مجسمه قاسم سلیمانی بازی سپاهان- الاتحاد را لغو کرد

برخی خبرگزاری‌های ایران گزارش داده‌اند تیم الاتحاد در اعتراض به وجود مجسمه قاسم سلیمانی و بهره‌برداری سیاسی از فوتبال، ورزشگاه نقش جهان را ترک کرده‌اند

در پی لغو بازی تیم‌های سپاهان و الاتحاد، شبکه دولتی الاخباریه عربستان سعودی اعلام کرد که تیم الاتحاد به‌دلیل وجود نمادهای سیاسی در ورزشگاه نقش جهان، حاضر به حضور در زمین نشده و ورزشگاه را ترک کرده است.

در این گزارش گفته شده که تیم الاتحاد پس از ترک ورزشگاه راهی فرودگاه اصفهان شده تا ایران را ترک کند.

پیش از آنکه شبکه الاخباریه علت ترک ورزشگاه از سوی تیم الاتحاد را تایید کند، خبرگزاری‌های ایران گزارش داده‌ بودند که تیم الاتحاد عربستان سعودی، در ورزشگاه نقش جهان اصفهان، در مقابل تیم سپاهان به میدان نرفته و بدون انجام بازی، ورزشگاه را ترک کرده است.

در این گزارش‌ها به‌طور رسمی به دلیل خودداری تیم الاتحاد از حضور در زمین و لغو بازی اشاره نشده است. با این حال، در برخی گزارش‌ها، گفته شده است که تیم الاتحاد به دلیل وجود مجسمه قاسم سلیمانی، فرمانده سابق نیروی قدس سپاه پاسداران و نیز شعارهای سیاسی در ورزشگاه و «بهره‌برداری سیاسی از فوتبال»، حاضر به انجام مسابقه نشده است.

خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، در گزارش خود نوشته است:« برخی ادعا می کنند تاخیر و لغو مسابقه به دلیل وجود تندیس شهید قاسم سلیمانی در ورزشگاه است.»

خبرگزاری فارس افزوده است:« این در شرایطی است که این تیم عربستانی روز گذشته در همین ورزشگاه که تندیس شهید سردار حاج قاسم سلیمانی وجود دارد، تمرین کرده بود و بسیار بعید است که تیم عربستانی بابت چنین موضوعی، این گستاخی را کرده باشد.»

به گزارش خبرگزاری‌های ایران، مجسمه قاسم سلیمانی چهار سال پیش در ورزشگاه نقش جهان اصفهان نصب شده است.

در همین حال، پس از قطعی شدن لغو مسابقه، تماشاگران حاضر در ورزشگاه شعار « فوتبال سیاسی نمی‌خوایم، نمی‌خوایم»، «مرگ بر دیکتاتور» و «‌رضا شاه روحت شاد» سردادند. طرفداران تیم سپاهان، همچنین باپرتاب سنگ به سمت مجسمه قاسم سلیمانی و شعار «برش دار، برش دار» خواستار برچیده شدن مجسمه فرمانده سابق سپاه قدس از ورزشگاه نقش جهان اصفهان شدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش از این نیز در جریان سفر وزیر امور خارجه عربستان سعودی به تهران در روز ٢٨ خردادماه، محل نشست خبری مشترک او و وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی به دلیل وجود عکسی از قاسم سلیمانی و اعتراض هیئت عربستانی، به‌طور ناگهانی و از پیش اعلام نشده تغییر کرد.

خبرگزاری فارس همچنین افزوده است: «تکلیف این مسابقه برگزار نشده را قطعا کمیته انضباطی AFC  روشن خواهد کرد و همه چیز بستگی به نوع گزارشی دارد که مسئول برگزاری مسابقه به کنفدراسیون فوتبال آسیا می‌نویسد. با توجه به حضور تیم سپاهان در ورزشگاه و عدم حضور تیم عربستانی، احتمال سه بر صفر شدن به سود نماینده کشورمان هست.»

با این حال، اگر ثابت شود که تیم سپاهان در پی «بهره‌برداری سیاسی از فوتبال» بوده، سه امتیاز بازی به الاتحاد عربستان داده خواهد شد و ممکن است تیم سپاهان با محرومیت و جریمه مالی نیز روبه‌رو شود.

در گزارش‌های منتشرشده درباره چگونگی لغو این دیدار گفته شده است:« در حالی‌که قرار بود از ساعت ١٩:٣٠ مسابقه دو تیم سپاهان ایران و الاتحاد عربستان در ورزشگاه نقش جهان اصفهان آغاز شود این دیدار با درخواست مقام‌های تیم الاتحاد عربستان با نیم ساعت تاخیر مواجه شد اما پس از گذشت نیم ساعت، باز هم بازیکنان الاتحاد وارد میدان نشدند و ورزشگاه را ترک کردند.»

در پی لغو بای الاتحاد و سپاهان، کنفدراسیون فوتبال آسیا با صدور اطلاعیه‌ای، از ارجاع پرونده این مسابقه به کمیسیون‌های مرتبط خبر داد.

در این اطلاعیه گفته شده که بازی تیم‌های سپاهان و الاتحاد به دلایل نامترقبه و پیش‌بینی‌نشده لغو شده است، اما توضیحی درباره این لایل غیرمترقبه داده نشده است.

در اطلاعیه کنفدراسیون آسیا، در عین حال بر تعهد این کنفدراسیون نسبت به تضمین امنیت بازیکنان، مسئولان برگزاری مسابقات، تماشاگران و همه طرف‌های درگیر تاکید شده است.

بیشتر از فوتبال