طالبان: ورزشکاران افغان بر اساس شایستگی در مسابقات شرکت کنند

حکومت‌های افغانستان به‌دلیل بحران‌های جنگ و اقتصادی کمترین بودجه و توجه را در بخش ‏ورزش داشته‌اند

مولوی عبدالکبیر، معاون سیاسی نخست‌وزیر طالبان، روز جمعه ۱۰ شهریور (اول سپتامبر) در دیدار با شماری از ورزشکاران، بر دور نگه‌ داشتن ورزش از سیاست تاکید کرد.  

در بیانیه کاخ نخست‌وزیری طالبان در شبکه اکس آمده است که مولوی عبدالکبیر از نهادهای بین‌المللی ورزشی خواسته است بر اساس توانایی‌های ورزشی‌ ورزشکاران افغان به آن‌ها حق شرکت در مسابقات بین‌المللی بدهند.

در این بیانیه آمده است که این عضو ارشد حکومت طالبان با احمدالله وثیق، رئیس عمومی تربیت بدنی و ورزش این گروه، رهبری فدراسیون فوتبال، و شماری از اعضای تیم ملی فوتبال دیدار کرده است. 

به‌تازگی، ورزشکاران تیم ملی تکواندو افغانستان با شرکت در سه مسابقه بین‌المللی در کره جنوبی، ۱۴ مدال کسب کردند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تیم ملی فوتبال زیر ۱۷ سال افغانستان نیز هفته گذشته با کسب مدال برنز مسابقات قهرمانی آسیای مرکزی «کافا» به افغانستان بازگشت. این تیم توانسته بود ایران و قرقیزستان را شکست دهد، اما در مقابل تاجیکستان و ازبکستان مغلوب شد.  

در بیانیه کاخ نخست‌وزیری طالبان آمده است: «مسئولان تیم ملی فوتبال در مورد سفر و مسابقات اخیرشان در تاجیکستان اطلاعاتی ارائه کردند. آنان افزودند که در مسابقات مذکور، ایران و قرقیزستان را شکست دادند و دستاوردهای خوبی داشته‌اند.» 

در این بیانیه ذکر شده است که مولوی عبدالکبیر از دستاوردهای اخیر ورزشکاران تشکر کرده و گفته است: «افغانستان خانه مشترک همه افغان‌ها است و هر افغان حقوق خود را دارد و هیچ‌کس نمی‌تواند این حق را از کسی بگیرد.» 

این مقام ارشد حکومت طالبان در حالی با ورزشکاران دیدار کرده و وعده حمایت از آن‌ها داده است که هفته گذشته، عبدالوارث کریمی، نماینده وزارت تحصیلات عالی طالبان، در رقابت‌های ورزشی دانشگاه‌های جهان در روسیه از غرق شدن در استخر نجات داده شد. ویدیوی لحظه غرق شدن این شناگر به سوژه رسانه‌های بین‌المللی و از جمله رسانه‌های روسیه تبدیل شد.

ورزشکاران از طالبان خواسته‌اند که ورزشکاران را بر اساس شایستگی‌شان به رقابت‌های خارجی بفرستند تا افغانستان دوباره مانند رقابت‌های دانشگاه‌های جهان در روسیه سوژه طنز رسانه‌ها نشود.

حکومت‌های افغانستان به‌دلیل بحران‌های جنگ و اقتصادی کمترین بودجه و توجه را صرف بخش ورزش کرده‌اند. با وجود این، ورزشکاران افغان کوشیده‌اند در رقابت‌های ورزشی برای آن کشور افتخار کسب کنند.

در بیش از دو سال حکومت دوباره طالبان در افغانستان، بسیاری از چهره‌های مطرح ورزشی آن کشور را ترک کرده‌اند. همچنین، طالبان ورزشکاران زن را از عرصه ورزش محروم کرده‌اند. 

بیشتر از ورزش