پنتاگون: هفت میلیارد دلار تجهیزات نظامی آمریکا در اختیار طالبان است

آمریکا بخشی از تجهیزات تهیه‌شده برای افغانستان را به اوکراین داد

طالبان با تجهیزات آمریکایی رژه نظامی برگزار کرد - عکس: MOHSEN KARIMI / AFP

 

 

شبکه خبری سی‌ان‌ان روز چهارشنبه، هفتم اردیبهشت (۲۷آوریل)، گزارش کنگره آمریکا در مورد تجهیزات نظامی این کشور در افغانستان را منتشر کرد. این گزارش که بر اساس اطلاعات وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) تهیه شده است، نشان می‌دهد که پس از خروج کامل نیروهای آمریکایی از افغانستان، انبوهی از تجهیزات نظامی ایالات متحده به ارزش بیش از هفت میلیارد دلار در افغانستان باقی مانده و به دست طالبان افتاده است. این گزارش می‌افزاید که ایالات متحده، برای بازگشت به افغانستان به منظور پس گرفتن یا انهدام این تجهیزات هیچ برنامه‌ای ندارد.

بر اساس این گزارش، ایالات متحده از سال ۲۰۰۵ تا اوت ۲۰۲۱ در مجموع ۱۸.۶ میلیارد دلار تجهیزات به نیروهای دفاعی و امنیت ملی افغانستان داده است و از مجموع آن‌ها، تجهیزاتی به ارزش ۷.۱۲ میلیارد دلار پس از تکمیل روند خروج ایالات متحده در ۳۱ اوت ۲۰۲۱، در افغانستان باقی مانده‌اند. وزارت دفاع آمریکا این تجهیزات را هواپیما، موشک‌های هوا‌به‌زمین، خودروهای نظامی، سلاح، تجهیزات ارتباطی و سایر مواد اعلام کرده است.

در این گزارش آمده است که بسیاری از تجهیزات باقی‌مانده در افغانستان به تعمیرات تخصصی نیاز دارند و وزارت دفاع آمریکا قبلا برای تعمیر آن‌ها با نیروهای افغان قرارداد بسته بود.

به گزارش پنتاگون، پنج هلی‌کوپتر ام‌ای-۱۷ (Mi-17) که در افغانستان بودند، در سال ۲۰۲۲، رسما به اوکراین تحویل داده شدند. البته این هلی‌کوپترها پیش از خروج آمریکا از افغانستان برای تعمیر به اوکراین فرستاده شده بودند و  این گزارش تصریح می‌کند که این پنج هلی‌کوپتر در اوکراین در حال تعمیرات اساسی بودند که دولت افغانستان سقوط کرد و از آن زمان، آنجا مانده‌اند. با این حال، وزارت دفاع آمریکا در ژانویه ۲۰۲۲، به کنگره این کشور خبر داد که تصمیم دارد هلی‌کوپترها را رسما به نیروهای نظامی اوکراین تحویل دهد.

اوکراین در تاریخ ۱۱ مارس ۲۰۲۲ نامه تحویل هلی‌کوپترها را رسما دریافت کرد. علاوه بر این، گزارش‌ها نشان می‌دهد که ایالات متحده برخی دیگر از مهماتی را هم که قبلا برای افغانستان تهیه کرده و هنوز به این کشور نفرستاده بود، به اوکراین داده است. بر اساس گزارش وزارت دفاع آمریکا، این مهمات شامل ۳۷ هزار گلوله هویتزر ۱۲۲ میلی‌متری، بیش از ۱۵ میلیون گلوله تفنگ، بیش از ۹۹ هزار نارنجک ۴۰ میلی‌متری با مواد منفجره قوی و حدود ۱۱۹هزار گلوله خمپاره ۸۲ میلی متری‌اند که اخیرا به اواکراین منتقل شده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تجهیزات جامانده در افغانستان

پس از آنکه افغانستان به طرزی باورنکردنی، یک شبه به دست طالبان افتاد، ایالات متحده آمریکا روند تخلیه نظامیان و شهروندان آمریکایی و سایر غیرنظامیان در خطر را از فرودگاه کابل آغاز کرد. در این روند که به آشوبی بی‌سابقه تبدیل شد، بیش از ۱۰۰ هزار نفر از افغانستان خارج شدند اما ارتش ایالات متحده نتوانست تمام  تجهیزات نظامی و جنگی خود را از افغانستان خارج کند.

گزارش پنتاگون نشان می‌دهد که تنها در بخش تجهیزات نظامی هوایی، ده‌ها فروند هواپیما به ارزش مجموعا ۹۲۳.۳ میلیون دلار در افغانستان باقی مانده‌اند. ایالات متحده قبل از پایان عملیات خروج، ۷۸ فروند هواپیما را در فرودگاه بین‌المللی حامد کرزی کابل باقی گذاشت. در این گزارش آمده است که این هواپیماها قبل از خروج ارتش آمریکا غیرعملیاتی شده‌اند. ارتش ایالات متحده عملیات تخلیه از افغانستان در ماه اوت را عمدتا از این فرودگاه انجام داد که در پایان، مجموعا ۹ هزار و ۵۲۴ قطعه موشک هوا به زمین به ارزش ۶.۵۴ میلیون دلار در افغانستان باقی ماند.

در این گزارش آمده است که از مجموع ۹۶ هزار خودرو نظامی که ایالات متحده به نیروهای افغان داده بود، بیش از ۴۰ هزار دستگاه خودرو معمولی و ۱۲ هزار دستگاه خودرو هاموی نظامی در افغانستان باقی مانده که وضعیت عملیاتی آن‌ها نامعلوم گزارش شده است. علاوه بر این، بیش از ۳۰۰ هزار قبضه سلاح از مجموع ۴۲۷ هزار قبضه سلاحی که ایالات متحده به نیروهای افغان داده بود، پس از خروج نیروهای آمریکایی، در افغانستان جا مانده‌اند و بیش از یک میلیون مهمات نیز همراه آن‌ها است.

در هشت ماه گذشته، گزارش‌های متعددی از بازار پررونق خریدوفروش سلاح‌های آمریکایی در مرزهای افغانستان با کشورهای همسایه، به ویژه پاکستان، منتشر شده است. یک ژنرال ارتش هند در ماه فوریه حتی از رویت این سلاح‌ها نزد شورشیان پاکستانی در منطقه کشمیر خبر داده بود. علاوه بر این، موسسه بین‌المللی حقوق و امنیت مستقر در کانادا اوایل آوریل گزارش داد که دلالان اسلحه، مقدار بسیار زیادی اسلحه، تجهیزات و امکانات نظامی را در مرز پاکستان و افغانستان علنا خریدوفروش می‌کنند و این سلاح‌ها، معمولا از میان جنگجویان پاکستانی در مرز هند و پاکستان سر در می آورند.

بر اساس گزارش پنتاگون، علاوه بر سلاح و مهمات، مقدار قابل ملاحظه‌ای تجهیزات ارتباطی، تجهیزات دید در شب و بیومتریک و موقعیت‌یاب و نیز وسایل خنثی‌سازی مین هم در افغانستان جا مانده است.

در اولین ماه‌های تسلط طالبان بر افغانستان، ساکنان مناطق مرزی در رسانه‌های اجتماعی، ویدیوها و عکس‌هایی از انتقال هاموی‌ها و سایر تجهیزات نظامی از افغانستان به سمت مرزهای پاکستان و ایران منتشر کردند. طالبان در واکنش، مدعی شد که این وسایل برای تعمیر به خارج از این کشور منتقل می‌شوند.