به درخواست پلوسی روند استیضاح ترامپ ادامه می‌یابد

واقعیت انکارناپذیر، سواستفاده ترامپ از قدرتش و به خطر انداختن امنیت ملی آمریکا

خانم پلوسی گفت: «دموکراسی آمریکا در خطر است و رئیس جمهور هیچ راهی برای ما باقی نگذاشته جز اینکه با تدوین مواد استیضاح علیه او اقدام کنیم.» SAUL LOEB / AFP

«امروز، از رئیس جلسه می‌خواهم که کار بر روی مواد استیضاح را پیش ببرد.»

نانسی پلوسی با تأکید بر اینکه رئیس جمهور از قدرت در راستای منافع شخصی خود سوءاستفاده کرده است، گفت از نمایندگان کنگره آمریکا خواسته است که پیش‌نویس مواد استیضاح دونالد ترامپ را آماده کنند.

رئیس مجلس گفت «واقعیت انکارناپذیر است: رئیس جمهور از قدرت خود برای منافع سیاسی شخصی به قیمت به خطر انداختن امنیت ملی ما، سوءاستفاده کرده است. امروز، از رئیس جلسه می‌خواهم که کار بر روی مواد استیضاح را پیش ببرد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این اعلام تاریخی در حالی صورت می‌گیرد كه تحقیقات استیضاح به رهبری مجلس نمایندگان، این هفته وارد مرحله جدیدی می‌شود. كمیته قضایی مجلس در حالی که سرگرم بررسی مبنای مواد استیضاح علیه ترامپ است، روز چهارشنبه جلسه شهادت عمومی برگزار می‌کند.

دموکرات‌ها می‌گویند تماس تلفنی رئیس جمهوری با دولت اوکراین در تاریخ 25 ژوئیه، که در آن خواستار تحقیق درباره جو بایدن، یكی از رقبای سیاسی وی در انتخابات سال 2020شده ، نمونه بارز یک جرم قابل استیضاح است. برخی گفته‌اند که این شواهد حاکی از وضعیتی است که از نظر حقوقی به «کوید پرو کوو» (عمل متقابل یا عوض) معروف است، که در آن كاخ سفید از رئیس جمهوری اکراین خواسته است در عوض کمک‌های مهم نظامی و دیدار در کاخ سفید، موافقت کند که در مورد جو بایدن تحقیق خواهد کرد.

در عین حال، برخی دیگر می‌گویند رئیس جمهوری با پیشنهاد ملاقات در کاخ سفید و مطرح کردن تعلیق کمک‌های نظامی به اوکراین که در حال درگیری با شورشیان تحت حمایت روسیه است و شدیدا به کمک‌های آمریکا نیاز دارد، مرتکب عمل ارتشا شده است که هم‌چنان جرمی قابل استیضاح است.

خانم پلوسی گفت: «دموکراسی آمریکا در خطر است و رئیس جمهوری هیچ راهی برای ما باقی نگذاشته جز اینکه با تدوین مواد استیضاح علیه او اقدام کنیم.»

رئیس مجلس همچنین گفت که این تصمیم را با تأسف، اما با اطمینان و فروتنی و بیعت با بنیانگذاران آمریکا و قلبی پر از عشق به کشورش گرفته است.

ترامپ قبلا دموکرات‌ها را به چالش کشیده و گفته: «اگر می‌خواهید مرا استیضاح کنید، همین حالا، سریع، انجامش بدهید، تا بتوانیم در سنا محاکمه منصفانه‌ای داشته باشیم، و کشورمان هرچه زودتر به روال عادی برگردد.»

پس از اعلام استیضاح توسط خانم پلوسی، ترامپ در توییتی نوشت: «آنها هیچ کاری نمی‌کنند. دموکرات‌های چپ‌گرای افراطی جدیدا اعلام کرده‌اند که می‌خواهند بی‌دلیل من را استیضاح کنند. آنها دست از ادعاهای مزخرف مولر برداشته‌اند، و حالا تنها دستاویزشان دو تماس کاملا بی‌نقص با رئیس جمهوری اوکراین است.... این بدان معناست که آنها از یک ماده استیضاح کم‌اهمیت و به ندرت استفاده شده بهره می‌گیرند تا هر موقع که بخواهند به رئیس جمهوری‌های آینده حمله کنند. این چیزی نیست که بنیانگذاران این کشور خواهان آن بودند. نکته مثبت اینجاست که جمهوری‌خواهان هرگز تا این حد متحد نبوده‌اند. ما برنده خواهیم شد!»

استفانی گریشام، دبیر مطبوعاتی کاخ سفید، در توییتی نوشت خانم پلوسی و دموکرات‌ها باید خجالت بکشند. او ادعا کرد: «ترامپ کاری جز رهبری کردن کشور نکرده است. ما منتظر محاکمه‌ای عادلانه در سنا هستیم.»

برد پارسکیل، مدیر کارزار انتخاب مجدد رئیس جمهور، نیز در بیانیه ای نوشت: «ما کمتر از یک سال تا انتخابات 2020 فاصله داریم و دموکرات‌ها به احتمال زیاد نمی‌توانند برای مردم آمریکا توضیح دهند که چرا می‌خواهند به جای آنها تصمیم بگیرند که چه کسی باید رئیس جمهوری شود. اما استیضاح رئیس جمهوری همیشه هدف آنها بوده است؛ بنابراین باید به آن ادامه بدهند تا در سنا محاکمه عادلانه‌ای داشته باشیم و مشخص شود که هدف از این همه آشوب چیست.»

بعداً، در کنفرانس مطبوعاتی ماهانه خانم پلوسی، هنگامی که یک خبرنگار از او سئوال کرد که آیا تصمیم او برای استیضاح رئیس جمهوری به دلیل نفرت از اوست، وی با عصبانیت واکنش نشان داد.

هنگامی که خبرنگار این سئوال را پرسید او در حال ترک جلسه بود، ناگهان سرش را برگرداند و با عصبانیت گفت: «من از هیچ کسی متنفر نیستم. من به عنوان یک کاتولیک، از استفاده شما از كلمه تنفر در جمله‌ای خطاب به من بیزارم. من از هیچ کسی متنفر نیستم... بنابراین، وقتی می‌خواهی از نفرت صحبت کنی، با من حرف نزن.»

© The Independent