عطا محمد نور: در یک «توطئه سازمان یافته» مزار شریف به طالبان تسلیم شد

«دامنه این توطئه به حدی بزرگ و عمیق بود که می‌خواستند مارشال عبدالرشید دوستم و مرا هم به دام بیاندازند که موفق نشدند»

www.balkh.af

به دنبال ورود پیکارجویان طالبان به مزار شریف در روز شنبه و عقب‌نشینی نیروهای امنیتی و شبه‌نظامیان حامی دولت از این شهر مرکز ولایت بلخ، عبدالرشید دوستم و عطا محمد نور، از مجاهدین شناخته‌شده افغان، نیز از منطقه خارج شدند.

عطا محمد نور در پیامی که در صفحه شخصی خود در فیسبوک منتشر کرده است، خطاب به مردم افغانستان نوشت: «در یک توطئه بزرگ، سازمان یافته و‌ ناجوانمردانه، تمامی امکانات حکومتی و نیروهای دولتی به طالبان تسلیم داده شد.»

وی گفت «دامنه این توطئه به حدی بزرگ و عمیق بود که می‌خواستند مارشال عبدالرشید دوستم و مرا هم به دام بیاندازند که موفق نشدند،» و افزود حرف‌های زیادی برای گفتن دارد که در فرصت مناسب با مردم در میان می‌گذارد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس از عباس ابراهیم‌زاده یکی از قانونگذاران بلخ نوشت ارتش خود را تسلیم کرد و این باعث شد که شبه‌نظامیان حامی دولت و دیگر نیروها روحیه خود را از دست بدهند و از مبارزه با طالبان دست بردارند.

تصرف مزار شریف، شهری بزرگ در شمال افغانستان که امکانات دفاعی وسیعی در آن تعبیه شده بود، ضربه سنگینی به دولت محسوب می‌شود.

طالبان پیشتر در روز شنبه، ولایت لوگر در جنوب کابل را به تصرف خود درآوردند و مقام‌های محلی را بازداشت کردند. از آغاز حملات طالبان همزمان با خروج نظامیان خارجی، حدود دو سوم افغانستان به دست طالبان افتاده است.