روش جدید درمان سرطان مثانه طول عمر بیمار را افزایش می‌دهد

در این روش بقای بیمار دوبرابر افزایش یافت و بهبودی بلندمدت ماندگار به دست آمد

 سرطان مثانه دومین سرطان شایع دستگاه ادراری‌ــ‌تناسلی است‌ــ Canva

به نظر می‌رسد ترکیبی جدید از داروهای سرطان مدت زمان زنده ماندن مبتلایان به سرطان پیشرفته مثانه را بیشتر از شیمی‌درمانی‌های فعلی افزایش می‌دهد.

به گزارش سی‌ان‌ان، نتایج پژوهشی که روز یکشنبه در نشست سال ۲۰۲۳ انجمن اروپایی سرطان‌شناسی پزشکی در مادرید ارائه شد، نشان می‌دهد ترکیبی از آنتی‌بادی انفورتوماب ودوتین و ایمنی‌درمانی پمبرولیزوماب که از راه تزریق‌ وریدی وارد بدن می‌شود، خطر پیشرفت بیماری یا مرگ در اثر ابتلا به سرطان پیشرفته مثانه را در مبتلایانی که پیش‌تر درمان نشده بودند و سرطان به سایر قسمت‌های بدنشان گسترش یافته بود، تا ۵۵ درصد کاهش می‌دهد و به طور میانگین ۳۱.۵ ماه به عمر کلی بیمار می‌افزاید، در حالی‌ که چنین بیماری با شیمی‌درمانی تا ۱۶.۱ ماه زنده می‌ماند.

به گزارش سی‌ان‌ان، این یکی از چند مطالعه جدید است که راه‌هایی برای بهبود نحوه درمان سرطان مثانه را بررسی کرده است.

دکتر توماس پاولز، پروفسور سرطان مجاری ادرار در دانشگاه لندن و مدیر مرکز سرطان بارتز در بریتانیا که این پژوهش را ارائه کرد، گفت: «مشکل شیمی‌درمانی این است که اگرچه در ابتدا کارکرد بسیار خوبی دارد، به‌سرعت مقاومت ایجاد می‌کند و میانگین بقای بیمار مبتلا به سرطان مثانه متاستازکرده حدود یک سال است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

«در این مطالعه، درمان جدید‌ــ دادن دو داروی جدید‌ــ را با شیمی‌درمانی رایج مقایسه کردیم و طی یک کارآزمایی تصادفی، وقتی دو دارو را هم‌زمان به بیمار دادیم. این درمان خطر مرگ ناشی از سرطان مثانه را بیش از ۵۰ درصد کاهش داد و بنابراین بقای بیمار دوبرابر افزایش پیدا کرد و ما به بهبودی بلندمدت ماندگار دست یافتیم.»

سرطان مثانه ششمین سرطان شایع در مردان است و سالانه ۲۰۰ هزار نفر در سطح جهان جانشان را در اثر ابتلا به آن از دست می‌دهند.

در فاز ۳ این کارآزمایی، ۸۸۶ بیمار به صورت تصادفی، یا ترکیبی از انفورتوماب ودوتین و پمبرولیزوماب را در دوره‌های سه‌هفته‌ای به صورت تزریق وریدی دریافت کردند، یا شیمی درمانی به نام جمسیتابین با سیس‌پلاتین یا کربوپلاتین انجام دادند.

این کارآزمایی نشان داد که ترکیب دارویی جدید مشخصات ایمنی مشابهی با شیمی‌درمانی دارد و در ۵۵.۹ درصد از بیمارانی که از این ترکیب استفاده می‌کنند، واکنش‌های نامطلوبی مانند کهیرهای پوستی یا هایپرگلیسمی (گلوکز بالای خون) رخ می‌دهد؛ در حالی که این واکنش‌ها در بیمارانی که شیمی درمانی با پایه پلاتینوم دریافت می‌کنند، به میزان ۶۹.۵ درصد بروز می‌کند.

کارآزمایی فاز ۳ دیگری نیز نشان داد که یک درمان هدفمند برای بیماران مبتلا به سرطان اوروتلیال پیشرفته یا متاستازی که دارای جهش‌های ژنی خاص‌اند، موثر است. سرطان اوروتلیال نوعی سرطان مثانه است که از سلول‌های ادراری داخل مثانه شروع می‌شود.

بیشتر از بهداشت و درمان