دونالد ترامپ: با پیروزی در انتخابات، فرودگاه بگرام افغانستان را در کنترل می‌گیرم

این نامزد جمهوری‌خواهان برای انتخابات ۲۰۲۴ آمریکا، می‌گوید برای این کار، با طالبان وارد معامله تجاری خواهد شد

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری وقت آمریکا هنگام حضور ناگهانی در افغانستان در روز شکرگزاری، ۲۸ نوامبر ۲۰۱۹- Olivier Douliery/AFP

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین ایالات متحده و یکی از نامزدهای جمهوری‌خواهان برای انتخابات ۲۰۲۴ آمریکا، می‌گوید درصورت پیروزی در انتخابات، تلاش می‌کند برای زیر نظر داشتن چین، کنترل فروگاه نظامی بگرام در افغانستان را دوباره به دست گیرد. 

به گزارش دیلی میل، ترامپ روز شنبه ۲۷ آبان (۱۸ نوامبر) در یک گردهمایی انتخاباتی در فورت‌داج ایالت آیووا، با انتقاد از تصمیم واگذاری کنترل فروگاه نظامی بگرام به نیروهای افغان، ادعا کرد این فرودگاه از جایی که چین موشک‌های هسته‌ای‌اش را می‌سازد تنها یک ساعت فاصله دارد و اکنون در اشغال چین است.

رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا گفت که به منظور در دست‌گرفتن کنترل فرودگاه بگرام، در صورت انتخاب مجدد، به طالبان یک معامله تجاری پیشنهاد خواهد کرد. 

ایالات متحده تاسیسات نظامی فرودگاه بگرام در استان پروان، واقع‌‌در ۳۶ کیلومتری کابل، را قبل از خروج کامل از افغانستان در ۲ ژوییه ۲۰۲۱ ترک و آن‌ها را به نیروهای حکومت پیشین افغانستان واگذار کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان و تسلط دوباره طالبان بر آن کشور، اکثر تجهیزات نظامی به‌جامانده از این نیروها به دست طالبان افتاد و این گروه پس از تسلط کامل افغانستان با ادوات و تجهیزات نظامی آمریکا در خیابان‌های کابل رژه رفتند. 

هرچند اظهارات دونالد ترامپ در مورد معامله تجاری با طالبان در حد یک دیدگاه است، به نظر می‌رسد نامزد‌های ریاست‌جمهوری آمریکا تعامل و معامله با طالبان را مدنظر دارند و حاضرند به خاطر منافع کشورشان با این گروه تروریستی وارد معامله شوند. چنانچه سخنان ترامپ هم نشان می‌دهد، آمریکا احتمالا برای تحقق اهدافش حاضر است تحت پوشش معامله تجاری و امثال آن، هر اندازه‌ای که لازم باشد، به طالبان پول بدهد. 

گزارش کنگره آمریکا در ماه آوریل ۲۰۲۲ در مورد تجهیزات نظامی این کشور در افغانستان که بر اساس اطلاعات وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) تهیه شد، نشان می‌دهد که پس از خروج کامل نیروهای آمریکایی از افغانستان، انبوهی از تجهیزات نظامی ایالات متحده به ارزش بیش از هفت میلیارد دلار در افغانستان باقی مانده و به دست طالبان افتاده است. این گزارش می‌افزاید که ایالات متحده برای بازگشت به افغانستان به منظور پس گرفتن یا انهدام این تجهیزات هیچ برنامه‌ای ندارد.

بر اساس این گزارش، ایالات متحده از سال ۲۰۰۵ تا اوت ۲۰۲۱ در مجموع ۱۸.۶ میلیارد دلار تجهیزات به نیروهای دفاعی و امنیتی افغانستان داده است که از مجموع آن‌ها، تجهیزاتی به ارزش ۷.۱۲ میلیارد دلار پس از تکمیل روند خروج ایالات متحده در ۳۱ اوت ۲۰۲۱، در افغانستان باقی ماندند. وزارت دفاع آمریکا این تجهیزات را هواپیما، موشک‌های هوا‌به‌زمین، خودروهای نظامی، سلاح، تجهیزات ارتباطی و سایر موارد اعلام کرده است.

گزارش پنتاگون نشان می‌دهد که تنها در بخش تجهیزات نظامی هوایی، ده‌ها فروند هواپیما به ارزش مجموعا ۹۲۳.۳ میلیون دلار در افغانستان جا مانده‌اند و ایالات متحده قبل از پایان عملیات خروج، ۷۸ فروند هواپیما را در فرودگاه بین‌المللی حامد کرزی کابل باقی گذاشت. در این گزارش آمده است که این هواپیماها قبل از خروج ارتش آمریکا غیرعملیاتی شدند.

 ارتش ایالات متحده عملیات تخلیه از افغانستان در ماه اوت را عمدتا از این فرودگاه انجام داد و در پایان، مجموعا ۹ هزار و ۵۲۴ قطعه موشک هوا‌به‌زمین به ارزش ۶.۵۴ میلیون دلار در افغانستان باقی ماند.

در این گزارش آمده است که از مجموع ۹۶ هزار خودرو نظامی که ایالات متحده به نیروهای افغان داده بود، بیش از ۴۰ هزار دستگاه خودرو معمولی و ۱۲ هزار دستگاه خودرو هاموی نظامی در افغانستان باقی مانده‌اند که وضعیت عملیاتی آن‌ها نامعلوم گزارش شده است. 

علاوه بر این، بیش از ۳۰۰ هزار قبضه سلاح از مجموع ۴۲۷ هزار قبضه سلاحی که ایالات متحده به نیروهای افغان داده بود، پس از خروج نیروهای آمریکایی، در افغانستان جا مانده‌اند و بیش از یک میلیون مهمات نیز همراه آن‌ها است.

بیشتر از جهان