آسوشیتدپرس: انفجار در بیمارستان الاهلی احتمالا ناشی از انحراف راکت شلیک‌شده از غزه است

سخنگوی حماس: راکت‌های حماس و جهاد اسلامی نمی‌توانند چنین انفجار مهیبی ایجاد کنند

نمای هوایی از بیمارستان الاهلی غزه که در اثر انفجار در آن صدها تن جان باختند یا زخمی شدند‌ــ Satellite image ©2023 Maxar Technologies / AFP

آسوشیتدپرس در گزارشی، با بررسی ویدیوهای مختلف پخش‌شده در خبرها، شبکه‌های اجتماعی و دوربین‌های امنیتی و تطبیق مکان‌ها با تصاویر ماهواره‌ای و عکس‌های پیش از انفجار از محل حادثه به این نتیجه رسیده که راکتی شلیک‌شده از داخل غزه هنگام اوج‌گیری، در آسمان غزه منفجر شده و بخشی از آن به زمین سقوط کرده و احتمالا موجب انفجار در بیمارستان الاهلی شده است.

البته آسوشیتدپرس خاطرنشان کرد که اظهارنظر قطعی درباره ارتباط بین راکتی که از غزه شلیک شده با انفجار در بیمارستان الاهلی مشروط به بررسی‌های دقیق بقایای به‌جا‌مانده از مهمات استفاد‌ه‌شده در این انفجار است.

این گزارش با استناد به ویدیوی مهمی که شبکه خبری الجزیره اندکی پیش از ساعت ۷ شب به وقت محلی به‌صورت زنده پخش کرد، می‌نویسد: «دوربین هم‌زمان با نشان دادن رگبار راکت‌هایی که از زمین به سمت اسرائيل شلیک می‌شدند، بخشی از این صحنه را با نمای باز ثبت کرده است. در این تصویر به نظر می‌رسد یکی از راکت‌ها از بقیه دور می‌شود و مسیرش را به سمت شهر تاریک غزه تغییر می‌دهد. دوربین این راکت را دنبال می‌کند. به نظر می‌رسد راکت تکه‌تکه می‌شود و بخشی از آن سقوط می‌کند اما بخش دیگر راکت به حرکت در جهت بالا و راست قاب تصویر ادامه می‌دهد اما تنها رد کوتاهی به جا می‌گذارد و سپس محو می‌شود. در پی آن، کمی دورتر انفجار کوچکی دیده می‌شود و دو ثانیه بعد انفجاری بسیار بزرگ‌تر و نزدیک‌تر به دوربین در قسمت پایین کادر تصویر دیده می‌شود.»

آسوشیتدپرس در ادامه می‌افزاید که با استناد به نقشه‌ها و تصاویر ماهواره‌ای، توانسته نمای انفجار دوربین زنده الجزیره را با طبقه بالایی ساختمانی که دفتر الجزیره غزه در آن قرار گرفته و فاصله کمتر از ۱.۵ کیلومتری آن از محل بیمارستان مطابقت دهد و تایید می‌کند که انفجار بزرگ‌تر در آن حوالی رخ داده است.

این گزارش با استناد به ویدیو دوم که هم‌زمان از دوربینی در داخل اسرائیل فیلمبرداری شده است، می‌نویسد در آسمان غزه رگباری از شلیک دست‌کم ۱۷ راکت از مبدا غزه دیده می‌شود و پس از آن انفجار رخ می‌دهد. این ویدیو تایید می‌کند که راکت‌ها از غزه شلیک شده‌اند و انفجار هم در آسمان غزه اتفاق داده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آسوشیتدپرس به ویدیوی سومی هم ارجاع می‌دهد که شبکه خبری کانال ۱۲ اسرائیل ضبط کرده است. دوربین این شبکه که در طبقه بالای ساختمانی در نتیوت، شهری در ۱۶ کیلومتری جنوب شرقی بیمارستان الاهلی، قرار دارد، رگبار این راکت‌ها در همان زمان را نشان می‌دهد.

آسوشیتدپرس در گزارشش با مطابقت دادن تصاویر این سه ویدیو به این نتیجه می‌رسد که انفجار در بیمارستان الاهلی سه ثانیه پس از انفجار راکت منحرف‌شده در آسمان غزه روی داده است.

یک دقیقه پس از این انفجار، گردان‌های القسام، شاخه نظامی حماس، با انتشار پیامی در پیام‌رسان تلگرام، نوشت: «رگباری از راکت به اشدود اشغالی [شهری در ۵۰ کلیومتری غزه] شلیک کردند». دقایقی بعد جهاد اسلامی، یک گروه شبه نظامی نزدیک به حماس، نیز در تلگرام نوشت که در پاسخ به «قتل‌‌عام غیرنظامیان» به تل‌آویو حمله راکتی انجام داده است.

اسرائيل بارها اعلام کرده که به بیمارستان الاهلی حمله نکرده است و انفجار در این بیمارستان را به جهاد اسلامی نسبت می‌دهد. جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، متحد اصلی اسرائیل هم از این موضع‌گیری حمایت کرده است؛ اما حماس روایت اسرائیل را «ساختگی» می‌داند و تل‌آویو را متهم می‌کند که بیمارستان را به دلیل نادیده گرفتن هشدار دو روز پیش از آن در زمینه تخلیه، هدف قرار داده است.

