انسیه خزعلی: کادر درمان با ایجاد ترس در زنان باردار، عامل افزایش سقط جنین‌اند

اشاره معاون رئیسی به غربالگری جنین و مواردی است که پزشکان تشخیص خود درباره «ناهنجاری جنین» را به زنان باردار بیان کرده‌اند

ایران تا دهه ۸۰ سیاست کنترل جمعیت را در پیش گرفته بود- ATTA KENARE / AFP

انسیه خزعلی، معاون ابراهیم رئیسی در امور زنان و خانواده، با بیان اینکه «سقط جنین در کشور طی دهه گذشته سیر صعودی وحشتناکی داشته است»، گفت که ۹۸ درصد این سقط‌ها مشروع بوده است. او پزشکان و کادر درمان را متهم کرد که با ایجاد ترس در زنان باردار مسبب افزایش سقط جنین شده‌اند.

خزعلی به صراحت کادر درمان و پزشکان را به ایجاد ترس در زنان باردار متهم کرد و گفت: «دلیل این سقط جنین‌ها ایجاد ترس و سخنانی است که توسط کادر مراقبت‌های درمانی به خانواده‌ها القا می‌شود.»

اشاره معاون رئیسی به غربالگری جنین و مواردی است که پزشکان تشخیص خود درباره «ناهنجاری جنین» را به زنان باردار بیان کرده‌اند. سخنان خزعلی همچنین حمایت از ممنوعیت‌های تازه‌ای است که برای انجام سقط جنین و همچنین مجازات‌هایی است که برای پزشکان و کادر درمان به بهانه «مشورت یا توصیه منجر به سقط جنین» تعیین و ابلاغ شده است.

بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت، ۲۸ خرداد ۱۴۰۱، دستورالعمل اجرایی ماده ۵۳ قانون «حمایت از خانواده و جوانی جمعیت» را به‌عنوان «دستورالعمل حفظ و مراقبت از جنین سالم» ابلاغ کرد.

براساس این دستورالعمل، درخواست آزمایش غربالگری و تشخیص ناهنجاری جنین به توصیه یا خواست پزشکان انجام نمی‌شود بلکه یکی از والدین باید آن را انجام دهد.

در این دستورالعمل همچنین ابلاغ شده است کل فرایند درخواست، انجام، ثبت داده‌های آزمایشگاهی، تصویربرداری و مراجعه زنان باردار به مراکز آزمایشگاهی، سونوگرافی و پزشکی و درمانی در یک سامانه ویژه ثبت خواهد شد.

با اجرای این دستورالعمل هرگونه توصیه یا توضیح پزشکان درباره جنین که به تصمیم‌گیری زنان برای سقط جنین منجر شود، می‌تواند به لغو پروانه کار پزشکان منجر شود.

پس از ابلاغ این دستورالعمل، ۵۰ تشکل علمی پزشکی روز ۳۰ تیر، در نامه‌ای خطاب به بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت، «دستورالعمل حفظ و مراقبت از جنین سالم» را مغایر اصول اخلاقی و قانونی خواندند و خواستار لغو آن شدند.

انسیه خزعلی، معاون رئیسی در امور زنان و خانواده، در سخنان روز جمعه خود در مشهد شرایط جمعیتی کشور را «اضطراری» خواند و گفت: «باید به‌صورت ضربتی و جهشی در این چند سالی که برای خارج شدن از چاله جمعیتی موجود فرصت است، با برنامه‌ریزی دقیق و هماهنگ به نتیجه مطلوب دست یابیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خزعلی افزود: «در مدتی که به موضوع جمعیت پرداخته‌ایم در خراسان رضوی تلاش‌های خوبی در این زمینه انجام شده است» و ابراز امیدواری کرد که این اقدام‌ها با سرعت بیشتری به پیش برود.

معاون رئیس در امور زنان و خانواده همچنین با این ادعا که «دشمن برنامه‌ریزی وسیع و طولانی در خصوص جمعیت انجام داده و در داخل کشور نیز در این زمینه اهمال‌های طولانی‌مدتی صورت گرفته است»، افزود: «همچنین به واسطه فرهنگی که نهادینه شده و کثرت فرزندان را نمی‌پسندد، تعداد اعضای خانوار به‌شدت کاهش پیدا کرده است.»

خزعلی با بیان اینکه دشمنی دشمنان در از بین بردن سرمایه نسلی انسان‌ها به‌صورت کمی و کیفی یعنی خالی کردن محتوا و تغییر در هویت سرمایه‌های انسانی است، گفت: «نمونه اعلای این موضوع در میان جوانان و زنان مسئله حجاب دیده می‌شود و آن‌ها تلاش می‌کنند بتوانند زنان را از هویت خالی کرده و ارزش‌ها را تبدیل به ضد ارزش کنند.»

او در ادامه گفت که این اقدام‌ها از چند جهت صورت می‌گیرد و به تعبیر رهبر جمهوری اسلامی «یک جنگ ترکیبی و شناختی» است و دشمن تلاش می‌کند از نظر معنوی این هویت را بگیرد و سرمایه‌های انسانی را به نابودی بکشد.

خزعلی تاکید کرد که ما وظیفه داریم در هر دو زمینه فرهنگی و اقتصادی یک برنامه‌ریزی مناسب داشته باشیم و در حوزه فرزندآوری حمایت‌های اقتصادی در دست دولت است.

معاون رئیسی در امور زنان و خانواده با بیان اینکه اصل برنامه‌ریزی افزایش جمعیت مربوط به مباحث فرهنگی و فرهنگ‌سازی است، اما ایجاد انگیزه اشتغال، فرزندآوری و فرزندپروری از موارد مهمی است که سرمایه‌گذاری کمی روی آن شده است و باید این موضوع مورد توجه قرار گیرد.

انسیه خزعلی تاکید کرد که موانعی که در مسیر افزایش فرزندآوری و افزایش جمعیت، از نظر بهداشتی و در سیستم وزارت بهداشت وجود دارد، باید برداشته شود.

معاون رئیسی همچنین در بخشی از سخنان خود گفت که «از کسانی که به‌صورت مردم‌نهاد، چه در بخش‌های تشویق به فرزندآوری و چه در بخش‌های ممانعت از سقط جنین فعالیت می‌کنند»، هرگونه که بتوانیم پشتیبانی می‌کنیم و اگر اشکالات قانونی هم برای فعالیتشان در کار باشد آن را رفع می‌کنیم.

ایران تا دهه ۸۰ سیاست کنترل جمعیت را در پیش گرفته بود، اما پس از آن با تاکید مکرر علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، بر اینکه جمعیت ایران باید دست‌کم به ۱۵۰ میلیون نفر برسد، سیاست افزایش جمعیت در دستور نهادهای حکومتی قرار گرفت.

انواع محدودیت‌های برای پیشگیری از بارداری، گسترش منع و محدودیت‌ها برای سقط جنین و حتی لغو غربالگری ناهنجاری جنین که می‌تواند به تولد هزاران کودک معلول منجر شد از جمله اقدام‌هایی است که نهادهای مختلف حکومتی برای اجرای خواست علی خامنه‌ای به اجرا گذاشته‌اند.