تنها مدال‌آور المپیک افغانستان مربی تیم ملی تکواندو نیوزیلند شد

روح‌الله نیکپا تیم ملی تکواندو نیوزیلند را برای المپیک ۲۰۲۴ پاریس آماده می‌کند

روح‌الله نیکپا دو مدال برنز المپیک برای افغانستان کسب کرده است-فیسبوک روح‌الله نیکپا

روح‌الله نیکپا، تنها مدال‌آور المپیک افغانستان، یکشنبه، ۱۵ مرداد (۶ اوت)، اعلام کرد که به مسند مربی تیم ملی تکواندو نیوزیلند برگزیده شده است.  

او در صفحه فیس‌بوک خود نوشت: «واقعا افتخار می‌کنم که توسط تیم ملی تکواندو نیوزیلند منصوب شدم. من متعهد هستم که مهارت و دانش خود را ارائه دهم تا تیم را به ارتفاعات جدید برتری برسانم و برای تکواندو نیوزیلند تاریخ‌سازی کنیم.» 

او از عهده‌دار شدن مسئولیت تیم ملی تکواندو نیوزیلند ابراز شادمانی کرد. 

قرار است نیکپا تیم ملی تکواندو نیوزیلند را برای المپیک ۲۰۲۴ پاریس آماده ‌کند.  

برگزیده شدن روح‌الله نیکپا به‌ مسند مربی تیم ملی تکواندو نیوزیلند، با استقبال گسترده شهروندان افغان مواجه شده است.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه در حکومت پیشین افغانستان، نیز گزیده شدن روح‌الله نیکپا را برای مربیگری تیم ملی نیوزیلند ستود. 

او در حساب کاربری خود در فیس‌بوک نوشت: «با مسرت اطلاع یافتیم که روح‌الله نیکپا، ورزشکار نامدار، مدال‌آور المپیک کشور و عضو پیشین تیم ملی تکواندو، به حیث مربی تیم ملی تکواندوی زیلند‌نو گماشته شد.» 

او در ادامه برای نیکپا و سایر ورزشکاران افغانستان آرزوی موفقیت‌های بیشتر کرد.  

روح‌الله نیکپا در المپیک پکن در وزن ۵۸ کیلوگرم توانست نخستین مدال برنز المپیک را در تاریخ افغانستان را بر گردن بیاویزد. شهروندان افغان و مقام‌های حکومت وقت افغانستان، از این افتخارآفرینی نیکپا به گونه بی‌پیشینه‌ای استقبال کردند. نیکپا سپس در المپیک ۲۰۱۲ لندن در وزن ۶۸ کیلوگرم، بار دیگر به مدال برنز برای افغانستان دست یافت. افزون بر این، او در چندین مسابقه بین‌المللی نیز برای تیم افغانستان افتخار کسب کرده است.  

چندین دهه جنگ و ناامنی باعث شده بود که حکومت‌ها در افغانستان، بودجه کمی برای حمایت از ورزش و ورزشکاران اختصاص دهند و در نتیجه، شماری از ورزشکاران کشور را ترک کردند و در کشورهای اروپایی و آمریکایی به حرفه‌ و فعالیت خود ادامه دادند. سرنگونی حکومت جمهوریت افغانستان در اوت ۲۰۲۱ نیز باعث شد که شمار چشمگیری از مدال‌آوران افغانستان، کشور را ترک کنند، زیرا نخواستند زیر پرچم «امارت طالبانی» در افغانستان به فعالیت خود ادامه دهند.

در حاکمیت طالبان، زنان و دختران از فعالیت‌های ورزشی و رفتن به باشگاه‌ها و ورزشگاه‌ها منع شده‌اند. 

بیشتر از ورزش