در همین حال، آسوشیتدپرس به نقل از غازی حمد، سخنگوی حماس، نوشت که این گروه از تحقیقات سازمان ملل در مورد علت این انفجار استقبال خواهد کرد. او با اشاره به موضع‌گیری رئیس‌جمهوری ایالات متحده گفت: «متاسفانه دنیای غرب پر از ریا است.»

این گزارش با استناد به نظر ۱۲ کارشناس تسلیحات نظامی و مواد منفجره می‌نویسد محتمل‌ترین سناریو این است که راکتی از داخل غزه شلیک و چند ثانیه قبل از انفجار بیمارستان الاهلی، از مسیرش منحرف شده و پس از تکه‌تکه شدن بخشی از آن در محوطه بیمارستان سقوط کرده و موجب این حادثه مرگبار شده است.

آسوشیتدپرس در ادامه، با اشاره به دهانه محل برخورد پرتابه با سطح زمین می‌افزاید که کلاهک‌های انفجاری نصب‌شده بر راکت‌های دست‌ساز مورداستفاده شبه‌نظامیان در غزه در مقایسه با مهمات نیروهای نظامی کشورهایی مانند ایالات متحده و روسیه نسبتا کوچک‌ترند.

پیش‌تر گزارش‌هایی از نحوه تامین تسلیحات نظامی غزه از طریق بازیافت بقایای به‌جا‌مانده از حملات هوایی اسرائیل به سرزمین‌های فلسطینی از جمله لوله‌های آب، منتشر شده بود.

آسوشیتدپرس با استناد به نظر کارشناسان نظامی، میزان ناکامی چنین راکت‌های دست‌سازی را بالا ارزیابی و به حادثه دیگری در سال گذشته اشاره می‌کند که راکت جهاد اسلامی به دلیل اختلال فنی سقوط کرد و موجب کشته شدن چند تن از ساکنان غزه شد.

بر اساس گزارش آسوشیتدپرس، شواهد به‌دست‌آمده از عکس‌های محل انفجار حاکی از آن است که دهانه محل برخورد پرتابه با سطح زمین با بمب‌هایی مانند آنچه هواپیماهای اسرائیلی در حملات اخیر پرتاب کرده‌اند، مطابقت ندارد. در غیر این‌ صورت انتظار می‌رفت به ساختمان‌های اطراف محل انفجار خسارات‌ قابل‌توجهی وارد آمده باشد.

دهانه محل انفجار به قطر کمتر از یک متر از برخورد پرتابه‌ای به مراتب کوچک‌تر از بمب‌هایی که در زرادخانه نظامی اسرائیل یافت می‌شوند، حکایت دارد.

به گفته کارشناسان تسلیحاتی، از آنجا که راکت پرتاب‌شده هنوز در ابتدای مسیرش بوده، گمان می‌رود مخزن آن هنوز مواد منفجره زیادی داشته و به همین دلیل در هنگام برخورد با سطح زمین موجب انفجاری مهیبی شده است.

با این حال، سخنگوی حماس با اشاره به هشدارهای مقام‌های اسرائیلی مبنی بر تخلیه بیمارستان الاهلی و سایر مراکز درمانی پیش از این حمله مرگبار، تاکید می‌کند که راکت‌های متعلق به حماس و جهاد اسلامی قادر نیستند چنین انفجاری ایجاد کنند.

مقام‌های مسئول در بیمارستان الاهلی در تارنمای این بیمارستان نوشته بودند که سه روز پیش از انفجار مرگبار، بخشی از این بیمارستان هدف حمله هوایی اسرائیل قرار گرفت و بر اثر برخورد یک گلوله توپ «عمل‌نکرده» به دیوار بیرونی، حفره‌ای ایجاد شد.

پس از انفجار در بیمارستان الاهلی، این گمانه‌زنی‌ هم در شبکه‌های اجتماعی مطرح شد که انفجار راکت در آسمان و انحراف مسیر آن ناشی از فعال شدن سامانه دفاع هوایی گنبد آهنین اسرائیل است؛ اما اسرائیل ادعا می‌کند که از سامانه گنبد آهنینش در غزه استفاده نمی‌کند و این سامانه تنها برای رهگیری و انهدام راکت‌هایی است که وارد حریم هوایی اسرائیل می‌شوند.

به گفته کارشناسان تسلیحات نظامی، در ویدیوهای موجود هیچ شواهدی دال بر شلیک موشک‌های گنبد آهنین از اسرائیل به آسمان غزه دیده نمی‌شود. با این‌ حال به گفته کارشناسان نظامی چنین احتمالی صفر نیست.

آسوشیتدپرس همچنین می‌افزاید به هیچ مدرکی دست نیافته که این را گمانه را که حادثه بیمارستان الاهلی ناشی از انفجار یک خودروی بمب‌گذاری‌شده یا عاملی مانند آن باشد، تقویت کند.

با تمام گمانه‌زنی‌های موجود، از آنجا که دسترسی به بقایای مهمات در محل انفجار ممکن نیست، نمی‌توان در مورد علت و عامل این انفجار با قاطعیت نظر داد.

بیشتر از جهان