جمهوری اسلامی در حمایت از حماس تا کجا پیش خواهد رفت؟

فرمانده نیروی قدس سپاه به حماس قول داده است جمهوری اسلامی «هر اقدامی لازم باشد انجام خواهد داد»، اما سوال در مورد تمایل جمهوری اسلامی به درگیری مستقیم همچنان باقی است

جنگ اسرائیل و حماس در حالی ادامه دارد که اسماعیل قاآنی، فرمانده نیروی قدس سپاه، به حماس اطمینان داده است «هر کاری را که باید در این نبرد تاریخی انجام دهیم، انجام خواهیم داد».

نشریه المانیتور در مطلبی به این نامه می‌پردازد و می‌نویسد به‌رغم سخنان قاآنی در این نامه که برای محمد الضیف، فرمانده گردان‌های عزالدین قسام، شاخه نظامی حماس، فرستاده شده است، اقدام‌های عملی جمهوری اسلامی همچنان محتاطانه است.

به نوشته المانیتور، این نامه مشخص نمی‌کند که جمهوری اسلامی دقیقا چگونه از حماس حمایت خواهد کرد. از زمان آغاز جنگ غزه، سیاست جمهوری اسلامی اجتناب از درگیری نظامی مستقیم بوده است.

مقام‌های جمهوری اسلامی، از جمله علی خامنه‌ای، محتاطانه خود را از اتهام برنامه‌ریزی عملیات حماس کنار کشیده‌اند و گفتمانشان به هشدار در مورد حمله «گروه‌های مقاومت» در صورت امتناع اسرائیل از آتش‌بس محدود بوده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

المانیتور در ادامه می‌نویسد به نظر می‌رسد نامه قاآنی که با تاخیر و ۴۰ روز پس از آغاز جنگ ارسال شد، شگردی در حوزه روابط عمومی برای پاسخ به گمانی‌زنی‌ها در این مورد باشد که جمهوری اسلامی پشت حماس را در جنگ خالی کرده است.

پیش‌تر در ماه نوامبر، اسماعیل هنیه، رهبر حماس، با خامنه‌ای در تهران دیدار کرد. خبر این ملاقات در رسانه‌های دولتی ایران منتشر نشد، اما چند روز بعد اسامه حمدان، نماینده حماس در بیروت، این موضوع را فاش کرد.

اما روز چهارشنبه، خبرگزاری رویترز در گزارشی مدعی شد که در آن دیدار، خامنه‌ای به هنیه گفته بود آن‌ها جمهوری اسلامی را در جریان برنامه حمله به اسرائیل قرار نداده بودند و بنابراین، «جمهوری اسلامی نیز به نیابت از حماس وارد جنگ نمی‌شود».

حماس این روایت را تکذیب کرده است. اسامه حمدان، نماینده حماس در بیروت، در مصاحبه با خبرگزاری دولتی ایرنا، خبر رویترز را «دروغ و افترای محض» خواند. او این دیدار را «مثبت» توصیف کرد اما به جزئیات بیشتری اشاره نکرد.

اما حماس نارضایتی‌اش از حزب‌الله لبنان، محبوب‌ترین و قدرتمندترین گروه نیابتی جمهوری اسلامی، را ابراز کرده و گفته حزب‌الله از حماس حمایت کافی نکرده است. قاضی حمد، عضو بلندپایه دفتر سیاسی حماس، در اواخر اکتبر در مصاحبه با اسوشیتدپرس گفت: «ما انتظار بیشتری داریم.»

المانیتور در ادامه می‌نویسد در حالی که حزب‌الله در برخورد‌های مرزی با ارتش اسرائیل ده‌ها نفر از نیروهایش را از دست داده است، میزان درگیری‌اش در جنگ همچنان محدود و در چارچوب دستورالعمل‌های تهران است.

دو سخنرانی اخیر حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله، نیز محتاطانه‌تر از انتظار بود. به نظر می‌رسد که او روی طنابی باریک راه می‌رود تا از طرف حزب‌الله هیچ قولی ندهد، زیرا دخالت این گروه به‌معنای کشاندن لبنان وسط جنگی ویرانگر و همین‌طور تهدیدی برای موجودیت جمهوری اسلامی خواهد بود.