عطامحمد نور: در افغانستان زیر سلطه طالبان «قانون جنگل» حاکم است

نور گفت: در مدرسه‌های جهادی طالبان، تروریست‌هایی از کشورهای متعدد آموزش می‌بینند

عطامحمد نور، از رهبران شورای عالی مقاومت برای نجات افغانستان، روز چهارشنبه ۲۶ مهر گفت «تروریست‌هایی از کشورهای متعدد در مدرسه‌های جهادی طالبان آموزش می‌بینند که در مناطق جنوب افغانستان فعالیت مخفیانه دارند».

نور که در مراسم یادبود ژنرال عبدالرازق اچکزی، فرمانده پلیس قندهار در دولت پیشین افغانستان، صحبت می‌کرد مدعی شد که «مدرسه‌های جهادی طالبان انبوهی تروریست تولید می‌کنند» و افرادی که در این مدرسه‌ها آموزش می‌بینند، پس از پایان آموزش، به کشورهای گوناگون برای عملیات‌های تروریستی اعزام می‌شوند. طالبان در دو سال سلطه بر افغانستان، در هر یک از شهرهای افغانستان یک مدرسه بزرگ جهادی با ظرفیت پذیرش بیش از یک‌هزار دانش‌آموز و ده‌ها مدرسه دینی دیگر ایجاد کرده‌اند. مسئولان وزارت معارف (آموزش و پرورش) طالبان مدعی‌اند که در این مدرسه‌ها، دانش‌آموزان علوم دینی و نوین را هم‌زمان آموزش می‌بینند.

عطامحمد نور گفت که شکنجه و تهدید و قتل نظامیان و کارمندان دولت پیشین افغانستان به‌دست طالبان همچنان ادامه دارد. او افزود: «هر ملای طالبان محکمه صحرایی برگزار می‌کند. طالبان نظامیان و بستگان فرماندهان پیشین را بازداشت می‌کنند و تا سرحد مرگ شکنجه می‌کنند.» او از برادر خان‌محمد مطمئن، فرمانده فرودگاه مولانا در مزار شریف، نام برد که یکی از نمونه‌های ظلم طالبان است که سال گذشته در اثر شکنجه طالبان جان باخت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

عطامحمد نور، که در مدت ۲۰ سال حاکمیت دولت جمهوری در مسندهای گوناگون از جمله استاندار بلخ کار کرد، در مورد رویکرد مذهبی طالبان گفت: «طالبان قرآن را به‌نفع اعمال خودشان توجیه می‌کنند.»

در نشست آنلاین یادبود ژنرال عبدالرازق، شماری از رهبران شورای عالی مقاومت برای نجات افغانستان، از جمله  محمد محقق، محمد علم ایزدیار، یونس قانونی، تادین خان اچکزی، برادر ژنرال رازق، و شماری از رهبران سیاسی افغانستان در تبعید نیز حضور داشتند.

یونس قانونی ضمن یادآوری نقش ژنرال رازق در سرکوب طالبان در جنوب افغانستان گفت که او را کسانی کشتند که می‌خواستند افغانستان به ایالت پنجم پاکستان تبدیل کنند. محمد محقق گفت که عبدالرازق اچکزی تکیه‌گاه مطمئنی برای مردم جنوب افغانستان بود و طالبان، که از سوی کشورهای خارجی ماموریت دارند، رازق را به قتل رساندند.

عبدالرازق اچکزی‌ زاده سال ۱۳۵۸ و از قبیله اچکزی قوم پشتون بود. پس از شکل‌گیری دولت جمهوری در افغانستان، او از فرماندهی پلیس شهرستان سپین بولدک قندهار به مسند فرماندهی پلیس قندهار رسید و در حدود سال ۲۰۱۰، یکی از چهره‌های قدرتمند در جنوب افغانستان شد. ژنرال رازق، که به «ژنرال طالب‌‎کش» شهرت داشت، متهم بود که برخی اعضای طالبان را در زندان‌ شخصی‌اش نگهداری می‌کند و همچنین دشمنانش، از جمله طالبانی که به اتهام حمله به جان او بازداشت شده‌اند، بدون محاکمه شکنجه شده و به قتل رسیده‌اند.

ژنرال عبدالرازق اچکزی، فرمانده پلیس قندهار در دولت پیشین افغانستان-AFP
 

عبدالرازق اچکزی در ۲۶ مهر ۱۳۹۷ در دفتر استاندار قندهار و در حال خروج از یک جلسه امنیتی، در حالی که اسکات میلر، فرمانده نیروهای ناتو در افغانستان، نیز حضور داشت، آماج تیراندازی مهاجم عضو طالبان قرار گرفت که محافظ استاندار قندهار بود و بر اثر همین تیراندازی کشته شد. در برنامه یادبود ژنرال عبدالرازق، محمد علم ایزدیار، معاون مجلس سنا در دولت پیشین افغانستان، گفت که دولت پیشین افغانستان در تحقیق و بازرسی در پرونده قتل رازق سهل‌انگاری کرد و برای یافتن عاملان این قتل درست عمل نکرد.

در پی فروپاشی دولت جمهوری و سلطه دوباره طالبان بر افغانستان، فرماندهان این گروه در قندهار بارها مدعی شدند که گورهای افرادی را کشف کرده‌اند که افراد ژنرال عبدالرازق آن‌ها را با دست‌های بسته کشته‌اند. در دو سال گذشته،‌ طالبان شمار زیادی از بستگان ژنرال رازق و افراد بانفوذ قوم اچکزی را در قندهار بازداشت و زندانی و اعدام کرده‌اند.

هرچند بیشتر بستگان ژنرال رازق، از جمله اعضای خانواده‌اش، در پی فروپاشی دولت جمهوری از افغانستان متواری شدند، در هفته نخست سلطه طالبان بر شهر سپین بولدک و سپس شهر قندهار، شماری از نزدیکان ژنرال عبدالرازق به‌دست طالبان افتادند و به قتل رسیدند. شماری دیگر از این افراد همچنان در زندان طالبان‌اند.

سازمان‌های حقوق بشری، از جمله دیده‌بان حقوق بشر و عفو بین‌الملل، در دو سال گذشته چند گزارش مستند از بازداشت، قتل، شکنجه، اعدام، و ناپدیدسازی اجباری نظامیان پیشین به‌دست طالبان منتشر کردند. اما سخنگویان این گروه ضمن رد کردن این گزارش‌ها مدعی شدند که «عفو عمومی اعلام‌شده از سوی رهبر این گروه عملی شده است و همه نظامیان و کارکنان دولت پیشین در امنیت‌اند».

بیشتر از جهان