«نقشه تلافی» آمریکا در جریان حمله به عین‌الاسد آماده بود

«نیمی از نیروها و اغلب هواپیماها قبل از حمله سپاه از پایگاه نظامیان آمریکا خارج شده بودند»

تصاویر ماهواره‌ای از پایگاه عین‌الاسد در غرب بغداد، پس از حمله موشکی تهران-Planet Labs Inc / AFP

نشریه عرب‌نیوز در گزارشی از انتشار تصاویری از حمله موشکی سپاه پاسداران به یک پایگاه هوایی آمریکایی در عراق در سال گذشته خبر داده است.

این گزارش می‌گوید در ۱۸ دی‌ماه ۱۳۹۸، ۱۱ موشک، که گمان می‌شود هر یک حامل کلاهک ۴۵۰ کیلوگرمی بوده‌اند، به پایگاه عین‌الاسد برخورد کردند. عین‌الاسد در آن زمان محل استقرار حدود دو هزار سرباز آمریکایی بود.

این حمله پس از کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی رخ داد، که در سوم ژانویه ۲۰۲۰ (۱۳ دی ۱۳۹۸)، در بغداد با یک پهپاد آمریکایی هدف گرفته شد.

حمله آمریکا به سلیمانی، به دنبال رشته حملات نیروهای تحت حمایت جمهوری اسلامی ایران در عراق علیه نیروها و تاسیسات آمریکایی بود که با حمله به سفارت آمریکا در بغداد در دهم دی‌ماه ۱۳۹۸ به اوج رسید.

فرانک مکنزی، فرمانده نیروهای آمریکایی در خاورمیانه، به شبکه خبری سی‌بی‌اس آمریکا گفت که بیش از ۱۰۰ سرباز در نتیجه حمله موشکی ایران به الاسد، دچار آسیب مغزی شدید شدند. او گفت که اگر این نیروها کشته می‌شدند، «نقشه تلافی» در دستور کار بود.

به نوشته عرب‌نیوز، نیمی از نیروها و اغلب هواپیماها قبل از انجام حمله از الاسد خارج شده بودند. مکنزی گفت:‌ «اگر این اقدام به موقع صورت نمی‌گرفت، ممکن بود که ۲۰ الی ۳۰ هواپیما، و ۱۰۰ الی ۱۵۰ نفر از نیروها، از دست بروند.» او گفت:‌ «اگر آمریکایی‌ها جانشان را از دست می‌دادند، ما برنامه تلافی داشتیم.» پیش‌تر گزارش‌هایی مبنی بر هماهنگی حمله سپاه به عین‌الاسد با مقامات عراقی و آمریکایی منتشر شده بود. 

موقع انجام حمله تلافی‌جویانه سپاه برای انتقام سلیمانی، مکنزی در فلوریدا بود و از راه دور، همراه با دونالد ترامپ، رییس‌جمهور، و مارک اسپر، وزیر دفاع وقت، حمله را زیر نظر داشت.

مکنزی گفت: «هرگز ندیده بودم که موشک‌های واقعی، با چنین ریسک بالایی به سوی نیروهای ما شلیک شوند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بنا به گزارش‌ها یک مامور اطلاعاتی و امنیتی به مقام‌های ارشد گفته بود که «هدف، نابود کردن پایگاه الاسد بود.» موشک‌ها حفره‌های بزرگی را در زمین به جا گذاشتند و ساختمان‌ها را ویران کردند. البته بسیاری از موشک‌ها نیز به هدف برخورد نکرده و به بیابان برخورد کردند.

حمله موشکی ایران به پایگاه الاسد کشته‌ نداشت، اما ده‌ها سرباز بلافاصله پس از حمله، از ابتلا به سردرد و عوارض جانبی چون تهوع شکایت کردند.

علی‌رغم همه‌گیری ویروس کرونا از زمان شروع مخاصمه، و تغییر دولت در آمریکا، تنش میان تهران و واشنگتن کماکان بالا است.

به دنبال حمله نیروهای تحت حمایت ایران به منافع آمریکا در عراق در ۱۵ فوریه، هفته گذشته جو بایدن، رییس‌جمهور ایالات متحده آمریکا دستور حمله به مواضع شبه‌نظامیان تحت حمایت جمهوری اسلامی ایران در مرز عراق و سوریه را صادر کرد.

بیشتر از جهان