پلوسی سخت در پی محدود کردن اختیارات نظامی ترامپ است

پلوسی می‌گوید اقدام به کشتن قاسم سلیمانی بی‌تناسب و تحریک‌کننده بوده است

نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا/SAUL LOEB / AFP

نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان ایالات متحده با تصویب قطعنامه‌ای، اختیارات دونالد ترامپ را برای انجام عملیات نظامی در برابر ایران محدود کرده، و از دولت خواست تا «برای جلوگیری از خشونت بیش‌تر، راهبردی فوری و مؤثر برای تنش‌زدایی در پیش گیرد.»

سردمدار «قطعنامه اختیارات جنگی کنگره»، خانم «الیسا اسلاتکین» نماینده دمکرات میشیگان، و تحلیل‌گر پیشین سیا و پنتاگون است.

پلوسی، رئیس مجلس، می‌گوید، «حمله هوایی تحریک‌کننده و بی‌تناسبی» که دولت ترامپ برای کشتن قاسم سلیمانی، سردار نظامی ایران، انجام داد با «افزایش جدی تنش‌ها بین ایران و آمریکا، جان نظامیان، دیپلمات‌ها و سایر اتباع آمریکا را به خطر انداخته است.»

او گفت، رئیس جمهوری «راهبرد منسجمی برای حفظ ایمنی مردم آمریکا، تشنج‌زدایی با ایران و تضمین ثبات در آن منطقه ندارد.»

ایران سه شنبه شب به دو پایگاه ایالات متحده در عراق حمله کرد و رئیس جمهوری آمریکا در سخنرانی‌اش در کاخ سفید ادعا کرد که ایران در حال «کوتاه آمدن» است. آقای ترامپ ایران را به افزایش تحریم‌ها تهدید کرد که به نظر می‌رسد نشانگر کوتاه آمدن وی از برخورد نظامی باشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با توجه به آن که دولت سرانجام راجع به تصمیم خود به کشتن سردار نظامی بلندپایه ایران، توضیحاتی به نمایندگان کنگره و سنا ارائه داد، این قطعنامه بی‌شک به بحث در مورد اختیارات جنگی رئیس جمهوری دامن خواهد زد.

نمایندگان دمکرات و برخی از نمایندگان جمهوری‌خواه، با عصبانت جلسه توضیحی (دولت) را ترک کردند و «مایک لی»، سناتور ایالت یوتا، گفت که آن نشست توضیحی «شاید بدترین گزارشی باشد که دست‌کم در مورد مسایل نظامی دیده‌ام.» «راند پاول»، سناتور ایالت کنتاکی، نیز گفت که توجیهاتی که دولت برای حمله نظامی مطرح کرد، «توهینی به قانون اساسی و منطق» بود.

او گفت:«مرگ سلیمانی، مرگ دیپلماسی است».

مجلس آمریکا همچنین ممکن است به طرح‌های دیگری برای محدود کردن اقدامات جنگ‌افروزانه رئیس جمهوری آمریکا رأی بدهد که الحاقیه پیشنهادی «رو خانا»، نماینده دمکرات کالیفرنیا، از آن جمله است. طبق این الحاقیه، دولت باید برای استفاده از اعتبارات تخصیصی برای انجام حملات بیش‌تر علیه ایران، از کنگره تاییدیه بگیرد.

«باربارا لی»، نماینده کالیفرنیا، نیز قصد دارد طرح ابطال مصوبه سال ۲۰۰۲ را به مجلس ببرد که به جرج دبلیو بوش، رئیس جمهوری وقت آمریکا، اختیار داده بود که در عراق از نیروی نظامی استفاده کند.

رئیس مجلس نمایندگان آمریکا گفت که آن نهاد «در مورد تصمیم دولت برای اقدمات خصمانه علیه ایران و نداشتن راهبرد برای حرکت به پیش، به شدت و جدی نگران است. نشست توضیحی امروز دولت و اظهارات ناکافی رئیس جمهوری در مورد قانون اختیارات جنگی هم نگرانی‌های ما را برطرف نکرد.»

به گفته وی، آقای ترامپ باید با همکاری کنگره «برای جلوگیری از خشونت بیش‌تر، راهبردی فوری و مؤثر برای تنش‌زدایی در پیش گیرد. آمریکا و جهان تحمل جنگ را ندارد.»

© The Independent