جذاب‌ترین طول مژه چقدر است؟

مژه‌ها، چشم‌ها را قاب می‌کنند، آن‌ها را بزرگ‌تر و جذاب‌تر نشان می‌دهند و به همین ترتیب، جذابیت کلی زیبایی‌شناسی چهره را افزایش می‌دهند

بلندی مژه احتمالا نشان‌دهنده سلامت و کیفیت ژنتیکی افراد است - Canva

بر اساس مطالعه‌ای که در ساینتفیک ریپورت منتشر شده است، افراد از همه نژاد‌ها، با مژه‌هایی که طول آن‌ها برابر با یک‌سوم پهنای چشم است، جذاب‌تر به نظر می‌رسند. بنابر این پژوهش، چهره‌هایی با مژه‌های بسیار بلند یا بدون مژه، کمتر جذاب تلقی می‌شوند.

بنا به گزارش سای‌پست، مژه‌هایی با موهای کوتاه و ظریف، که پلک‌های بالا و پایین را زیبا می‌کنند، نقش مهمی در افزایش جذابیت دارند. این مژه‌ها، چشم‌ها را قاب می‌کنند، آن‌ها را بزرگ‌تر و جذاب‌تر نشان می‌دهند و به همین ترتیب، جذابیت کلی زیبایی‌شناسی چهره را افزایش می‌دهند.

از زیبایی‌شناسی که بگذریم، این موهای ریز به‌عنوان مانع طبیعی در برابر گرد و غبار، زباله‌ها و عرق، عملکرد محافظتی دارند و به جلوگیری از تحریک و عفونت چشم کمک بسیاری می‌کنند.

مژه‌ها عنصر ضروری در بسیاری از برنامه‌های زیبایی و آرایشی‌اند که به‌طور قابل توجهی، جذابیت و زیبایی صورت افراد را بیشتر می‌کنند.

دانشمندان طول مژه‌ها را در گونه‌های مختلف پستانداران اندازه‌گیری کرده‌اند و دریافته‌اند که طول آن‌ها در بین گونه‌ها در حدود یک‌سوم پهنای چشم ثابت است.

نویسندگان این مطالعه، فرید پژوهی و آلن کینگ استون، پیشنهاد کردند: «اولویت خاصی برای طول مژه وجود دارد و انحراف از این استاندارد، چه بلندتر و چه کوتاه‌تر، ممکن است از جذابیت آن‌ها کم کند.»

آن‌ها حدس می‌زنند که بلندی مژه احتمالا نشان‌دهنده سلامت و کیفیت ژنتیکی افراد است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر اساس پژوهش جدید، ۳۱۹ آمریکایی شرکت‌کننده در این تحقیق بودند. آن‌ها خود را آسیایی، سیاهپوست یا سفید معرفی کردند. میانگین سنی شرکت‌کنندگان ۴۱ سال بود. ۳۹ درصد متاهل و ۱۹ درصد در رابطه بودند و ۳۲ درصد مجرد هم در این تحقیق شرکت کردند. تقریبا نیمی از شرکت‌کنندگان یعنی ۴۹ درصد، مدرک کارشناسی داشتند، در حالی که ۱۵ درصد تحصیلات تکمیلی‌شان را به پایان رسانده بودند.

محققان با استفاده از نرم‌افزار «دزتری‌دی» (Daz3D)، چهار تصویر از چهره زنان را با پیشینه‌های قومی مختلف تهیه کردند: آسیایی، سیاهپوست، هندی و سفید‌پوست. این تصاویر بر اساس افراد واقعی از مناطق جهان الگوبرداری شدند.

پس از آن، برای ایجاد ۱۱ تغییر از هر تصویر، که در طول مژه متفاوت بودند، از فتوشاپ استفاده شد که در مجموع ۴۴ تصویر منحصربه‌فرد از صورت را شامل می‌شد.

شرکت‌کنندگان جذابیت هر تصویر را با پاسخ به این سوال ارزیابی کردند: «به نظر شما این زن چقدر جذاب است؟» و رتبه‌بندی با مقیاس ۷ شماره را ارائه کردند.

نتایج نشان داد که زنان چهره‌های هندی‌تبار را جذاب‌تر از هر دو صورت سیاه و سفید می‌دانستند. آن‌ها همچنین چهره‌های آسیایی را به سفیدپوستان ترجیح دادند.

مردان در این نظر‌سنجی‌، چهره‌های هندی و آسیایی را جذاب‌تر از چهره‌های سیاه‌پوست می‌دانستند و چهره‌های آسیایی را جذاب‌تر از چهره‌های سفیدپوست ارزیابی کردند.

اگرچه تغییرات جزئی در اولویت‌ها در میان گروه‌های قومی مختلف وجود داشت، شرکت‌کنندگان عمدتا چهره‌هایی را ترجیح می‌دادند که در آن مژه‌ها ۳۰ تا ۳۵ درصد پهنای چشم را تشکیل می‌دادند. آن‌ها چهره‌های آسیایی، سفید و هندی را با مژه‌هایی که ۲۵ درصد پهنای چشم بود، پسندیدند. آن‌ها همچنین میزان مژه‌ها در سیاهپوستان را ۴۰ درصد پهنای چشم ترجیح دادند.

شرکت‌کنندگان آسیایی هم، علاقه زیادی به صورت‌هایی با طول مژه ۲۰ درصدی، نسبت به پهنای چشم را نشان دادند. همچنین شرکت‌کنندگان سفید‌پوست چهره‌های سیاه با طول مژه ۴۵ درصد را جذاب می‌دانستند.

چهره‌های بدون مژه یا با مژه‌های بیش از حد بلند، کمترین جذابیت را به دست آوردند.

پژوهش حاضر نشان داده است که صرف نظر از جنسیت، تاثیر طول مژه بر جذابیت چهره زنان از تابع یو«‌U» معکوس پیروی می‌کند و با افزایش طول مژه‌ها این جذابیت کاهش پیدا می‌کند.

این پژوهش تنها درک کلی از جذابیت مژه را نشان می‌د‌هد و محدودیت‌هایی نیز دارد که باید در نظر گرفته شود.

به‌عنوان مثال، شرکت‌کنندگان در مطالعه تصاویر ثابت و کامپیوتری از یک زن مشابه که عمدتا از نظر رنگ پوست متفاوت بود را ارزیابی کردند و البته که ارزیابی جذابیت افراد واقعی یکسان نیست. همچنین جذابیت مژه‌ها به ویژگی‌های دیگر صورت هم بستگی دارد.

بیشتر از مُد و زیبایی