انتخاب فرهاد مجیدی، پایان مانور سوء‌مدیریت در استقلال

داستان جدایی استراماچونی، فاش شدن یک مشت دروغ

استقلال، تجربه‌ای تازه و بزرگ برای مجیدی است /عکس از بانک ورزش

وزارت ورزش و جوانان، به عنوان مالک باشگاه استقلال، نزدیک به یک ماه مانوری از بی‌تدبیری در مدیریت ورزشی را به نمایش گذاشت؛ نمایشی تمام عیار از سوء‌مدیریت، بازی روانی با هواداران و سریالی از کشمکش با یک مربی. چنین نمایشی در تاریخ باشگاه استقلال بی‌سابقه بود و این حجم از ناتوانی در مذاکره‌ای ساده با یک مربی، برگ تازه‌ای از داستان بحران مدیریت در ورزش ایران را رو می‌کند.

در حالی‌که آندره‌آ استراماچونی قرارداد خود را حدود ۴ هفته پیش فسخ کرده بود، باشگاه استقلال با فشار هواداران مجبور به پرداخت مطالبات مورد نظر استراماچونی به مبلغ ۱۶۰ هزار یورو از مسیر بانکی مورد نظر او شد. سپس بازهم با فشار هواداران در شبکه‌های اجتماعی باشگاه مجبور شد برای ادامه همکاری، با استراماچونی و وکلایش وارد مذاکره شود. مدیر برنامه‌های استراماچونی درخواستی یازده بندی ارائه کرد و این یازده بند را غیرقابل مذاکره دانست. مهم‌ترین شروط استراماچونی - مبنی بر پرداخت تمام مبلغ قراردادش در شروع دوباره همکاری و خرید بازیکن به مبلغ ۹۰۰ هزار یورو برای باشگاه استقلال مقدور نبود.

به همین دلیل اسماعیل خلیل‌زاده به همراه علی خطیر، معاون سابق باشگاه استقلال، که مدعی بود می‌تواند اختلافات بین استراماچونی و باشگاه را حل کند و با حضور رحمان رضایی - که از سال‌های فوتبالش در کالچو رابطه‌ای با فدریکو پاستورلو - مدیر برنامه استراماچونی داشت، به دوحه رفتند تا با اتوره ماتزیلی، وکیل استراماچونی، مذاکره کنند. مذاکره با ماتزیلی ۳ روز طول کشید و نتیجه نداد، چون طبق اعلام باشگاه استقلال، درخواست جدید استراماچونی به جز بندهای پیشین این بود که علی فتح‌الله‌زاده در هیئت مدیره باشگاه نباشد. فتح‌الله‌زاده در یک فایل صوتی استراماچونی را دروغگو خطاب کرده بود و این می‌تواند عامل طرح چنین درخواستی از سوی استراماچونی باشد. اما نکته عجیب در این میان مصاحبه استراماچونی با خبرگزاری ایرنا بود، که گفت این مذاکره در دوحه مورد تایید او نیست و از چنین مذاکره‌ای اطلاع ندارد. باشگاه استقلال تکذیب استراماچونی را بی‌اخلاقی نام گذاشت و معلوم نیست کدام طرف این دعوای فرسایشی دروغ می‌گویند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما دروغ، پایه این دعوای ویرانگر برای باشگاه استقلال بود و عامل اصلی جدایی استراماچونی. باشگاه استقلال در تمام دوران همکاری با استراماچونی با وعده‌های دروغین سرمربی‌اش را آنچنان عصبانی کرد که سرانجام او فسخ یک‌طرفه قرارداد به دلیل بی‌تعهد بودن باشگاه در پرداخت دستمزد را ترجیح داد.

باشگاه استقلال، عصر پنج‌شنبه پایان همکاری با استراماچونی و قرارداد با فرهاد مجیدی به عنوان سرمربی را اعلام کرد. اگرچه هواداران از تصمیمات باشگاه به شدت ناراضی هستند، هیئت مدیره استقلال مسیری را طی می‌کند که هیچ شباهتی به خواست هوادارانش ندارد. فرهاد مجیدی که هفته گذشته پس از پیشنهاد سرمربیگری باشگاه استقلال، گفته بود وقتی به استقلال می‌آید که امضای معنوی هواداران پای دعوتنامه باشگاه باشد، این‌بار در شرایطی که پرونده بازگشت استراماچونی بسته شده بود، پیشنهاد استقلال را پذیرفت. آنچه به پروژه سرمربیگری مجیدی کمک کرد، پیام محبت‌آمیز استراماچونی در واکنش به انتخاب او بود. او انتخاب فرهاد را امیدوارکننده توصیف کرد و این پیام برای تلطیف فضا در آغاز کار مجیدی در استقلال اثر گذاشت.

قرارداد فرهاد مجیدی با باشگاه استقلال به مدت یک و نیم فصل است. مجیدی همکاران خود را انتخاب کرده و مجید نامجو مطلق، ستاره مورد علاقه مجیدی در استقلال، که سال‌ها پیراهن شماره ۷ آن را بر تن می‌کرد، دستیار اول مجیدی در استقلال خواهد بود. بهزاد غلامپور همچنان مربی دروازه‌بان‌هاست و دو دستیار برای تمرین و بدنسازی به انتخاب مجیدی از اسپانیا و انگلیس به کادر فنی اضافه می‌شوند.

فرهاد مجیدی سوابق زیادی در کارنامه مربیگری‌اش ندارد، اما پس از وینفرد شفر در ۵ بازی سرمربی استقلال بود و نتایج تحسین‌برانگیزی گرفت. سپس دوره‌ای کوتاه به عنوان سرمربی تیم امید انتخاب شد، اما در اعتراض به دخالت‌های حمید استیلی، مدیر وقت تیم امید ایران، استعفا داد و آن استعفا را احترام به اصول مربیگری خود دانست.

استقلال در این روزهای بحرانی تجربه‌ای تازه و بزرگ برای فرهاد مجیدی است و عملکرد او در آینده حرفه مربیگری او تاثیر بسیاری خواهد داشت. او بین هم‌نسل‌های خود در استقلال، بیش از بقیه خود را در معرض نامزدی برای سرمربیگری در استقلال قرار داده و این البته الزاما به ویژگی‌های او برای مربیگری مربوط نیست. فوتبال ایران به شدت تحت تاثیر شبکه‌های اجتماعی است و فرهاد مجیدی یکی از شاخص‌ترین چهره‌های ورزشی در این شبکه‌هاست. این نکته همواره به او در موقعیت‌هایی مثل سرمربیگری در استقلال یا تیم امید کمک کرده است. مربیگری اما حرفه‌ای‌ست که وسط میدان تمرین و مسابقه عیار مربی را مشخص می‌کند. فرهاد مجیدی آزمونی سخت را در استقلال برای ساختن چهره یک مربی جوان و جدید شروع می‌کند.

بیشتر از ورزش