانی خیره‌کننده، درباره هنر بیاموزند.

جشنواره هنر العلا در کنار این ابتکارها، برنامه‌های دیگری نیز شامل رویدادها، نمایشگاه‌ها و اقدامات خلاقانه در نظر گرفته است که در طول ۱۲ روز، در چشم‌انداز خیره‌کننده شهر باستانی العلا برگزار می‌شود.

در وادی‌الفن چه می‌توان دید؟

جیمز تورل، ستاره بزرگ آمریکایی در عرصه هنرهای تجسمی که چیدمان‌هایش طیفی از احساسات گوناگون در مخاطبان برمی‌انگیزد، مجموعه‌ای از فضاها را به‌ طول چندین کیلومتر در سطح صحرا پدید آورده است. گفته می‌شود که این فضاها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که وقتی شخصی از یک در وارد می‌شود و از دری دیگر بیرون می‌آید، تجربه‌ای ماورایی به او دست می‌دهد.

احمد ماطر، از شناخته‌شده‌ترین هنرمندان عربستان سعودی، نیز یک تونل مرموز ساخته که حاظران را به یک اتاق زیرزمینی می‌برد. هنگامی که فردی به مرکز این اتاق برسد، تصویر او به ‌شکلی جادویی مانند سراب بیابانی بر سطح زمین ظاهر می‌شود؛ البته این توهم با کمک نور و آینه ایجاد می‌شود، نه با فناوری‌های مدرن.

منال الضویان، هنرمند زن پیشرو، در گونه‌ای ادای احترام به دهکده‌های خشتی دوران گذشته، مجموعه گسترده‌ای از مجسمه‌‌‌ها برپا کرده است که به بازدیدکنندگانی که درمیان شبکه عظیم سازه‌ها حرکت می‌کنند، حسی از زندگی و اجتماع در جامعه باستانی می‌دهد.

کمیسیون سلطنتی العلا همچنین هنرمندان شاخص دیگری، مانند اگنس دنس و مایکل هایزر، را  مامور کرده است تا به تبدیل این منطقه به یک مقصد فرهنگی برتر کمک کنند. قرار است در نهایت هنرمندان بیشتری به این برنامه بپیوندند. تمام این آثار در وادی‌الفن با مساحت ۶۵ کیلومتر مربع به نمایش درمی‌آیند که دارای مناظر خیره‌کننده‌ای از تل‌ها و تخته‌سنگ‌های زیبا است.

وادی‌‌الفن یا دره هنرها، بخشی از یک کارزار چند ساله برای جذب گردشگران فرهنگی بیشتر به عربستان سعودی و منطقه العلا است، زیرا شکوفایی هنرهای خلاقه در عربستان سعودی، بخش مهمی از طرح چشم‌انداز ۲۰۳۰ محسوب می‌شود.

بیشتر از فرهنگ و هنر