نخست‌وزیر قطر: به نقش‌آفرینی در توافق دولت بایدن و جمهوری اسلامی «خیلی افتخار می‌کنیم»

محمد بن عبدالرحمن آل ثانی به سی‌ان‌ان گفت به‌دنبال توافق ایران و آمریکا «فضا بهتر می‌شود»

محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، وزیر امور خارجه قطر-AFP

محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، نخست‌وزیر قطر در نخستین مصاحبه خود درباره نقش این کشور در معامله دولت بایدن با جمهوری اسلامی ایران به سی‌ان‌ان‌ گفت که قطر به اینکه روند بازگشت پنج آمریکایی زندانی در ایران را تسهیل کرده است «خیلی افتخار می‌کند».

او به کریستین امان‌پور، مجری سی‌ان‌ان گفت که قطر خیلی مفتخر است که کمک کرده آنها پیش خانواده‌هایشان بازگردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

عماد شرقی، مراد طاهباز و سیامک نمازی نام‌های اعلام شده در فهرست مبادله پنج زندانی ایرانی آمریکایی با پنج ایرانی زندانی در آمریکا است که البته سه نفر از آنها حاضر به بازگشت به ایران نشدند. در این بین شش میلیارد دلار پول ایران در کره جنوبی به‌طور رسمی آزاد شد. اما دولت بایدن پیش‌تر دو میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار پول مسدود شده ایران در عراق را آزاد کرده بود و رایزنی برای آزادسازی ۱۰ میلیارد دلار بدهی گازی عراق به ایران در جریان است.

زندانیان آمریکایی آزاد شده که نام دو نفر از آنها محرمانه مانده است با جت دولت قطر که نقش میانجی بین تهران و واشینگتن را داشت از ایران به دوحه رفتند و سپس به ویرجینیا پرواز کردند.

نخست‌وزیر قطر درباره اینکه آیا این توافق به از سرگیری روابط ایران و آمریکا امنجر می‌شود با لحنی مثبت گفت: «نمی‌توانم بگویم به توافق هسته‌ای منجر خواهد شد اما به‌طور حتم به فضای بهتری منتهی می‌شود.»

او آنچه انجام شد را گامی در جهت اعتماد‌سازی بین ایران و آمریکا توصیف کرد و ابراز امیدواری کرد که بتواند به فضای بهتر و توافق در زمینه هسته‌ای و دیگر موضوعات بیانجامد.

ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در سخنرانی روز سه‌شنبه در مجمع عمومی سازمان ملل ضمن وارد کردن اتهام‌های تکراری به آمریکا از واشینگتن خواست که به‌طور شفاف و با اعتماد‌سازی نشان دهد که به طور قابل راستی‌آزمایی به‌دنبال اجرای تعهدات خود در برنامه جامع اقدام مشترک موسوم به برجام است. او همچنین از آمریکا خواست از حرکت در مسیر اشتباه پرهیز کند.

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا هم که ساعاتی پیش از او در مجمع عمومی سخنرانی کرد، گفت که آمریکا و شرکایش در زمینه مقابله با فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده جمهوری اسلامی و اطمینان از دست‌نیافتن تهران به سلاح هسته‌ای همکاری می‌کنند.