یوناما از آزادی مرتضی بهبودی از زندان طالبان استقبال کرد

یوناما بر حفظ آزادی بیان و پایان بازداشت‌های خودسرانه در افغانستان تاکید کرد

طالبان ابتدا بازداشت این خبرنگار افغان‌ــ‌فرانسوی را انکار کرده بودندــ X/@dollieric

دفتر نمایندگی سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) از آزادی مرتضی بهبودی، خبرنگار افغان‌ــ‌فرانسوی از زندان طالبان استقبال کرد.

یوناما روز پنجشنبه ۲۷ مهر با انتشار بیانیه‌ای در شبکه اکس، نوشت که به منظور حفظ آزادی بیان و پایان دادن به بازداشت‌های خودسرانه به تعامل فعالانه با مقام‌های فعلی افغانستان ادامه می‌دهد. 

ریچارد بنت، گزارشگر ویژه شورای حقوق‌بشر سازمان ملل متحد در امور افغانستان، هم در شبکه اکس اعلام کرد که هرچند بهبودی پس از مدت طولانی آزاد می‌شود، از آزادی او خوشحال است. او نوشت: «سرانجام خبر آزادی مرتضی بهبودی منتشر شد. امیدوارم او و خانواده‌اش اکنون لحظات آرامی را در کنار هم داشته باشند.»

طالبان مرتضی بهبودی، خبرنگار افغان‌ــ‌فرانسوی را در حدود ۹ ماه پیش در کابل بازداشت کرده بود. او روز چهارشنبه ۲۶ مهر آزاد شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر اساس اطلاعیه‌ای که سازمان گزارشگران بدون مرز (RSF) منتشر کرد، بهبودی پس از تحمل ۲۸۴ روز حبس در زندان طالبان، روز چهارشنبه با حکم دادگاه جرائم جنایی آزاد شد. بنا بر اعلام گزارشگران بدون مرز، دادگاه جنایی کابل مرتضی بهبودی را از اتهام‌هایی نظیر جاسوسی، حمایت غیرقانونی از خارجی‌ها و کمک به عبور از کشورهای دیگر مبرا دانست و حکم به آزادی او داد.

الکساندرا، همسر فرانسوی مرتضی بهبودی، پس از آگاهی از آزادی او به گزارشگران بدون مرز گفت: «با آزادی مرتضی، نور به دنیای من بازگشت و زندگی من دوباره می‌تواند آغاز شود. من از همه حمایت‌ها سپاسگزارم و خوشحال‌ام که توانستم شاهد روشن شدن شخصیت زیبای مرتضی حتی در تاریک‌ترین زمان‌ها باشم. هیچ‌کس نباید به‌ خاطر روزنامه‌نگاری غیرمسئولانه و خودسرانه بازداشت شود و وضعش ماه‌ها ناروشن باقی بماند. باز هم می‌گویم، روزنامه‌نگاری جرم نیست.»

در روزهای نخست بازداشت مرتضی بهبودی، طالبان در مورد او اظهار بی‌اطلاعی می‌کردند. تازه در ماه فوریه و پس از گذشت یک ماه از بازداشت بهبودی بود که ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی امارت اسلامی، بازداشت او را تایید کرد و گفت که طالبان با او درست رفتار خواهند کرد.