واکنش‌ به سخنان پرویز فتاح؛ اختلاف نظر در رسانه‌های تحت نظر علی خامنه‌ای

روزنامه‌های اطلاعات، کیهان در برابر رئیس بنیاد مستضعفان مواضع متفاوت گرفتند

پرویز فتاح رئیس بنیاد مستصعفان جمهوری اسلامی در کنار حسین شریعتمداری مدیر مسئول روزنامه کیهان- عکس از بولتن نیوز

با گذشت چند روز از پخش اظهارات جنجالی پرویز فتاح، رئیس بنیاد مستضعفان جمهوری اسلامی از تلویزیون ایران و ادعاهای او درباره برخی چهره‌های مطرح سیاسی چون روسای سابق جمهوری و مجمع تشخیص مصلحت نظام و حتی نهادهای نظامی چون سپاه و ارتش درباره تملک بعضی ساختمان‌ها و زمین‌های شهر تهران، هنوز هم واکنش‌ها نسبت به این اظهارات ادامه دارد.

امروز، چهارشنبه ۲۲ مردادماه، حسین شریعتمداری سردبیر روزنامه کیهان، نزدیک به بیت رهبر جمهوری اسلامی ایران، در یادداشتی مواضع تند و انتقادی در برابر سخنان جنجالی پرویز فتاح گرفت.

شریعتمداری در این یادداشت نسبتا طولانی حملات شدیدی را متوجه پرویز فتاح می‌کند و با یادآوری خاطره‌ای رئیس بنیاد مستضعفان جمهوری اسلامی را با حشمت‌الله طبرزدی، از مخالفان جمهوری اسلامی، مقایسه می‌کند و می‌نویسد که سال‌های گذشته وقتی طبرزدی یادداشتی برای انتشار به حسین شریعتمداری داده بود خطاب به وی گفته بوده است: «یادداشت شما با آنچه دشمنان بیرونی علیه آقای ‌هاشمی می‌نویسند و می‌گویند تفاوتی ندارد. به همین جهت حاضر نیستیم با چاپ نشریه‌تان در دروغ‌بافی و تهمت‌پراکنی شما علیه ایشان سهیم باشیم».

پس از این خاطره شریعتمداری درباره فتاح می‌نویسد:«آنچه تاسف‌آور و سؤال‌برانگیز است اینکه بسیاری از اظهارات ایشان واقعیت نداشت و برخی دیگر نیز وارونه مطرح شده بود و تاسف‌آور‌تر آنکه جناب فتاح نمی‌توانست از غیر واقعی بودن آنچه مطرح کرده بود بی‌خبر باشد و دقیقاً همین نکته است که اظهارات ایشان در برنامه نگاه یک را غیرقابل توجیه می‌کند»

او در جایی در یادداشت خود خطاب به پرویز فتاح می‌نویسد : « برادر عزیز به فرض که ادعای جنابعالی صحت داشته باشد -که ندارد- آیا اگر فلان ملک بنیاد در اختیار فلان بخش ارتش و سپاه قرار گرفته باشد سوءاستفاده شخصی شده است؟ و یا گناهی بزرگ و خطایی نابخشودنی رخ داده است؟ که در صفحه تلویزیون ظاهر می‌شوید و آنها را چنان به باد انتقاد می‌گیرید که گویی ارتش و سپاه دشمن هستند؟»

شریعتمداری در سرمقاله روزنامه کیهان درباره سخنان فتاح درخصوص حداد عادل هم نوشته است که «اظهارات جناب فتاح درخصوص ملک واگذار شده به آقای حداد عادل نیز مخدوش است و با واقعیت فاصله دارد».

مواضع روزنامه حسین شریعتمداری اما فاصله زیادی با مواضع روزنامه اطلاعات دیگر روزنامه مملکت که زیر نظر رهبر نظام است، دارد. روزنامه اطلاعات، امروز در یادداشتی به‌قلم، فتح‌الله آملی، نوشته است که: «رئیس بنیاد مستضعفان در تلویزیون از عزم این بنیاد برای بازپس‌گیری اموالی گفت که  دست این و آن و این ارگان و آن نهاد و فلان شخص و بهمان مقام‌اند».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این یادداشت می‌گوید که حرف‌های رئيس بنیاد مستضعفان، «انصافا جناحی نبوده و چه خوب که پای سپاه و ارتش هم وسط کشیده شد». 

در این یادداشت آمده است که : «فتاح از جمله حرف‌های خوبی که زد یکی هم این بود که لازم نیست دفتر همه مسوولان نظام و شرکت‌های دولتی، بالای شهر باشد و حتماً هم دفترشان را چنان وسیع بگیرند که بتوان یک وزارت را در آن مستقر کرد». 

اما به جز واکنش این دو روزنامه رسمی کشور، نشریه داخلی سپاه پاسداران هم در یادداشتی نسبت به ادعاهای پرویز فتاح واکنش نشان داد. نشریه سپاه خطاب به فتاح نوشت: «از سیاه نمایی پرهیز کنید». 

نشریه اخبار و تحلیل‌های سپاه  در شماره روز سه شنبه ۲۱ مرداد ماه،  بعد از سکوت سایر رسانه‌های جریان اصولگرا در مورد اظهارات فتاح، اولین نشریه‌ای بود که به این ادعاها واکنش نشان داد و ضمن توصیه به پیگیری فساد از راه‌های قانونی هشدار داد «مبارزه با فساد از شاهراه قانون می گذرد و کشاندن آن به جاده‌های خاکی خود اقدامی انحرافی و ناصواب و فسادزا خواهد بود».

در این یادداشت نشریه داخلی سپاه آمده است: «اظهارات آقای فتاح در رسانه ملی بدون آنکه مقدمات مشخصی داشته و بدون آنکه تريبون انتخاب شده بستر مناسبی برای طرح چنين ادعاهايی باشد، مسير ناصوابی است که انتظار نمی رود به سرانجام صحيحی بينجامد.»

به نوشته این یادداشت  طرح افشاگرانه این نوع موضوعات از طريق رسانه ملی، دستاوردی برای جامعه نخواهد داشت و جامعه را بيش از آنکه به حقايقی برساند، به سمت «ترديدافکنی و سياه‌نمايی و شایعه‌سازی» سوق خواهد داد که بايد از آن پرهيز نمود.»

هرچند که تقریبا تمامی افراد و یا نهادهایی که در سخنان جنجالی پرویز فتاح مورد اشاره رئیس بنیاد مستضعفان بودند به نوعی به این ادعاها واکنش نشان دادند اما غلامعلی حداد عادل، که مطرح شدن نام او در این اظهارات بسیار جنجال‌برانگیز شد، هنوز هیچ واکنشی به ادعاهای پرویز فتاح نداشته است. 

بیشتر از