«۴۳ دقیقه هولناک»؛ ارتش اسرائیل فیلم دوربین‌ تن‌پوش شبه‌نظامیان حماس را برای خبرنگاران به نمایش گذاشت

حماس هنوز به ویدیوی پخش شده واکنش نشان نداده است اما مقامات فلسطینی و حماس، اسرائیل را به کشتار فلسطینیان شامل کودکان متهم می‌کنند

برگرفته از تصاویر ویدیویی در شبکه‌های اجتماعی

ارتش اسرائیل روز دوشنبه ۲۰۰ خبرنگار رسانه‌های خارجی را به تماشای فیلمی ۴۳ دقیقه‌ای بدون سانسور دعوت کرد که گفته می‌شود از «دوربین‌های لباس‌های شبه‌نظامیان حماس، تلفن‌های همراه شاهدان عینی و برخی از قربانیان حملات ۷ اکتبر حماس به اسرائیل به دست آمده است». محتوای این جلسه در بسیاری از رسانه‌ها از جمله ایندیپندنت انگلیسی، گاردین، دیلی‌میل و فاکس‌نیوز منتشر شده است. حماس هنوز به ویدیوی پخش شده واکنش نشان نداده است اما مقامات فلسطینی و حماس، اسرائیل را به کشتار غیرنظامیان در غزه شامل زنان و کودکان متهم می‌کنند.
سخنگوی ارتش اسرائیل با اشاره به حمله هفتم اکتبر حماس به اسرائیل تردید‌های مطرح شده در رابطه با شدت حمله حماس را «پدیده شبیه به انکار هولوکاست» عنوان کرد و گفت که تصمیم دولت مبنی بر نمایش این ویدیو بدون سانسور به خبرنگاران برای «بی‌اعتبارکردن» چنین ادعاهایی است. 
گزارش‌ها حاکی از آن است که خبرنگاران در این جلسه که در یک پایگاه نظامی در تل‌آویو برگزار شد، اجازه فیلمبرداری نداشتند.


هشدار: جزئیات صحنه‌های عنوان شده در ادامه این گزارش حاوی خشونت عریان است و  ممکن است برای برخی آزار دهنده باشد


جوتام کونفینو، یکی از خبرنگارانی که در این جلسه حاضر بود، در رشته‌ توییتی به شرح آن‌چه در فیلم مشاهده کرد، پرداخت. او شرایط را اینگونه توصیف می‌کند:


در یکی از صحنه‌ها، شبه‌نظامیان حماس «الله‌اکبر گویان» سعی می‌کردند سرِ مرد مرده‌ای را با بیل از بدنش جدا کنند.
در صحنه‌ای دیگر، پدری به همراه دو فرزند خود (حدود ۷ و ۹ ساله) برای نجات جان خود درون پناهگاهی می‌دوند. یک شبه‌نظامی با پرتاب نارنجک به داخل آن پناهگاه پدر را می‌کشد و بچه‌ها که بسیار زخمی شدند به خانه باز می‌گردند. این دو کودک برای مرگ پدرشان شیون می‌کنند و می‌گوید که خواهند مرد. در همین حال یکی از نظامیان حماس خونسرد و آرام داخل خانه می‌آید و از یخچال یک بطری آب بر می‌دارد و می‌نوشد.
در بخشی از فیلم، شبه‌نظامیان حماس وارد خانه‌ای می‌شوند که دختربچه‌ای در آن زیر میز مخفی شده است. شبه‌نظامیان پس از این که با یکدیگر گفتگو می‌کنند، دختر بچه‌ را به ضرب گلوله می‌کشند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)


صحنه دیگری شبه‌نظامیان حماس را نشان می‌دهد که خانه‌های یک کیبوتص (شهرک) را به رگبار می‌بندند.
یک صحنه سرباز اسرائیلی را نشان می‌دهد که سرش از تن جدا شده است.
همچنین تصاویری از کودکان جان‌باخته و در آتش‌سوخته دیده می‌شود که قابل شناسایی نیستند.
از سوی دیگر تصاویری از جسد غیرنظامیان که در جاده‌ها رها شده‌اند و شبه‌نظامیان که به اتوموبیل‌های عبوری شلیک می‌کنند.
در صحنه‌ای، صدای یک شبه‌نظامی حماس که در تماس تلفنی با پدر و مادرش می‌گوید: «من ۱۰ یهودی را با دستان خودم کشتم. الان هم با تلفن یک زن یهودی مرده به شما زنگ زدم.» مادرش نیز در پاسخ می‌گوید: «خدا حفظت کند.»
همچنین در ویدیویی یک دقیقه‌ای که بین این تصاویر بوده، شبه‌نظامیان حماس به یک خودرو در جاده‌ای روستایی تیراندازی می‌کنند. کمی بعد اتوموبیل در جاده متوقف شده و شبه‌نظامیان با مراجعه به آنان می‌بینند دو جسد روی صندلی‌های جلو افتاده‌اند.
دنیل هاگاری، سخنگوی ارتش اسرائيل پس از نمایش این فیلم به خبرنگاران گفت: «وقتی می‌گوییم حماس داعش است، نمی‌خواهیم برندسازی کنیم. ما تنها از خبرنگاران خارجی دعوت کردیم این فیلم را ببینند، زیرا خبرنگاران داخلی نیازی به اثبات ادعاهای ما ندارند.»

پس از حمله هفتم اکتبر حماس به اسرائیل که هزار و ۴۰۰ کشته بر جای گذاشت، ارتش اسرائیل حمله به غزه را آغاز کرد که در ۱۸ روز گذشته به کشته شدن بیش از پنج هزار نفر در نوار غزه و زخمی شدن هزاران نفر دیگر منجر شده است. شرایط انسانی در غزه بحرانی توصیف شده است. حدود ۲۰۰ تا ۲۵۰ گروگان نیز در اختیار حماس‌اند.