دوهفته تا نشست فرمت مسکو؛ وزیر خارجه طالبان به تاتارستان می‌رود

نام امیرخان متقی در فهرست‌ تحریم‌های سازمان ملل قرار دارد که شامل ممنوعیت سفر نیز می‌شود

قرار است مولوی امیرخان متقی، وزیر خارجه طالبان، علی‌رغم ممنوعیت سفر از سوی سازمان ملل، برای حضور در نشست فرمت مسکو با میزبانی دولت روسیه که در ۲۹ سپتامبر در شهر کازان پایتخت جمهوری تاتارستان برگزار می‌شود، به این شهر سفر کند.

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه، روز چهارشنبه، ۲۲ شهریور، در نشستی در مسکو، گفت تاریخ برگزاری نشست فرمت مسکو در مورد افغانستان، نهایی شده و این نشست در شهر کازان و با حضور بازیگران کلیدی در منطقه برگزار خواهد شد. هنوز فهرست نمایندگان کشورهایی که در این نشست شرکت می‌کنند علنی نشده است، اما در چهار نشست قبلی که در مسکو برگزار شدند، نمایندگانی از کشورهای هند، چین، ایران، پاکستان و جمهوری‌های آسیای مرکزی در این نشست حضور داشتند.

چهارمین نشست فرمت مسکو، در نوامبر ۲۰۲۲ بدون حضور نماینده طالبان و با دعوت از نمایندگان ۱۰ کشور منطقه شامل ایران و پاکستان برگزار شد. ضمیر کابلوف، فرستاده ویژه رئیس جمهوری روسیه در امورافغانستان، در جریان چهارمین نشست فرمت مسکو گفته بود که طالبان به تعهداتی که سپرده‌اند عمل نکردند و به همین دلیل در چهارمین دور این نشست دعوت نشدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روسیه که نگران قدرتمند شدن داعش خراسان در افغانستان است، در نشست‌های قبلی فرمت مسکو، همواره در این مورد نگرانی خود را ابراز کرده است.

پس از برگزاری دور چهارم نشست فرمت مسکو، وزارت خارجه طالبان به دعوت نشدن نماینده این گروه اعتراض کرد و گفت امیدوارم در نشست بعدی دعوت شوند.

اکنون ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان می‌گوید که مولوی امیرخان متقی، به پنجمین دور نشست فرمت مسکو دعوت شده و قرار است با هدف شرکت در این نشست به تاتارستان سفر کند. نام مولوی امیرخان متقی، در فهرست تحریم‌های سازمان ملل متحد است که شامل ممنوعیت از سفر و مسدود شدن دارایی‌ها می‌شود. باوجود این محدودیت‌ها، امیرخان متقی و دیگر سران طالبان، در دوسال سلطه این گروه بر افغانستان، همواره به کشورهای مختلف از جمله روسیه، چین، پاکستان، قطر و ایران سفر کرده‌اند. این سفرها معمولا با درخواست هیئت معاونت سازمان ملل متحد به شورای امنیت سازمان ملل برای رفع موقت محدودیت سفر، انجام می‌شوند.

هنوز مشخص نیست که سفر امیرخان متقی به تاتارستان، با درخواست روسیه از شورای امنیت برای رفع محدودیت بر این عضو کابینه طالبان انجام می‌شود یا او با نادیده گرفتن این محدودیت به روسیه سفر خواهد شد.

روسیه در دوسال گذشته، به صورت پیوسته از رژیم طالبان خواسته است که به تشکیل دولت فراگیر و گفت‌وگو با جناح‌های سیاسی افغانستان اقدام کند. طالبان در دوسال گذشته نه تنها اقدامی در این راستا نکرده‌اند، بلکه به صورت خشونت‌بار به بازداشت، ناپدیدسازی و اعدام کارمندان دولت پیشین، منتقدان و مخالفان خود اقدام کرده است.

روسیه به صورت علنی از مخالفان طالبان از جمله از جبهه‌های نظامی که علیه این گروه می‌جنگند حمایت نکرده است. اما اخیرا احمد مسعود، رهبر جبهه مقاومت ملی افغانستان، در سفری به مسکو، با سرگئی میرونوف، رهبر عدالت و معاون پارلمان روسیه دیدار کرد. معاون پارلمان روسیه گفت که در پاییز امسال، پارلمان روسیه میزبان نشستی در مورد افغانستان خواهد بود که احمد مسعود نیز به آن دعوت شده است.

بیشتر از جهان