افزایش حملات به پایگاه‌های آمریکا در سوریه و عراق؛‌ پنتاگون می‌گوید آمار مجروحان بیشتر از اعلام قبلی است

 بیشترین حمله‌ها در دو هفته اخیر به پایگاه‌های آمریکایی التنف در سوریه، و عین الاسد در عراق انجام ‌گرفته‌ است

Ayman HENNA / AFP-حمله به پایگاه الاسد

مقام‌های وزارت دفاع ایالات ‌متحده دوشنبه، ۶ نوامبر (۱۵ آبان)، اعلام‌کردند که شمار نظامیان آمریکایی مجروح پس از حمله‌های متعدد به پایگاه‌های این کشور در عراق و سوریه،  بیشتر از آماری است که پیش‌تر به رسانه‌ها اعلام ‌شده است. 

به گفته پنتاگون، در جریان حمله‌های متعدد به پایگاه‌ها و نیروهای آمریکایی مستقر در عراق و سوریه در یک ماه ‌اخیر، دست‌کم ۴۵ نفر به جراحات جزئی، و شماری نیز به آسیب‌های مغزی دچار شده‌اند.

 پیش‌تر، پنتاگون اعلام‌ کرده بود که فقط ۲۱ عضو ارتش آمریکا در اثر حمله‌های شبه‌نظامیان مجروح شده‌اند. 

بنا به گزارش‌ها، مهم‌ترین جراحت‌های نیروهای آمریکایی، از حمله‌ها به پایگاه التنف در جنوب سوریه و پایگاه هوایی عین الاسد در خاک عراق، ناشی شده‌ است.

 شبکه خبری ان‌بی‌سی به نقل از پنتاگون، وزارت دفاع ایالات ‌متحده، گزارش داد که از دو هفته پیش به این سو، بیش از ۳۸ حمله جداگانه به پایگاه‌های نیروهای ایالات ‌متحده در سوریه و عراق صورت گرفته ‌است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته پنتاگون حمله‌ها عمدتا با استفاده از پهپاد، خمپاره‌ و راکت انجام گرفته‌اند. 

پس از حمله هفتم اکتبر حماس به اسرائیل، ایالات ‌متحده نگرانی شدیدی از احتمال گسترش جنگ در خاورمیانه دارد. 

آمریکایی‌ها بارها نیروهای حزب‌الله لبنان، شبه‌نظامیان برخوردار از حمایت جمهوری ‌اسلامی ایران، را از ورود به جنگ درجبهه شمالی با اسرائیل برحذر داشته‌اند. 

پنتاگون می‌گوید، یکی از مهم‌ترین حملات، حمله به پایگاه التنف سوریه بود که با پهپاد انجام گرفت و باعث زخمی شدن سربازان آمریکایی شد. به گفته پنتاگون، یک پیمانکار آمریکایی نیز جان خود را در حمله به این پایگاه از دست داده است. 

حمله‌های دیگری هم در دو هفته گذشته پایگاه عین الاسد را هدف گرفته‌‌اند. 

اما مهم‌ترین حمله، ۲۵ اکتبر و در عراق رخ داد که طی آن، یک پهپاد حاوی مواد منفجره به سقف ساختمانی در شهر اربیل عراق برخورد کرد که سربازان آمریکایی در آن مستقر بودند. 

بخت بزرگ آمریکایی‌ها این بود که این پهپاد منفجر نشد. در غیر این صورت، به گفته مقامات پنتاگون، دست‌کم ده‌ها آمریکایی جانشان را از دست می‌دادند. 

به گفته پنتاگون، اغلب گروه‌هایی که به نیروهای‌ آمریکایی حمله می‌کنند از حمایت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برخوردارند. 

جمهوری ‌اسلامی ایران هرگونه حمایت از گروه‌های نیابتی را در عراق و سوریه تکذیب می‌کند، اما مقام‌های آمریکا می‌گویند که ایران مسئول تامین مالی، تسلیح، تجهیز و آموزش این گروه‌ها است.

ارتش ایالات متحده ماه گذشته در تلافی حمله‌های اخیر، به دو هدف در شرق سوریه حمله کرد و یک انبار مهمات و یک انبار سلاح را هدف قرار داد که به گفته ایالات‌ متحده، ارتباط مستقیمی با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران و گروه‌های نیابتی آن داشتند.

بیشتر از جهان