آمریکا افراد وابسته به گروه شبه‌نظامی «کتائب حزب‌الله» را تحریم‌ کرد

مجتبی جهاندوست یک عضو سپاه پاسداران از جمله کسانی است که در فهرست تحریم‌های آمریکا قرار گرفته است

وزارت خزانه‌داری آمریکا روز جمعه تعدادی از فرماندهان گروه شبه‌نظامی «کتائب حزب‌الله» مورد حمایت جمهوری‌ اسلامی ایران و مستقر در عراق را تحریم کرد.

در وب‌سایت این وزارتخانه آمده است که این گروه شبه‌نظامی، که نیروی قدس سپاه‌ پاسداران آن را آموزش داده و حمایت مالی و پشتیبانی می‌کند و پس از حمله هفتم اکتبر حماس به سرزمین‌های اسرائیلی به نیروهای آمریکایی حمله کرده است، مورد تحریم‌های آمریکا قرارمی‌گیرد. 

در متن بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکا همچنین آمده است که به‌زودی وزارت خارجه آن کشور «کتائب سیدالشهدا» در عراق را به فهرست تحریم‌ها اضافه خواهد کرد. وزارت خزانه‌داری آمریکا می‌گوید: «واشنگتن در تلاش برای بر هم زدن اقدام‌های بی‌ثبات‌کننده در خاورمیانه خواهد بود.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آمریکا علاوه بر تحریم رهبران عراقی کتائب حزب‌الله، مجتبی جهاندوست- یکی از اعضای سپاه پاسداران- را نیز در فهرست تحریم‌ها قرار داده‌ است.

 به‌جز جهاندوست، عماد ناجی البهادلی رئیس شورای کتائب حزب‌الله و چند نفر از رهبران این گروه شبه‌نظامی به نام‌های حبیب حسن مقامس دراجی، جعفر الحسینی، خالد کاظم جاسم السکنی، باسم محمد حسب المجیدی نیز در فهرست تحریم‌های آمریکا قرار گرفتند. 

به گفته وزارت خزانه‌داری آمریکا، در نتیجه این اقدام، تمام دارایی‌ها و منافع اموال افراد این فهرست مسدود می‌شود.

علاوه بر این، هر نهادی که مستقیم یا غیرمستقیم با این افراد در تماس باشد مورد تحریم‌های آمریکا قرار می‌گیرد و همه تراکنش‌های این افراد نیز ممنوع می‌شود.

همچنین، مؤسسات مالی و دیگر اشخاصی که در معاملات یا فعالیت‌های خاصی با اشخاص و نهادهای تحریم‌شده شرکت کنند ممکن است خود را در معرض تحریم قرار دهند یا مشمول اقدام‌های اجرایی شوند.

 وزارت خزانه‌داری آمریکا می‌گوید هدف از این تحریم‌ها ایجاد تغییر مثبت در رفتار این گروه‌های شبه نظامی مورد حمایت جمهوری‌ اسلامی ایران است. 

از هفتم اکتبر گذشته، مواضع نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه بیش از ۴۰ بار مورد حمله گروه‌های شبه‌نظامی مورد حمایت جمهوری‌ اسلامی ایران قرار گرفته‌ است. به‌رغم اینکه جمهوری‌ اسلامی پس از حمله هفتم اکتبر گروه حماس به سرزمین‌های اسرائیلی بارها اعلام‌ کرده است که قصد گسترش جنگ در منطقه خاورمیانه را ندارد، اما گروه‌های نیابتی حکومت ایران در عراق و سوریه بارها نیروهای آمریکایی را هدف گرفته‌اند.

بیشتر از جهان