رافائل گروسی: جهان نباید درباره ایران مانند کره شمالی شکست بخورد

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از سال ۲۰۰۹ که پیونگ‌یانگ بازرسان را اخراج کرد، به کره شمالی دسترسی ندارد

رافائل گروسی-Alex Halada/AFP

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز دوشنبه گفت که جهان نباید درباره ایران مانند کره شمالی که بازرسان بین‌المللی را اخراج کرد و برنامه سلاح هسته‌ای را توسعه داد، شکست بخورد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از سال ۲۰۰۹ که پیونگ‌یانگ بازرسان را اخراج کرد، به کره شمالی دسترسی ندارد. اکنون تصاویر ماهواره‌ای حاکی از پیشرفت گسترده فعالیت‌‌های هسته‌ای تسلیحاتی کره شمالی است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در سال‌های اخیر و پس از خروج آمریکا از برجام و گام‌های متقابل تهران در کاهش تعهدات در این توافق، در دسترسی کامل بازرسان به همه سایت‌های هسته‌ای ایران با مشکل مواجه است.

گروسی با ابراز نگرانی عمیق درباره برنامه‌های هسته‌ای ایران در کنفرانس سالانه کنترل تسلیحاتی وزارت خارجه آمریکا گفت که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی چشم و گوش جامعه بین‌المللی است.

گروسی گفت: ما باید همه تلاش‌ها را برای جلوگیری از این مشکل به کار ببریم و از تبدیل شدن موضوع ایران به یک شکست جامعه بین‌المللی که می‌تواند به سمت توسعه سلاح هسته‌ای برود جلوگیری کنیم.

گروسی تاکید کرد که پیش‌تر درباره کره شمالی شاهد این شکست بوده‌ایم.

گزارش اخیر گروسی حاکی از آن است که ذخایر اورانیوم غنی‌شده ۶۰ درصدی ایران هم اکنون در صورتی غنی‌سازی بیشتر برای ساخت سه بمب هسته‌ای کافی است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنین درباره رد اورانیوم غنی نشده در برخی سایت‌های هسته‌ای ایران پرسش‌هایی دارد که بدون پاسخ مانده است. موضوع دوربین‌های نظارتی آژانس و دسترسی نداشتن بازرسان هم از دیگر موارد حل نشده بین تهران و آژانس به‌شمار می‌رود.

بیشتر از جهان