دفاع همسر انسیه خزعلی از فرزندش؛ کار قانونی حمید در کانادا

انسیه خزعلی مدعی است که فرزندش برای فعالیت‌های دانش‌بنیان به خارج از کشور رفته است

دفاع استاندار سابق فارس از فرزند و همسرش در ماجرای اقامت کانادا و تاسیس شرکت تولید و فروش فیلترشکن هم افکار عمومی را قانع نکرد‌ـ shahidrezazadeh.ir

دفاع استاندار سابق فارس از فرزند و همسرش در ماجرای اقامت کانادا و تاسیس شرکت تولید و فروش فیلترشکن هم افکار عمومی را قانع نکرد. بازتاب گفت‌وگوی سید محمدرضا رضازاده، همسر انسیه خزعلی، در مورد ماجرای حمیدرضا و شرکت بترنت در فضای مجازی، موج تازه‌ای از انتقادها برانگیخت.

در اولین واکنش رسمی خانواده پسر انسیه خزعلی به ماجرای افشای خبر فعالیت او در کانادا و تاسیس شرکتی با حوزه کاری تولید و فروش وی‌پی‌ان و فیلترشکن، سید محمدرضا رضازاده کوشید اقدامات پسرش را خارج از دایره دورزدن فیلترینگ جمهوری اسلامی ایران قلمداد کند. این تلاش سبب شد که طی چند ساعتی که از انتشار سخنانش گذشته است، کارشناسان مختلف آی‌تی با پرداختن به زمینه‌های استفاده از وی‌پی‌ان در خارج از ایران، چالشی تازه برای پسر او رقم بزنند. 

رضازاده که سابقه استانداری فارس، کار در سپاه پاسداران و وزارت نیرو و مدیریت شرکت آب و نیرو را در کارنامه دارد، در مورد اقامت فرزندش در کانادا و فعالیت‌های حرفه‌ای او گفته است: «ماهیت اصلی وی‌پی‌ان برای حفظ حریم شخصی آنلاین افراد است و کاربرد اصلی آن در دنیا بهره‌جویی به‌مثابه «فیلترشکن» نیست.»

 

اگرچه همان‌طور که رضازاده گفته است، فروش وی‌پی‌ان به‌تنهایی جرم نیست، او به این سوال پاسخ نمی‌دهد که در کشورهای دارای شبکه آزاد اطلاعات، افراد چرا باید به دنبال حفاظت از ردپای فعالیت خود در شبکه جهانی باشند؟

ارزش بازار وی‌پی‌ان در سال ۲۰۱۹ حدود ۲۵.۴ میلیارد دلار بوده و رشد سالیانه این بازار آن را به بازاری پرسود بدل کرده است. میان کشورهای جهان، اندونزی، هند، ایران، ویتنام، و روسیه رتبه بالاتری در استفاده از فیلترشکن‌ها و وی‌پی‌ان‌ها دارند؛ دقیقا همان کشورهایی که سرقت اطلاعات از طریق بدافزار در آن‌ها آمار بالاتری دارد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آنچه رضازاده تلاش دارد موجه نشان دهد، بخشی از کارکرد وی‌پی‌ان برای ایجاد شبکه امن خصوصی ا‌ست که اگرچه وجود دارد، جزو عوامل اصلی مصرف وی‌پی‌ان در جهان نیست؛  به‌ویژه که وی‌پی‌ان‌ها در بسیاری اوقات عامل اصلی سرقت داده‌های شخصی نیز می‌شوند. 

در ایران نیز شبکه سایبری سپاه پاسداران همواره از مجریان اصلی ساماندهی فروش و ارائه وی‌پی‌ان و فیلترشکن  به کاربران، به‌قصد ایجاد امکان سرقت  اطلاعات افراد و بررسی فعالیت‌های آن‌ها در فضای مجازی است.

در بخش دیگری از سخنانش، رضازاده مالکیت پسرش بر شرکت «بترنت» را از اساس رد می‌کند و می‌گوید: «مالکیت بترنت در شش سال گذشته، قبل از ورود سید حمیدرضا به کانادا، چند بار جابه‌جا شده و هم اکنون متعلق به شرکت pango، زیرمجموعه شرکتی به نام Aura است.»

او سپس روند فعالیت پسرش را چنین شرح می‌دهد: «شرکت سامانه همراه پیچک را با سرمایه اندک در یک فضای کوچک در مرکز رشد دانشگاه شهید بهشتی با هدف تولید و صادرات نرم‌افزار برای گوشی‌های هوشمند شروع کرد. رشد موفقیت‌آمیز شرکت حاصل تلاش بی‌وقفه تک‌تک افراد شرکت بوده و هیچ‌گاه از رانت‌های دولتی برای پیش‌بردن شرکت استفاده نکرده است.»

اما او توضیح نمی‌دهد که با وجود موفقیت این شرکت، چرا حمیدرضا سال ۱۳۹۷آن را منحل کرده و به کانادا رفته است. همچنین، از محصولات شرکتی که رضازاده می‌گوید، اطلاعات زیادی در دست نیست تا مشخص شود که برنامک‌‌های این شرکت برای گوشی‌های هوشمند، چه ظرفیت و قابلیت ویژه‌ای داشته‌اند که قابلیت صادراتی یافته باشند.

به نظر می‌رسد که به میدان آمدن محمدرضا رضازاده، برای برداشتن فشار افکار عمومی از همسرش، انسیه خزعلی، ا‌ست که حالا اقامت فرزندش در کانادا فرصتی شده است تا کاربران ایرانی، ضمن نقد اظهارات نادرست او در مورد فعال‌بودن شرکت فرزندش در ایران و نقد قصد و هدف او از اقامت در کانادا، خواستار آن شوند که ابراهیم رئیسی در راستای شعارهای دولتش، او را برکنار کند. 

انسیه خزعلی مدعی است که فرزندش برای فعالیت‌های دانش‌بنیان به خارج از کشور رفته است. این سخنان او حتی با اعتراض نیروهای همسو با او نیز مواجه شد و از سوی جریان اصول‌گرا، سوءاستفاده خزعلی از سخنان رهبر نظام در خصوص حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، به‌قصد تبرئه فرزندش دانسته شد.

دولت ابراهیم رئیسی هم تا امروز واکنشی به ماجرای انسیه خزعلی و فرزند او نشان نداده و همین موضوع موجب شده است که هر روز بر پیچیدگی ابعاد این ماجرا نزد افکار عمومی اضافه شود، و مسائل جدیدی در مورد پشت‌پرده اقامت حمیدرضا رضازاده در کانادا و جنبه‌های امنیتی آن مطرح شود.