انفجار در بلوچستان پاکستان؛ ۵۲ نفر کشته و بیش از ۱۰۰ نفر مجروح شدند

یک افسر ارشد امنیتی پاکستان نیز در میان کشته‌شدگان است

مردم در مراسم تشییع یکی از قربانیان حمله انتحاری با شهر باجور  پاکستان-ABDUL MAJEED/AFP

انفجار در مراسم یادبود تولد پیامبر اسلام در مسجدی در بلوچستان پاکستان، دست‌کم ۵۲ کشته و بیش از ۱۰۰ مجروح برجای گذاشت. انفجار صبح جمعه هفتم مهرماه و ساعاتی پس از تجمع مردم در مسجد الفلاح در منطقه مستونگ بلوچستان رخ داد. مسئولان امنیتی در بلوچستان ضمن تایید تلفات سنگین این حمله، از کشته شدن یک افسر ارشد امنیتی نیز خبر دادند.

دان نیوز، رسانه پاکستانی، به نقل از سعید میوانی، مدیر اجرایی بیمارستان شهید نواب، گفت از محل حادثه ۵۲ کشته و ۱۰۰ مجروح به این بیمارستان منتقل شده‌اند.

یان اچکزی، از مقام‌های بلوچستان، گفت تیم‌های امدادی به محل حادثه اعزام شده‌اند و بیمارستان‌های بلوچستان و کویته نیز برای رسیدگی به مجروحان آماده‌اند. به نقل از مقام‌های امنیتی بلوچستان، انفجار ناشی از حمله یک مهاجم انتحاری بوده که خودش را در میان تجمع مردم منفجر کرده است.

تصاویر منتشر‌شده در فضای مجازی نشان می‌دهند که انفجار تلفات سنگینی برجای گذاشته است. تا لحظه انتشار این خبر، هیچ گروه یا فردی مسئولیت این حمله را برعهده نگرفته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در دو سال اخیر و پس از بازگشت طالبان به قدرت، حمله‌های مرگبار در شهرهای مختلف پاکستان از‌جمله بلوچستان، کویته، خیبرپختون‌خوا و برخی مناطق دیگر به شکل کم‌ سابقه‌ای افزایش یافته است. مسئولیت بیشتر این حمله‌ها را گروه داعش خراسان، تحریک طالبان پاکستان و ارتش آزادی‌بخش بلوچستان برعهده گرفته‌اند.

داعش خراسان که در دوسال گذشته حضور خود را در افغانستان و پاکستان تقویت کرده است، تا‌کنون چندین بمب‌گذاری و حمله انتحاری را در تجمع‌های سیاسی و مذهبی در پاکستان و افغانستان سازماندهی و اجرا کرده که تلفات سنگینی به نظامیان و غیرنظامیان وارد کرده است.

یک بمب‌گذار انتحاری داعش خراسان، دو ماه پیش یک تجمع سیاسی حزب جمعیت علمای پاکستان را هدف قرار داد که در آن نزدیک به ۶۰ نفر کشته و ۱۵۰ نفر دیگر مجروح شدند. انوارالحق کارکر، نخست‌وزیر دولت موقت پاکستان، هفته گذشته در مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت تحریک طالبان پاکستان و داعش خراسان، حمله‌های خود را در شهرهای پاکستان از داخل افغانستان سازماندهی می‌کنند. او از طالبان افغان خواست که مانع استفاده خاک افغانستان به‌عنوان پناهگاه سازمان‌های تروریستی شوند، زیرا به همسایه‌های این کشور آسیب می‌زنند.

منیر اکرم، سفیر پاکستان در سازمان ملل، سه‌شنبه گذشته، برخلاف نخست‌وزیر این کشور، از اقدام‌های طالبان علیه داعش خراسان ستایش کرد و گفت ثبات در افغانستان زیر سلطه طالبان تامین شده است.

تحریک طالبان پاکستان که قدرتمندترین گروه شبه‌‎نظامی مخالف حکومت این کشور است، برای برپایی امارت، مشابه آنچه در افغانستان مسلط است، می‌جنگد. طالبان پاکستانی که از حمایت طالبان افغان برخوردارند، در دوسال گذشته به تسلیحات آمریکایی و تجهیزات نظامی پیشرفته دست یافته‌اند. اخیرا دولت پاکستان فشارهای خود را بر طالبان افغان برای مهار تهدید طالبان پاکستانی افزایش داده است.

براساس یک گزارش شورای امنیت سازمان ملل که در ژوئن ۲۰۲۲ منتشر شد، با سلطه طالبان بر افغانستان، حدود ۴۵۰۰ تن از اعضای تحریک طالبان پاکستان وارد افغانستان شدند و در بیشتر شهرهای شرقی و هم‌مرز با پاکستان حضور دارند.

بیشتر از جهان