وزیر خارجه طالبان علی‌رغم محدودیت‌های اعمال‌شده برای سفر از طرف سازمان ملل، به چین رفت

وزیر خارجه طالبان قرار است با وزیر خارجه چین و شمار دیگری از کشورها ملاقات کند

مولوی امیرخان متقی و هیئت همراهش در جریان سفر به روسیه-HafizZiaAhmad1/X

مولوی امیر خان متقی، وزیر خارجه رژیم طالبان، روز سه‌شنبه ۱۱ مهرماه، برای شرکت در اجلاس «ترانس هیمالیا» به چین سفر کرد. حافظ ضیا احمد، معاون سخنگوی وزارت خارجه طالبان، در پیامی که در رسانه اجتماعی اکس منتشر کرد، نوشت که لطیف نظری، معاون وزیر اقتصاد این گروه، نیز عضو هیئتی است که به چین سفر کرده است.

براساس اطلاعات منتشرشده از طرف معاون سخنگوی وزارت خارجه طالبان، سومین دور اجلاس «ترانس هیمالیا» در ایالت شی ژانگ چین برگزار می‌شود و در آن، در مورد همکاری‌‌های اقتصادی میان کشورهای شرکت‌کننده در این نشست صحبت می‌شود.

حافظ ضیا احمد مدعی شد که مولوی امیرخان متقی، با وزرای خارجه شماری از کشورها از جمله وزیر خارجه چین، در حاشیه اجلاس «ترانس هیمالیا» به صورت دوجانبه ملاقات می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مولوی امیر خان متقی و شمار دیگری از اعضای کابینه طالبان در فهرست تحریم‌های سازمان ملل متحد از جمله ممنوعیت سفر قرار دارند، اما علی‌رغم این محدودیت، این چندمین سفر متقی به کشورهای منطقه است. وزیر خارجه طالبان پیش از این به قطر، پاکستان و روسیه سفر کرده بود.

متقی هفته گذشته برای شرکت در پنجمین دور نشست فرمت مسکو که با میزبانی وزارت خارجه روسیه و با شرکت نمایندگان شماری از کشورهای منطقه در تاتارستان برگزار شد، به آن کشور سفر کرد. متقی که چند روز اخیر را در روسیه به سر برده بود، روز سه‌‎شنبه از روسیه به چین سفر کرد و قرار است با حضور در نشست «ترانس هیمالیا»، موضع رژیم طالبان را در مورد همکاری اقتصادی با کشورهای شرکت‌کننده در این نشست مطرح کند.

چین از زمان بازگشت طالبان به قدرت، روابط نزدیکی با این گروه برقرار کرده است. به‌تازگی، جاو شینگ، سفیر جدید چین در افغانستان، اعتبارنامه خود را به ملا محمد حسن آخوند، نخست‌وزیر طالبان، تسلیم کرد. طالبان با استقبالی بی‌سابقه از سفیر چین در کابل، بر تداوم و گسترش همکاری با دولت چین تاکید کردند.

جاو شینگ، سفیر جدید چین در کابل در جریان ملاقات با مولوی امیرخان متقی، وزیر خارجه رژیم طالبان-HafizZiaAhmad1/X@
 

سفیر جدید چین در افغانستان، در پیام‌هایی که در دو هفته اخیر و پس از ورود به کابل، در رسانه اجتماعی اکس منتشر کرد، از طالبان به‌عنوان دولت رسمی افغانستان یاد کرد و تاکید کرد که همکاری‌های دوجانبه میان طالبان و چین، به گسترش روابط اقتصادی از جمله احیای جاده ابریشم منجر خواهد شد.

با این حال، گروه داعش خراسان در تازه‌‎ترین نسخه مجله «صدای خراسان»، طالبان و چین را تهدید به حمله کرد و نوشت که «انتقام» مسلمانان اویغور را از حکومت چین می‌گیرد.

در آذرماه سال گذشته، در حمله دو مهاجم عضو داعش خراسان به هتل محل اقامت شهروندان چین در کابل، ۳ شهروند افغانستان کشته و ۱۸ نفر دیگر از جمله پنج شهروند چین مجروح شدند.

بیشتر از جهان