برنامه مراقبت از پوست برای نوجوانان

یکی از مهم‌ترین دلایل موفقیت یک برنامه مراقبت از پوست استمرار در انجام دادن آن است

با شناخت صحیح نوع پوست می‌توان محصولات موثر و مناسب را تهیه کرد-Canva

مراقبت از پوست در نوجوانی در عین حال که مهم است، کمی پیچیده به نظر می‌رسد. نوجوانان هم‌زمان با بلوغ، برای اولین بار با تغییرات هورمونی و به دنبال آن جوش، آکنه، جوش‌های سرسیاه، لک و خشکی پوست سروکار پیدا می‌کنند. یکی از بهترین برنامه‌های مراقبت از پوست برای نوجوانان، برنامه‌های ساده‌ای است که بتوانند به‌طور منظم و آسان انجام دهند.

نوع پوستتان را بشناسید

مهم‌ترین گام در بحث مراقبت از پوست شناخت نوع پوست است. با شناخت صحیح نوع پوست خود، می‌توانید محصولات موثر و مناسب با شرایط آن را تهیه و به این ترتیب اثر واقعی یک برنامه پوستی را مشاهده کنید.

علاوه بر این، یکی از عوامل اصلی موفقیت یک برنامه مراقبت از پوست، استمرار در انجام دادن آن است. بنابراین سعی کنید روتین پوستتان را ساده در نظر بگیرید تا بتوانید هرچه بیشتر به آن پایبند باشید.

همان‌طور که قبلا در مطلب «چطور فقط با سه محصول از پوستمان مراقبت کنیم؟» گفتیم، یک برنامه پایه مراقبت از پوست به سه محصول شوینده، مرطوب‌کننده و ضدآفتاب نیاز دارد تا حداقل نیاز‌های پوست را براورده کند.

چهار دسته اصلی پوست عبارت‌اند از پوست معمولی، خشک، چرب و مختلط

مراقبت از پوست معمولی

طبق تعریف وب‌سایت وب‌مد، پوست معمولی رنگ و بافت یکنواخت، صافی و نرمی دارد و فاقد لک‌های واضح و جوش است. منافذ آن هم به‌سختی قابل مشاهده‌اند و سطح آن نه چرب و نه خشک است. پوست معمولی به دلیل داشتن مقدار متعادلی آب و چربی و گردش خون مناسب معایب کمی دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اگر پوست معمولی دارید، کافی است هر روز دو مرتبه صورتتان را با شوینده ملایم بشویید تا کثیفی و عرق از بین برود. بعد از شست‌وشو، از یک مرطوب‌کننده ساده برای تامین رطوبت پوست استفاده کنید و با استفاده از یک ضدآفتاب مناسب از آن در مقابل پرتو‌های نور آفتاب و آسیب‌های محیطی محافظت کنید.

مراقبت از پوست خشک

وب‌سایت وب‌مد پوست خشک را با مولفه‌های کدر، پوسته‌پوسته، دچار خارش و تقریبا بدون منافذ توصیف می‌کند. این وب‌سایت دلیل خشکی پوست را ریزش غیرطبیعی سلول‌ها از لایه بیرونی پوست ذکر می‌کند. در شرایط عادی، چربی طبیعی بدن به جلوگیری از هدر رفتن آب از پوست کمک می‌کند.

اگر پوست خشکی دارید، هر بعدازظهر صورتتان را با یک شوینده خیلی ملایم بشویید. این کار به پیشگیری از خشک شدن پوستتان کمک می‌کند. بعد از آن، از یک کرم مرطوب‌کننده بدون عطر و الکل استفاده کنید. همچنین مراقب باشید که زمان زیادی را زیر آب خیلی داغ در حمام نگذرانید. آب داغ چربی طبیعی پوست شما را از بین می‌برد و باعث خشک‌تر شدن آن می‌شود. علاوه بر اینکه شست‌وشوی زیاد پوست نیز به تحریک و تشدید خشکی آن منجر می‌شود.

اگر پوست خشکی دارید، حتما بعد از حمام به منظور جبران رطوبت ازدست‌رفته پوستتان، از یک لوسیون مرطوب‌کننده که عطر و الکل ندارد، استفاده کنید.

روتین پوست چرب

پوست چرب معمولا منافذ باز و ظاهر براقی دارد، مستعد آکنه است و امکان بروز جوش‌های سرسیاه روی آن هم وجود دارد. وب‌سایت وب‌مد درباره پوست چرب می‌نویسد چون هورمون‌ها بر تولید چربی پوست تاثیر می‌گذارند، هرچیزی که بر سطح هورمون‌ها موثر باشد، می‌تواند تغییراتی در پوست ایجاد کند.

روتین مناسب برای نوجوانانی که پوست چرب دارند، استفاده از یک شوینده مخصوص پوست‌های چرب، یک مرطوب‌کننده و ضدآفتاب فاقد چربی و در صورت بروز جوش، یک ترکیب ضدجوش است؛ به این ترتیب که باید روزی دو مرتبه، صبح و شب، صورتتان را با شوینده بشویید و پس از آن ضدجوش بزنید و بعد ضدآفتاب یا مرطوب‌کننده (در روتین صبح می‌توانید با استفاده از ضدآفتابی که آبرسانی خوبی دارد، رطوبت پوست را تامین کنید).

نکته مهم در مواجه با جوش‌ صورت این است که آن‌ها را دستکاری نکنید، زیرا این کار می‌تواند باعث گسترش التهاب و بدتر شدن آکنه شود.

در ترکیبات آرایشی و بهداشتی هم دنبال عبارت «غیر جوش‌زا» (غیر کمدوژنیک) باشید. محصولاتی که این ویژگی را دارند، منافذ پوست را مسدود نمی‌کنند و به این ترتیب یکی از راه‌های بالقوه جوش زدن مسدود می‌شود.

نکته مهم دیگر این است که هرچقدر پوست چربی دارید، از مرطوب‌کننده صرف‌نظر نکنید. بسیاری از ترکیبات ضدجوش می‌توانند باعث خشکی پوست شوند و با استفاده از مرطوب‌کننده فاقد چربی می‌توان پوست را به شرایط طبیعی‌اش نزدیک کرد.

مراقبت از پوست مختلط

پوست مختلط به پوستی گفته می‌شود که برخی ویژگی‌های پوست خشک یا معمولی و برخی ویژگی‌های پوست چرب را داشته باشد. به صورت معمول، پوست‌های مختلط ترکیبی از نقاط چرب‌ روی پیشانی، بینی و چانه‌اند، در حالی که روی گونه‌ها خشک یا معمولی است. این نوع پوست‌ها معمولا روی بینی جوش‌های سرسیاه و روی گونه‌ها در نزدیکی بینی منافذ باز دارند.

مراقبت از این نوع پوست کمی مشکل به نظر می‌آید. به همین دلیل بهتر است از یک شوینده خیلی ملایم برای تمیز کردن صورت استفاده کرد، یک ترکیب ضدجوش برای بهبود وضعیت چربی در قسمت‌های چرب و یک مرطوب‌کننده فاقد چربی برای کل صورت. ضدآفتاب این نوع پوست‌ها هم بهتر است فاقد چربی باشد.

چنانچه با این محصولات در قسمت‌های معمولی یا خشک صورت احساس خشکی و کشیدگی می‌کنید، شاید بد نباشد در این قسمت‌ها دو لایه مرطوب‌کننده بزنید یا از یک مرطوب‌کننده قوی‌تر استفاده کنید.

بیشتر از زندگی