زلزله‌ای قدرتمند در مراکش بیش از ۶۰۰ کشته برجای گذاشت

مرکز ژئوفیزیک مراکش اعلام کرد که این زمین‌لرزه به بزرگی ۷.۲ بوده است

زمین‌لرزه قدرتمندی که شامگاه جمعه، هشتم سپتامبر (۱۷ شهریور)، در مراکش رخ داد منجر به جان باختن بیش از ۶۰۰ نفر، زخمی شدن صدها شهروند، تخریب ساختمان‌ها و خروج ساکنان شهرهای بزرگ از خانه‌هایشان شد.

اخبار تلویزیون دولتی مراکش به نقل از مقام‌های دولت حاکی از آن است که تعداد کشته‌شدگان این زلزله در حال حاضر به ۶۳۲ نفر رسیده و ۳۲۹ نفر نیز مجروح شده‌اند.

همچنین رویترز به نقل از وزارت کشور مراکش اعلام کرد که این تعداد تلفات اعلام شده، آمار اولیه بوده و احتمال افزایش آن وجود دارد.

یک مقام محلی درباره تعداد قربانیان این زمین‌لرزه گفت که بیشتر مرگ‌ومیرها در مناطق کوهستانی رخ داده که خانه‌ها قدیمی و دسترسی به آنها سخت است.

بنا بر گزارش‌های منتشرشده، برخی از ساختمان‌ها در شهر قدیمی مراکش که در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار دارد، تخریب شده است. شبکه‌های محلی تلویزیونی نیز تصاویری از یک مناره مسجد فروریخته را نشان دادند که آوار آن روی ماشین‌ها افتاده بود.

مرکز ژئوفیزیک مراکش اعلام کرد که این زمین‌لرزه به بزرگی ۷.۲ بوده است اما سازمان زمین‌شناسی ایالات متحده شدت این زمین‌لرزه را با بزرگی ۶.۸ اعلام کرد که در عمق نسبتا کم ۱۸.۵ کیلومتری رخ داده است.

گفته می‌شود که ساکنان برخی از مناطق پرتغال و الجزایر نیز این زمین‌لرزه بزرگ را احساس کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بنا بر گزارش‌ مرکز ژئوفیزیک مراکش، این زمین‌لرزه بعد از ساعت ۱۱ شب در منطقه ایغیل رخ داده است. ایغیل، یک منطقه کوهستانی با دهکده‌های کشاورزی کوچک، در حدود ۷۰ کیلومتری جنوب غربی مراکش است.

به گفته ساکنان این منطقه، بیشتر خانه‌های آنجا فرسوده‌اند و تجهیزات کافی امدادی نیز وجود ندارد. گفته می‌شود هنوز برخی از شهروندان در مناطق آسیب‌دیده زیر آوارند و مردم تلاش می‌کنند با استفاده از وسایل موجود در روستا آنها را نجات دهند.

با توجه به دور افتاده بودن مناطقی که بیشترین خسارت زمین‌لرزه در آنها اتفاق افتاده است، احتمال داده می‌شود که ارزیابی و اعلام نهایی میزان خسارت و تلفات طول بکشد.

ویدیوهایی که از مردم مناطق زلزله‌زده مراکش در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شود نشان می‌دهد که آنها تصمیم گرفته‌اند شب را در بیرون از خانه سپری کنند و نگرانند که پس‌لرزه‌های دیگری اتفاق بیفتد.

به گزارش آسوشیتدپرس، از روز شنبه پیام‌هایی از سراسر جهان برای حمایت از دولت مراکش و همدردی با قربانیان زلزله آغاز شد. اولاف شولتز، صدراعظم آلمان با انتشار پستی در شبکه اجتماعی ایکس، یک پیام تسلیت فرستاد. نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند که در حال حاضر میزبان اجلاس گروه ۲۰ است نیز در پیام تسلیتی اعلام کرد: «هند آماده است در این زمان سخت، تمام کمک‌های ممکن را به مراکش ارائه دهد.» یک سخنگوی سازمان ملل نیز تاکید کرد: «سازمان ملل آماده است به دولت مراکش در تلاش‌هایش برای کمک به آسیب‌دیدگان کمک کند.»

پیش از این، بزرگترین زمین‌لرزه رخ داده در مراکش به سال ۲۰۰۴ برمی‌گشت که بیش از ۶۰۰ کشته برجای گذاشت.

بیشتر از جهان