با سقوط ارزش روبل مصرف کالاهای خوراکی در روسیه کاهش یافته است

مردم روسیه از تحولات سیاسی فاصله گرفته‌اند اما تاوان تورم را آن‌ها می‌پردازند

عابران پیاده در مجاورت موزه تاریخ نظامی روسیه در مسکوــ AFP

هم‌زمان با سقوط ارزش برابری پول ملی روسیه و افزایش بهای کالاهای اساسی، شمار زیادی از مردم این کشور مصرف اقلام ضروری مانند غذا، صابون و خمیردندان را کاهش داده‌اند.

گزارش‌ها از وضعیت اقتصادی روسیه حاکی از آن است که به دنبال گرانی‌های روزافزون، بسیاری از مردم به‌ناچار هزینه‌هایشان را مدیریت می‌کنند. نتایج یک نظرسنجی که به‌تازگی انجام شد، نیز نشان می‌دهد که اینک تعداد زیادی از روس‌ها حتی خرید مواد غذایی را نیز کم کرده‌اند و مصرف اقلام بهداشتی نیز به دلیل قیمت‌های سرسام‌آور کاهش یافته است.

به گزارش اینسایدر، یافته‌های این نظرسنجی که شرکت تحقیقاتی رومیر ۱۶ اوت منتشر کرد، آشکار می‌کند که ۱۹ درصد پاسخ‌دهندگان در ماه ژوییه هزینه‌های مربوط به تهیه غذا و دیگر کالاهای اساسی را به طرز محسوسی کاهش داده‌اند. بر اساس این نظرسنجی، این رقم نسبت به ژوئن، ماه قبل از آن، افزایش یافته است؛ چرا که در ماه ژوئن، ۱۶ درصد پاسخ‌دهندگان گفته بودند که در هزینه‌هایشان صرفه‌جویی کرده‌اند.

به گفته مدیر ارشد شرکت تحقیقاتی رومیر، در حال حاضر روس‌ها به یافتن جایگزین‌های مناسب برای کالاهای همیشگی که بتوانند آن‌ها را با قیمت‌های مقرون‌‌به‌‌صرفه‌تر بخرند، فکر می‌کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نتایج نظرسنجی رومیر نیز نشان می‌دهد که در ماه ژوییه، درصد کسانی که به کالاهای جایگزین فکر می‌کردند، بیشتر شده است.

اوایل اوت ۲۰۲۳، ارزش برابری روبل روسیه در برابر دلار آمریکا به پایین‌ترین سطح آن در ۱۶ ماه اخیر سقوط کرد. کاهش ارزش پول ملی روسیه پس از حمله ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری این کشور، به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ آغاز شد. حمله نظامی به اوکراین هزینه‌های دفاعی و نظامی این کشور را به‌طور فزاینده‌ای افزایش داد. همچنین مسکو اکنون تحت تحریم‌های شدید بین‌المللی است و می‌کوشد در همکاری با شرکایش مانند ایران و چین بحران اقتصادی موجود را مدیریت کند.

پیش‌تر واشنگتن‌پست از قول یانیس کلوگه، اقتصاددان موسسه امور بین‌الملل و امنیت آلمان، نوشته بود که مردم روسیه از اقدام‌های دولت و تحولات سیاسی در این کشور فاصله گرفته‌اند اما تورم چیزی است که نمی‌توانند آن را نادیده بگیرند؛ زیرا باید از عهده پرداخت هزینه‌ها برآیند.

به گفته این اقتصاددان، در این قسمت سیاست در زندگی مردم مداخله می‌کند و این مسئله برای رهبر روسیه نگران‌کننده است، چرا که با هیچ‌ نوع تبلیغاتی نمی‌تواند آثار آن را از بین ببرد.