انسیه خزعلی: نباید برای خانم‌ها شیفت شب داشته باشیم

از نظر جمهوری اسلامی یکی از پیش‌شرط‌های اصلی افزایش جمعیت، افزایش شمار زنان خانه‌دار است

خزعلی پیش‌تر به‌صراحت گفته بود که تساوی حقوق زن و مرد را قبول ندارد‌ــ‌ تازه‌نیوز

در تداوم برنامه‌های جمهوری اسلامی ایران برای خانه‌نشین کردن زنان شاغل، انسیه خزعلی، معاون ابراهیم رئیسی در امور زنان و خانواده، خواستار حذف شب‌کاری زنان در مشاغل مختلف شد و ادعا کرد که این اقدام به «استحکام خانواده» منجر می‌شود.

معاون زنان و خانواده رئیس دولت سیزدهم که پیش‌تر نیز پیشنهاد «دورکاری زنان» را مطرح کرده بود، در یک گفت‌وگوی تلویزیونی بار دیگر بر این موضوع تاکید کرد و گفت: «تا جایی که می‌شود و در کارهایی که امکان دارد، باید اجازه‌ دهیم خانم‌ها دورکاری کنند.»

او در ادامه، خواستار پیگیری «انعطاف شغلی» زنان شد تا به گفته او، آن‌ها «امیدوار شوند و بتوانند به خانواده‌شان برسند و فکر نکنند بین فعالیت اجتماعی و خانواده باید یکی را انتخاب کنند».

خزعلی همچنین ادعا کرد اقدام‌هایی مانند دورکاری و حذف شیفت شب زنان موجب می‌شود خانواده «استحکام بهتری» پیدا کند.

هرچند مقام‌های حکومتی ادعا می‌کنند همه این کارها را در جهت حمایت از زنان انجام می‌دهند، شواهد نشان می‌دهد که جمهوری اسلامی ایران به دو دلیل عمده حضور اجتماعی زنان را با منافعش مغایر می‌داند؛ دلیل اول به نگاه و رویکرد ایدئولوژیک سیستم حاکم بازمی‌گردد که بر مبنای آن، زنان باید در خدمت خانواده و فرزندان باشند و دلیل دوم هم مستقیما با سیاست‌های جمعیتی علی خامنه‌ای در ارتباط است.

حکومت ایران طی چهار دهه گذشته با تقلیل نقش زنان به «مادرانگی»، عرصه‌های اجتماعی و عمومی را بر آنان تنگ کرد و مانع نقش‌آفرینی زنان در بخش‌های مختلف شد. پس از ابلاغ سیاست‌های جمعیتی علی خامنه‌ای نیز تلاش‌ها برای خانه‌نشین کردن زنان به‌طور فزاینده‌ای افزایش یافت.

از نظر مقام‌های جمهوری اسلامی، یکی از شروط مهم افزایش جمعیت ایران، افزایش شمار زنان خانه‌نشین است. به همین دلیل از ازدواج‌های زودهنگام و کودک‌همسری دفاع می‌کنند. انسیه خزعلی نیز به عنوان معاون رئیس‌جمهوری در امور زنان و خانواده نه تنها برای حمایت از زنان و حقوق آنان اراده‌ای ندارد، بلکه می‌کوشد از آن‌ها در جهت منافع حاکمیت بهره‌برداری کند. یکی از این موارد بهره‌برداری نیز مشاوره رایگان دادن به زوج‌ها در چهارسال ابتدایی ازدواج است.

در ظاهر چنین به‌ نظر می‌رسد که این امکان به زوج‌هایی که با یکدیگر اختلاف دارند، کمک می‌کند مشکلاتشان را از طریق مشاوره رایگان حل کنند اما آنچه در عمل اتفاق می‌افتد، این است که مشاوران حکومتی مانع جدایی این زوج‌ها در چهار سال ابتدایی ازدواج می‌شوند زیرا فرزندآوری آن‌ها در این بازه زمانی بسیار محتمل است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

معاون رئیسی در امور زنان و خانواده نیز به‌صراحت این موضوع را بیان کرد و گفت: «اگر خانواده پایدار نباشد، طلاق عاطفی اتفاق می‌افتد و آن‌وقت در جنبه فرزندآوری موفق نخواهیم بود. از این رو نیاز داریم مشاوره را از آغاز ازواج زوجین داشته باشیم.»

انسیه خزعلی در بخش دیگری از سخنانش از فرزندآوری خانواده‌های کم‌درآمد نیز دفاع کرد و با استناد به نتایج پژوهشی در جهاد دانشگاهی مدعی شد که کاهش جمعیت و ازدواج کمتر از ۳۰ درصد به مباحث اقتصادی بازمی‌گردد و خانواده‌هایی داریم که شرایط اقتصادی خوبی ندارند اما پر جمعیت‌ترند.

خزعلی که پیش‌تر نیز به‌صراحت گفته بود تساوی حقوق زن و مرد را قبول ندارد، اواخر اردیبهشت ضمن اشاره به روند کاهشی جمعیت از مدیران اجرایی خواست امکان دورکاری زنان را فراهم کنند تا به گفته او، زنان «تحصیل‌کرده و فرهیخته» هم فرزندآوری کنند.

حکومت ایران اینک ناامید از فرزندآوری اقشار متوسط و مرفه جامعه، می‌کوشد با مشوق‌های مالی ناچیز فرزندآوری را در میان اقشار کم‌درآمد جامعه که با انواع تنگناهای اقتصادی مواجه‌اند، افزایش دهد. ممنوعیت آزمایش‌هایی مانند غربالگری در دوران بارداری و توزیع وسایل جلوگیری از بارداری هم از جمله اقدام‌های هدفمند جمهوری اسلامی برای افزایش جمعیت ایران است که بیشترین تاثیر آن بر خانواده‌هایی با توان مالی اندک خواهد بود. برای همین است که فعالان مدنی بارها هشدار داده‌اند قوانینی مانند جوانی جمعیت به افزایش شمار کودکان بیمار و فقیر می‌انجامد.