ترامپ برای رسیدن به یک توافق همه جانبه خوش‌بین است

سفر ناگهانی ترامپ به افغانستان و انتظار تحولات جدید

رئیس جمهور آمریكا، دونالد ترامپ هنگام حضور ناگهانی روز شکرگزاری در افغانستان، 28 نوامبر 2019 - Olivier Douliery / AFP

به عقیده بیشتر سیاست‌مداران، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، شخصیت قابل پیش‌بینی‌ای نیست. او می‌تواند در زمان بسیار کوتاه و حتی بدون مشورت با هیچ کدام از مشاورانش، تصمیم‌های خیلی مهمی بگیرد.

توییت‌های سحرگاه هشتم سپتامبر او در سال جاری، که حاکی از لغو توافق میان آمریکا و طالبان و توقف گفتگوها با آنان بود، شوک عمیقی بر وضعیت افغانستان وارد کرد. پس از این توییت‌ها، دولت و نیروهای ناتو در افغانستان، جنگ را علیه طالبان شدت بخشیدند. حملات هوایی نیروهای ناتو و افغانستان، ده‌ها فرمانده طالبان را به قتل رساند و ماشین جنگی طالبان به شدت آسیب دید. در حال حاضر توان جنگی طالبان به شدت ضعیف شده و از آن حملات متواتر و پیاپی در مراکز شهرها و استان‌های مختلف افغانستان خبری نیست. دونالد ترامپ پنجشنبه شب هفته گذشته، سرزده به پایگاه هوایی بگرام در 100 کیلومتری کابل رفت و مراسم شکرگزاری را همراه سربازان آمریکایی مستقر در این پایگاه به جا آورد.

در این مراسم اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان، نیز حضور پیدا کرده بود که حرف و حدیث‌های فراوانی در این رابطه به وجود آورد.

ترامپ در پایگاه نظامی بگرام گفت زمینه برای آتش‌بس میان طالبان و آمریکا  به وجود آمده است و طالبان خواهان آتش‌بس هستند. / AFP

او افزود که باید دید آیا طالبان این کار را عملی می‌کنند یا خیر. لحن آقای ترامپ زمانی که درباره آتش‌بس صحبت می‌کرد، طوری بود که گویا اگر طالبان آتش بس هم نکنند، اتفاق خاصی رخ نخواهد داد. او در میان صحبت‌هایش گفت اگر طالبان به توافق رسیدند که بسیار خوب و اگر نرسیدند هم اشکالی ندارد.

در این مراسم اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان، نیز به درخواست آقای ترامپ سخنرانی کرد. آقای غنی گفت آنها با سربازان آمریکایی یک‌جا در میدان‌های نبرد جانفشانی کرده‌اند. آقای غنی همچنین از فداکاری سربازان آمریکایی در امر مبارزه با تروریسم سپاسگزاری کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سفر سرزده دونالد ترامپ به بگرام و دیدارش با رئیس جمهوری غنی، سر و صدای زیادی در محافل سیاسی برانگیخت. هرچند در این مراسم و حتی دیدار دو رئیس جمهوری، هیچ سخنی درباره انتخابات و سرنوشت آن رد و بدل نشد، خیلی‌ها حضور غنی را در مراسم شکرگزاری، نوعی چراغ سبز واشینگتن برای آقای غنی در رابطه با آینده حکومت افغانستان، به رهبری او معنا کرده‌اند. به تحلیل محافل سیاسی کابل، ترامپ از بن‌بست انتخاباتی افغانستان به خوبی آگاه است و به خوبی واقف است که در چنین موقعیتی، بروز هر شکلی از رابطه می‌تواند تاثیرات شگرفی بر اعلان نتیجه انتخابات داشته باشد.

ترامپ می‌توانست برای ایجاد توازن، هم‌زمان رئیس اجرایی حکومت وحدت ملی را نیز دعوت کند. ولی چنین نکرد و تنها اشرف غنی را به این مراسم دعوت کرد. از سوی دیگر سفر ترامپ تاثیرات حاشیهای دیگری نیز به دنبال داشت. واکنش سریع طالبان در قبال گفته‌های ترامپ نشان می‌دهد که بحث بر سر آتش‌بس به مراحل نهایی خود رسیده است. سخنگوی این گروه در واکنش به اظهارات ترامپ درباره توافق برای آتش‌بس گفته است آنان اول توافق می‌کنند، بعد آتش‌بس. حالا هرچند بر سر این که اول آتش‌بس صورت بگیرد بعد توافق، یا اول توافق صورت بگیرد بعد آتش‌بس، اختلاف وجود دارد، یک مسئله کاملا روشن است که طالبان این بار تمام و کمال برای آتش‌بس آماده‌اند.

پیام مهم دیگری که سفر ترامپ به افغانستان ارائه داد، این بود که افغانستان کاملا در حاشیه سیاست‌های ترامپ قرار ندارد. هرچند برخی از سیاسیون کابل بر این باورند که سفر ترامپ به افغانستان بیشتر بازخورد انتخاباتی دارد و او در تلاش است از این سفرها وجهه انتخاباتی بیشتری کسب کند؛ واقعیت این است که افغانستان که در سال‌های آغاز حکمروایی ترامپ به حاشیه رفته بود، حالا دوباره در متن سیاست‌های او قرار گرفته است.

ترامپ به شهروندان آمریکایی وعده داده است که به هر صورت ممکن سرنوشت طولانی‌ترین جنگ آمریکا در بیرون از این قاره را مشخص خواهد ساخت. ترامپ در دیدار پنجشنبه شب با رئیس جمهوری غنی در بگرام، بار دیگر بر کاهش نیروهای آمریکایی در افغانستان تأکید کرد. ولی حالا به نظر می‌رسد که ترامپ نمی‌خواهد بدون نتیجه مثبت -از دید خودش، افغانستان را به حال خود بگذارد. و این بهترین فرصت برای لابی افغانستان است که توجه سیاست‌مداران آمریکایی را بیشتر به سوی افغانستان جلب کنند تا بشود در جریان گفتگوهای چین، به نتیجه دلخواه برای مردم افغانستان رسید.

بیشتر از