خبرنگار افغان-فرانسوی نجات جانش را از چنگ طالبان مدیون رسانه‌ها می‌داند

طالبان مرتضی بهبودی را به اتهام جاسوسی برای فرانسه بازداشت کرده بودند

مرتضی بهبودی، خبرنگار افغان- فرانسوی که حدود ۹ ماه در بازداشت گروه طالبان بود، پس از آزادی از دست طالبان، در یک نشست خبری گفت که آزادی و نجات خود را مدیون رسانه‌ها می‌داند.

بهبودی دوشنبه، ۲۳ اکتبر (یکم آبان)، در نشست خبری مشترکی با سازمان گزارشگران بدون مرز، گفت اگر فشار رسانه‌ها برای نجات جان او نبود، احتمالا طالبان او را زنده نمی‌گذاشتند. او در این نشست خبری که در مرکز سازمان گزارشگران بدون مرز برگزار شد، گفت که تلاش رسانه‌ها باعث شد تا طالبان ناگزیر به بررسی پرونده او شوند و پس از مشخص شدن بیگناهی‌اش، او را رها کنند. 

مرتضی بهبودی هفتم ژانویه ۲۰۲۳، زمانی که می‌خواست از وضعیت دختران دانشجو در دانشگاه کابل گزارشی تهیه کند، به دست ماموران طالبان بازداشت شد. بهبودی می‌گوید که طالبان او را به جاسوسی برای کشور فرانسه و نیز کمک به جبهه مقاومت ضد طالبان متهم کرده بودند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او توضیح داد که با اینکه تمام مدارک لازم را، از جمله کارت و مجوز خبرنگاری‌اش در افغانستان، به طالبان ارائه داد، او را رها نکردند و پیش از زندان، حدود یک ماه در پاسگاه پلیس در بازداشت بود. 

بهبودی پس از یک ماه بازداشت در پاسگاه پلیس، به زندان مرکزی کابل منتقل، و در کنار حدود ۱۲۰۰ زندانی سیاسی دیگر محبوس می‌شود.

او گفت: «مرا در یک سلول تنگ و مملو از زندانی‌های دیگر انداختند. حتی امیدی به زنده ماندن هم نداشتم.»

او برای حفظ جان زندانیان هم‌سلولش، از ارائه جزئیات در مورد آنان خودداری کرد. بهبودی گفت که بارها بازجویی و چندین بار  شکنجه شده، و بارها نیز شاهد شکنجه هم‌بندی‌های خود بوده است. 

پس از شش ماه حبس در زندان عمومی و بارها اعلام بیگناهی کردن، هیئتی از طالبان به زندان مرکزی رفتند و او را به زندان دیگری انتقال دادند که در آنجا مجرمان عادی نگهداری می‌شدند و او می‌توانست به تلفن و وکیل مدافع دسترسی یابد. 

مرتضی بهبودی پس از پنج جلسه دادگاه، بالاخره از اتهاماتش تبرئه شد. با این حال او مجبور شد تعهد دهد که پیش از نشر هر گزارشی، آن را در اختیار طالبان بگذارد. او پس از آزادی، جمعه، ۲۰ اکتبر (۲۸ مهر)، وارد پاریس شد و برای انجام معاینات پزشکی به بیمارستان نظامی انتقال داده شد. 

کریستف دلوآر، دبیرکل سازمان گزارشگران بدون مرز، بسیج برای رهایی مرتضی بهبودی از چنگ طالبان را فعالیتی فوق‌‌‌العاده دانست. به گفته او، تحریریه ۱۵ رسانه بسیج شدند و کمیته مشترکی برای رهایی بهبودی تشکیل دادند. 

دلوآر گفت، معمولا چنین پنداشته می‌شود که این‌گونه کارزارها برای آزادسازی خبرنگاران تاثیری ندارد، اما آزادی بهبودی خلاف آن را ثابت کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه به نقل از سازمان گزارشگران بدون مرز، قوه قضائیه طالبان پس از ۲۸۴ روز حبس مرتضی بهبودی، دستور آزادی او را صادر کرد.  سازمان غیردولتی آزادی بیان نیز در بیانیه‌ای که به مناسبت آزادی بهبودی، گفت که او از تمام اتهامات وارده، از جمله جاسوسی برای دولت فرانسه و کمک به مخالفان طالبان، تبرئه و آزاد شده است. 

مرتضی بهبودی ۲۹ ساله، زاده افغانستان است و سال‌ها پیش به فرانسه مهاجرت کرده و شهروندی این کشور را به دست آورده است. او در ۲۰۱۹ وارد فعالیت‌های رسانه‌ای شد و در آغاز ۲۰۲۳ برای تهیه گزارش از اوضاع افغانستان، به کشور اول خود برگشت. اما صرفا دو روز پس از ورود به افغانستان، به دست ماموران طالبان بازداشت شد. طالبان نخست از بازداشت بهبودی اظهار بی‌اطلاعی می‌کردند، اما سرانجام در ژوئیه، یک سخنگوی این گروه گفت که بهبودی نه به دلیل خبرنگار بودن، بلکه به علت حمایت از مخالفان طالبان و کمک به آنان بازداشت شده است.