احکام رهبر جمهوری اسلامی برای پرویز فتاح و حسین دهقان؛ جابه‌جایی جدید در نهاد قدرت

علی خامنه‌ای در احکامی پرویز فتاح را به‌ سمت رئیس ستاد اجرایی فرمان امام و حسین دهقان را به سمت رئیس بنیاد مستضعفان منصوب کرد

انتصاب‌های جدید در ستاد اجرایی فرمان امام و بنیاد مستضعفان‌ــ عکس ایرنا

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، با صدور احکامی جداگانه، روسای جدید ستاد اجرایی فرمان امام و بنیاد مستضعفان را مشخص کرد.

خامنه‌ای روز یکشنبه ۷ آبان‌ در حکمی پرویز فتاح را به‌ سمت رئیس ستاد اجرایی فرمان امام منصوب کرد. در این حکم آمده است: «وظیفه‌ اصلی این ستاد رفع محرومیت‌های اقشار ضعیف و توانمندسازی آنان و رسیدگی به مناطق محروم است. برنامه‌ریزی بر اساس خطوط اصلی مذکور در پیوست این حکم و پیگیری جدی کارها را از شما انتظار دارم.»

با اینکه محمد مخبر، رئیس پیشین ستاد اجرایی فرمان امام، از زمان تشکیل کابینه ابراهیم رئیسی سمت معاونت اول رئیس‌جمهوری را بر عهده دارد، علی خامنه‌ای در این دو سال از انتصاب رئیس جدید برای این نهاد بزرگ با زیرمجموعه‌های اقتصادی متعدد خودداری کرده بود و این ستاد با سرپرست موقت اداره می‌شد و از نظر قانونی و رسمی کماکان تحت ریاست محمد مخبر قرار داشت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پرویز فتاح در حالی جانشین مخبر در این ستاد شد که با افشای برخی اختلاف‌نظرها میان ابراهیم رئیسی و محمد مخبر در نحوه اجرای سیاست‌های اقتصادی دولت، شایعاتی مبنی بر انتصاب او‌ به سمت معاون اولی رئیس‌جمهوری شنیده می‌شد. از این‌ رو سمت جدید فتاح را می‌توان گامی تازه در راستای حرکت او به سمت راس ساختار اجرایی نظام دانست.

قرار گرفتن فتاح در جایگاه رئیس بنیاد مستضعفان فرصتی طلایی برای او بود تا با فعالیت‌های تبلیغاتی، فرصت اثربخشی بر اقشار آسیب‌پذیر جامعه را به دست آورد. از سوی دیگر، تبعیت اغراق‌آمیز فتاح از رهبر جمهوری اسلامی سبب شد بر خلاف دیگر افراد نزدیک به حلقه محمود احمدی‌نژاد، او همچنان حمایت علی خامنه‌ای را داشته باشد.

فتاح اسفند ۱۳۹۹ در واکنش به شایعه شرکت او در انتخابات ریاست‌جمهوری، با اشاره به اینکه ریاستش بر بنیاد مستضعفان با حکم مستقیم علی خامنه‌ای بوده است، گفت: «حکم رهبر انقلاب را با دنیا و آخرت عوض نمی‌کنم.»

حالا با انتقال پرویز فتاح از بنیاد مستضعفان به ستاد اجرایی فرمان امام، رهبر جمهوری اسلامی در حکمی جداگانه، حسین دهقان، از فرماندهان سپاه پاسداران، را به ریاست بنیاد مستضعفان منصوب کرده است.

حسین دهقان که در دولت یازدهم مسند وزارت دفاع را در اختیار داشت، یکی از چهره‌های فعال در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۰ بود اما پیش از اعلام رسمی نام نامزدهای نهایی انتخابات از سوی شورای نگهبان، انصراف داد.

دهقان نیز از جمله افرادی در بدنه سپاه پاسداران است که به نظر می‌رسد تلاش دارد به‌عنوان رجل سیاسی در عرصه سیاست ایران حضوری فعال‌تر داشته باشد.

در حکم علی خامنه‌ای برای دهقان آمده است: «توصیه‌ اینجانب توانمندسازی اقشار ضعیف و به‌ کار گرفتن این امانت ملی برای آبادانی و پیشرفت در مناطق محروم و به‌ کارگیری نیروهای جوان و متخصص انقلابی و جهادی با رعایت بندهای اقتصاد مقاومتی است.»

ستاد اجرایی فرمان امام و بنیاد مستضعفان دو‌ نهاد حکومتی زیر نظر رهبر جمهوری اسلامی‌اند که به سبب در اختیار داشتن شرکت‌ها و‌ صنایع متعدد، هلدینگ‌هایی قدرتمند و صاحب ‌نفوذ در اقتصاد ایران شناخته می‌شوند و رهبر جمهوری اسلامی معمولا چهره‌های وفادار به خود را برای ریاست این دو نهاد برمی‌گزیند.