پوتین در نخستین سفر خارجی پس از حکم دادگاه بین‌المللی، به چین می‌رود

یک منبع مطلع به بلومبرگ گفت که کرملین برای سفر پوتین به چین و شرکت در کنفرانس «کمربند و جاده» آماده می‌شود

دیوان بین‌المللی کیفری در لاهه در ماه مارس حکم بازداشت پوتین به اتهام جنایات جنگی را صادر کرد- MIKHAIL KLIMENTYEV/AFP

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، با نخستین سفر خارجی پس از صدور حکم بازداشتش در دادگاه کیفری بین‌المللی موافقت کرد.

خبرگزاری بلومبرگ به‌نقل از منابع آگاه که نخواستند نامشان فاش شود نوشت که کرملین در حال آماده کردن زمینه سفر پوتین به چین و شرکت او در کنفرانس طرح «کمربند و جاده» در ماه اکتبر (مهر-آبان) است. یکی از این منابع مطلع گفت که پوتین دعوت شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهوری چین، برای شرکت در این نشست را پذیرفته است.

دیوان بین‌المللی کیفری در لاهه در ماه مارس (اسفند گذشته) حکم بازداشت پوتین به اتهام ارتکاب جنایت جنگی را صادر کرد. از آن زمان به بعد، پوتین روسیه را ترک نکرده است، هرچند از مناطق اشغالی اوکراین که زیر سلطه نیروهای روسیه است بازدید کرده است.

او هفته گذشته از شرکت حضوری در نشست بریکس در آفریقای جنوبی نیز صرف‌نظر کرد. تصمیم پوتین به شرکت نکردن حضوری در آن نشست پس از آن بود که دولت آفریقای جنوبی تصریح کرد به‌عنوان یکی از امضاکنندگان دیوان بین‌المللی کیفری لاهه ملزم به اجرای حکم جلب او است.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با آنکه هند از امضاکنندگان دیوان بین‌المللی کیفری لاهه نیست، پوتین به نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند، نیز گفت که از شرکت در نشست ماه آینده گروه ۲۰ معذور است.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، پیش‌تر در اوایل ماه اوت (مرداد) پیش‌بینی کرده بود که در آن ماه میزبان پوتین برای گفت‌وگو باشد. چنین نشد، اما اردوغان قصد دارد هفته آینده برای دیدار با پوتین به سوچی روسیه سفر کند.

از زمان حمله روسیه به اوکراین، پوتین فقط به کشورهای همسایه اتحاد جماهیر شوروی سابق و ایران سفر کرده است که حکومتش تامین‌کننده پهپادهای ارتش روسیه در جنگ اوکراین است.

پوتین آخرین بار در فوریه ۲۰۲۲ و حدود سه هفته قبل از آنکه دستور حمله نظامی به اوکراین را صادر کند به چین سفر کرده بود. پوتین در آن سفر برای حضور در مسابقات المپیک زمستانی به پکن رفته بود. در آن زمان، و در مذاکره پوتین با شی، دو رهبر مشارکت «نامحدود» خودشان را اعلام کردند.

شی در ماه مارس سال جاری برای دیداری رسمی به مسکو سفر کرد که نخستین سفر خارجی‌اش پس از شروع سومین دوره ریاست‌جمهوری‌‌ بود. 

بلومبرگ به‌نقل از دو منبع آگاه خود نوشت که پوتین فقط حاضر به سفر به کشورهایی است که در آن‌ها دستگاه‌های امنیتی روسیه قادر به تضمین امنیتش باشند. چین، که از زمان حمله به روسیه از پوتین حمایت دیپلماتیک کرده است، یکی از این کشورها است.

شی جین‌پینگ ماه گذشته میلادی با والنتینا ماتوینکو، رئیس شورای فدراسیون روسیه، در پکن دیدار کرد. او در ماه مه نیز در پکن با میخائیل میشوستین، نخست‌وزیر روسیه، مذاکره کرد و گفت که دو طرف باید همکاری‌ در نهادهای بین‌المللی، از جمله در سازمان ملل متحد، سازمان همکاری شانگهای، بریکس، و گروه۲۰ را تقویت کنند.