چرا باید در هواپیما ضدآفتاب بزنیم؟

خلبانان در طول یک ساعت پرواز در کابین خلبان، در ارتفاع ۳۰ هزار پا، در معرض میزانی از اشعه UVA قرار می‌گیرند که معادل جلسه ۲۰ دقیقه‌ای سولاریم یا تخت برنزه‌کننده است

اشعه‌‌ ماورا بنفش می‌تواند به مسافرانی که در کنار پنجره می‌نشینند، و مهماندارانی که زیاد پرواز می‌کنند آسیب برسانند-Canva

کارشناسان معتقدند سرنشینان هواپیما در طول روز از خلبان و مهماندار و خدمه گرفته تا مسافران باید علاوه بر مرطوب‌کننده پوست از کرم ضدآفتاب استفاده کنند. 

براساس گزارش «پوینتس گای» (The Points Guy)، اشعه ماورای‌بنفش نور خورشید در هواپیما شدیدتر از روی زمین است.

چاینا مورنینگ‌پست به‌نقل از دکتر جویس پارک، متخصص پوست، نوشت که همه کسانی که سوار هواپیما می‌شوند، پیش از پرواز در طول روز باید از کرم ضدآفتاب استفاده کنند.

دکتر پارک در ویدیو تیک‌تاکی خود که بیش از دو میلیون و ۷۰۰ هزار بازدید داشت، گفت: «حتما باید در هواپیما ضدآفتاب بزنید، یا روکش پنجره‌ها را بسته نگه‌دارید.»

او در این ویدیو به مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۵، که در «جاما درماتولوژی» منتشر شده بود، اشاره کرد که خطر بروز سرطان پوست را برای خلبانان و خدمه کابین بررسی کرده بود.

طبق این مطالعه، پنجره‌ها و شیشه‌های جلو هواپیما، معمولا از پلاستیک پلی‌کربنات یا شیشه کامپوزیت چندلایه ساخته شده‌اند، که هرچند مانع انتقال UVB (اشعه‌ای که مسئول بروز آفتاب‌سوختگی و سرطان پوست است) می‌‌شود، اما جلو اشعه‌ UVA را (که مسئول بروز پیری پوست و سرطان است) نمی‌تواند بگیرد.
این مطالعه نشان داد که خلبانان در طول یک ساعت پرواز در کابین خلبان، در ارتفاع ۳۰ هزار پا، در معرض میزانی از اشعه UVA قرار می‌گیرند که معادل جلسه ۲۰ دقیقه‌ای سولاریم یا تخت برنزه‌کننده است.

این اشعههمچنین می‌توانند به مسافرانی که در کنار پنجره می‌نشینند و مهماندارانی که زیاد پرواز می‌کنند آسیب برسانند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)


چگونه در هواپیما در معرض نور خورشید قرار نگیریم؟

در پروزاهای در طول روز، با استفاده از کرم ضدآفتاب، بستن پنجره، و پوشیدن لباس‌های آستین‌های بلند، هرچه بیشتر مانع از رسیدن اشعه‌های نور خورشید به پوستتان می‌شوید.

بسیاری از مهمانداران هواپیما می‌گویند که برای پیشگیری از مواردی مانند سرطان پوست و پیرس زودرس آن، در پروازها همواره از ضدآفتاب استفاده می‌کنند.

بت ویندزور، مهماندار هواپیما که یک دهه در این صنعت کار کرده است، به چاینا مورنینگ‌پست توضیح می‌دهد که برای مقابله با اثرات پرواز بر پوست، در پروازهای بلندمدت همواره یک برنامه ساده مراقبت از پوست را برای خودش اجرا می‌کرده است. او در ادامه شرح می‌دهد که ماسک‌ نقابی آبرسان، برچسب آبرسان زیر چشم و مرطوب‌کننده و ضدآفتاب، از جمله محصولاتی‌اند که او برای این منظور به‌کار‌می‌گرفته است.

دکتر پارک به مسافران کنار پنجره هواپیما توصیه می‌کند که سایه‌بان پنجره را ببندند، اما اگر نمی‌خواهید دیدن مناظر زیبا را از دست بدهید، کافی است یک لباس آستین‌بلند بپوشید و به بقیه پوستتان هم که در معرض نور خورشید قرار می‌گیرد، ضدآفتاب بزنید.

بیشتر از سفر