نانسی پلوسی بازی سختی را در پیش گرفته است

ترامپ واشینگتن را در حالی ترک می‌کند که سایه سنگین استیضاح بر سر اوست

نانسی پلوسی اعلام کرده که بر اساس دومین مصوبه، رئیس جمهوری ترامپ متهم است در برقراری عدالت در کنگره اخلال کرده است - Brendan Smialowski / AFP

 

دونالد ترامپ واشینگتن را همراه با همسرش، ملانیا، برای گذراندن تعطیلات کریسمس ترک می‌کند در حالی که بی اطمینانی از نتیجه دادگاه استیضاح او در کنگره، همچنان بر سرش سایه افکنده است.

آقای ترامپ پس از میزبانی ضیافت کریسمس در «اتاق دیپلماتیک» کاخ سفید در شرایطی به «مارالاگو» ویلای خصوصی‌اش در فلوریدا پرواز کرد که در جایگاه سومین رئیس جمهوری استیضاح‌شده آمریکا قرار گرفته است.

روز پنجشنبه، آقای ترامپ گفت خواهان برگزاری فوری پیگیری مصوبه استیضاح در سناست. او و حزب محافظه‌کار اطمینان دارند که با توجه به اکثریت‌شان در سنا، رئیس جمهوری از اتهاماتش تبرئه و در مقام خود ابقاء خواهد شد.

اما نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان، از ارجاع دو مصوبه مجلس به سنا یا نام بردن از «مدیرانی» که این موارد اتهام را مطرح کنند، خودداری کرده است. این دو مصوبه رئیس جمهوری ترامپ را در دو مورد متهم می‌کند: سوءاستفاده از قدرت و اخلال در برقراری عدالت. وکلای آقای ترامپ تا جایی پیش رفته‌اند که گفته‌اند رئیس جمهوری به دلیل آن که مصوبه استیضاح او رسما به سنا ارجاع نشده، از نظر فنی و قانونی استیضاح نشده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روز پنجشنبه آقای ترامپ در توییتی نوشت: «بعد از این که دموکرات‌ها حق مرا در کنگره در نظر نگرفتند، وکیلی برای من تعیین نکردند، شاهدی از طرف من نگرفتند، هیچ حقی برایم قائل نشدند، حالا می‌خواهند به سنا بگویند چطور دادرسی را اداره کند. در واقع، آن‌ها در هیچ مورد هیچ مدرکی ندارند. حتی در دادرسی حاضر نخواهند شد. می‌خواهند تمامش کنند. من خواهان آغاز فوری دادرسی هستم.»

احتمال فراوان می‌رود که حرکت نانسی پلوسی بخشی از یک راهبرد برای کمک به دموکرات‌ها، برای به کرسی نشاندن مورد خود در سنا باشد. سناتور چاک شومر، رهبر دموکرات‌ها در سنای آمریکا گفته که می‌خواهد از چهار مقام سابق و حاضر کاخ سفید دعوت کند برای شهادت در سنا حاضر شوند.

اما میچ مک دانل، رهبر جمهوری‌خواهان سنا، ضمن اذعان به این که ناظر بی طرفی نخواهد بود، از قبول خواست سناتور شومر خودداری کرده است. او گفت: «من یک قاضی بی طرف نیستم. این یک روند سیاسی است که بویی از قانون نبرده است.»

چنین درگیری‌هایی میان دو حزب عمده کنگره آمریکا، دو دهه پیش - که بیل کلینتون توسط مجلس نمایندگان با اکثریت جمهوریخواهان استیضاح شده و پرونده اش به سنا با اکثریت دموکرات‌ها ارجاع شد، نیز رخ داد که نتیجه آن نوعی مصالحه میان طرفین بود.

نانسی پلوسی اعلام کرده که بر اساس دومین مصوبه، رئیس جمهوری ترامپ متهم است در برقراری عدالت در کنگره اخلال کرده است.

در ساعات بعدازظهر جمعه، در حالی که سیاستمداران هردو حزب، کنگره را برای تعطیلات کریسمس ترک می‌گفتند، آقای ترامپ زخمخورده در فلوریدا در توییتی نوشت: «نانسی پلوسی در صدد معامله با سناست. چرا او را استیضاح نمی‌کنیم؟»

در همین روز، گزارش شد که دفتر وکالت «پت سیپولون»، مشاور حقوقی کاخ سفید برای دادرسی سنا آماده است. شبکه سی ان ان گفت در این میان خانم پلوسی مشغول بررسی آن است که چه کسی را به نظارت بر روند دادرسی در سنا بگمارد.

دیوید چیچیلین، نماینده کنگره از حزب دموکرات، به سی ان ان گفت: «اگر سنا تصمیم بگیرد دادگاهی با حضور شاهد و سئوال و جواب برگزار کند، به گروه خاصی از افراد با مهارت‌های خاص نیازمندیم. اما اگر سنا دادرسی را به بحث‌های حقوقی یا قانون اساسی محدود کند، به افراد دیگری برای مدیریت آن احتیاج خواهیم داشت.»

هرچند گفته می‌شود کارکنان کاخ سفید برای تدارکات دادرسی در سنا در طول تعطیلات کریسمس کار خواهند کرد، سفر اعضای کنگره به حوزه‌های نمایندگی‌شان، همراه با اقامت آقای ترامپ در فلوریدا، از یک بنبست خبر می‌دهد. 

نشریه «د هیل» می‌گوید رای‌گیری بعدی کنگره در روز ۷ ژانویه صورت خواهد گرفت؛ بدان معنی که دموکرات‌ها تا پیش از آن قادر به ارجاع دو مصوبه استیضاح به سنا، یا تعیین افرادی برای حضور در دادرسی سنا نخواهند بود.

در عین حال، انتظار می‌رود سنا تا روز ۳ ژانویه تعطیل باشد، هرچند دادرسی استیضاح به هرحال باید یک روز پس از آن که مصوبه‌های استیضاح رسما به آن ارجاع شد، آغاز شود - مگر آن که آن روز، روز یکشنبه باشد.

روز جمعه، آقای مک دانل از آقای سیپولون و اریک اولند، معاون رئیس جمهوری در امور حقوقی، در کاخ سفید استقبال کرد. هدف از این دیدار ارزیابی راهبردهای قانونی و حقوقی استیضاح بود.

آقای مک دانل روز پنجشنبه، در حالی که همکارانش واشینگتن را برای تعطیلات کریسمس ترک می‌کردند گفت: «ما شاهد این اوضاع بسیار جالب هستیم که دموکرات‌ها روند استیضاح را با شتاب هرچه تمام‌تر و با ذکر این که موردی بسیار فوری است به انجام رساندند، اما حالا از ادامه آن ابا دارند. خواهیم دید سیرتحولات به کجا خواهد کشید و آیا نمایندگان دموکرات کنگره شجاعت آن را خواهند داشت که پرونده را برای دادرسی به (سنا) ارجاع بدهند یا نه.»