تایید رسمی سفر رئیس دفتر سیاسی حماس به ایران و «دیدار اسماعیل هنیه با علی خامنه‌ای» با چهار روز تاخیر

خامنه‌ای: سیاست جمهوری اسلامی، حمایت همیشگی از «گروه‌های مقاومت فلسطینی» در مقابل اسرائیل است

علی خامنه‌ای پیشتر نیز بارها را اسماعیل هنیه و دیگر سران حماس دیدار کرده است-farsi.khamenei

در حالی که در چند روز گذشته، رسانه‌های حکومتی در ایران گزارش‌های منتشرشده را درباره سفر رئیس دفتر سیاسی حماس به تهران و دیدار او با رهبر جمهوری اسلامی رد کرده بودند، سایت رسمی دفتر رهبر جمهوری اسلامی ایران با چند روز تاخیر، یکشنبه، ۱۴ آبان (۵ نوامبر)، دیدار اسماعیل هنیه و علی خامنه‌ای را تایید کرد.

در متنی که سایت رسمی دفتر رهبر نظام جمهوری اسلامی ایران یکشنبه، ۱۴ آبان، منتشر کرد، آمده است که «اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس، و هیئت همراه، با آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر انقلاب اسلامی، دیدار کردند» و «رئیس دفتر سیاسی حماس در این دیدار گزارشی از آخرین تحولات غزه» و حمله‌های اسرائیل به غزه و همچنین تحولات کرانه باختری را بیان کرد.

بنا به اعلام سایت رسمی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی نیز در جریان دیدار اسماعیل هنیه «با قدردانی مجدد از صبر و استقامت مردم استوار غزه»، و «اظهار تاسف شدید از جنایات اسرائیل»، گفت که این «جنایات با حمایت مستقیم آمریکا و برخی کشورهای غربی» انجام می‌شود.

در گزارش سایت رسمی خامنه‌ای از دیدار اسماعیل هنیه با رهبر جمهوری اسلامی، آمده است که علی خامنه‌ای در جریان این دیدار «بر سیاست همیشگی جمهوری اسلامی ایران در حمایت از نیروهای مقاومت فلسطین» در مقابل اسرائیل، تاکید کرده است.

طبق این گزارش، خامنه‌ای در دیدار با رئیس دفتر سیاسی حماس، همچنین بر «لزوم تحرک جدی کشورهای اسلامی و مجامع بین‌المللی و حمایت همه‌جانبه و عملی دولت‌های اسلامی از مردم غزه» تاکید کرده است.

در این گزارش هیچ اشاره‌ای به زمان انجام این دیدار نشده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این در حالی است که خبر سفر اسماعیل هنیه به ایران، نخستین بار پنجشنبه، دوم نوامبر  (۱۱ آبان) منتشر شد ودانیل هاگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل، از سفر «رئیس دفتر سیاسی حماس با جت شخصی از قطر به ایران» خبر داد.

با این حال، مقام‌های جمهوری اسلامی ایران تا چند روز از تایید یا رد رسمی اظهارات سخنگوی ارتش اسرائیل خودداری کردند و برخی رسانه‌های حکومتی در ایران نیز سفر هنیه به تهران با جت شخصی را تکذیب کردند.

بنا به اعلام سخنگوی ارتش اسرائیل، سفر اسماعیل هنیه به ایران و دیدارش با علی خامنه‌ای، پنجشنبه گذشته، یک روز پیش از انتشار سخنرانی ویدیویی حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان، انجام شده است. یک روز پس از پخش این سخنرانی، نخست یک عضو حماس این خبر را  تایید کرد.

اسامه حمدان، عضو دفتر سیاسی حماس و نماینده آن در بیروت، شنبه، ۴ نوامبر (۱۳ آبان)، گفت: «اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس، چند روز پیش به تهران سفر کرد و با رهبرانقلاب اسلامی دیدار و گفت‌وگو کرده است.»

با این حال، دفتر علی خامنه‌ای تا یکشنبه، ۱۴ آبان، همچنان از تایید این دیدار خودداری کرد.

انجام این دیدار یک روز پیش از سخنرانی دبیرکل حزب‌الله لبنان، و تایید آن دو روز پس از آن، در حالی است که پیش‌تر، رسانه‌های حکومتی در ایران و رسانه‌های نزدیک به نیروهای برخوردار از حمایت جمهوری اسلامی و نیز برخی از ناظران، این سخنرانی حسن نصرالله را «نقطه عطفی» در جنگ حماس و اسرائیل دانسته بودند.

حسن نصرالله در سخنان خود ضمن حمایت از حمله هفتم اکتبر حماس به اسرائیل، این حمله را یک اقدام «کاملا فلسطینی» توصیف کرد و گفت که حزب‌الله لبنان و جمهوری اسلامی ایران از انجام آن بی‌اطلاع بوده‌اند.

حزب‌الله النان پیش‌تر ضرب‌الاجل تعیین کرده بود که تا جمعه و پیش از سخنرانی نصرالله، باید حمله‌های اسرائیل به غزه متوقف شود، اما نصرالله در سخنان خود بدون تکرار این ضرب‌الاجل، گفت: «باید دو هدف را در نظر داشت: توقف حمله به غزه و پیروزی حماس.»

علی خامنه‌ای، رهبر نظام جمهوری اسلامی ایران، و دیگر مقام‌های تهران نیز از زمان حمله هفتم اکتبر حماس به اسرائیل و آغاز حمله‌های اسرائیل به غزه، در سخنان خود با وجود تکرار حمایت جمهوری اسلامی از حماس، اطلاع تهران از اقدام حماس یا نقش داشتن در آن را رد کرده‌ا‌‌ند.

در این شرایط، و در حالی که برخی اعضای ارشد حماس نیز در مورد نحوه و چگونگی حمایت‌های جمهوری اسلامی و حزب‌‌الله لبنان انتقادهایی مطرح کرده‌اند، دیدار خامنه‌ای با هنیه یک روز پیش از سخنرانی نصرالله و سپس تایید رسمی آن با تاخیری چهارروزه، بیش از پیش بر دامنه گمانه‌زنی‌ها در این زمینه افزوده است؛ به ویژه که دفتر خامنه‌ای در خبر یکشنبه خود از این دیدار، به جزئیات و محتوای گفت‌وگوهای علی خامنه‌ای و اسماعیل هنیه اشاره‌ نکرد.