استقلال ۹۸، چرا امید، چرا ناامیدی؟

این تیم مطرح تحت تاثیر فشار‌ها برای پیروزی، باوجود مشکل مالی مربی خارجی استخدام کرد

استقلال مسیر تازه‌ای را شروع می‌کند؟ پس از چند سال بدون جام، این‌بار استقلال می‌تواند موج تازه‌ای را در لیگ ایران بسازد؟ برای یافتن پاسخ باید دید این تیم در چه شرایطی قرار دارد:

هوادار - باشگاه، این رابطه‌ی پیچیده

۱- هواداران استقلال پس از سه فصل قهرمانی‌های پی در پی پرسپولیس فرصت و بهانه‌ای برای ادامه ناکامی را نمی‌پذیرند. شبکه‌های اجتماعی در فوتبال ایران فشار جدی به باشگاه وارد می‌کنند و راه ارتباط هوادار با باشگاه را گشوده‌اند و دیگر فقط رسانه‌های رسمی در کارزار انتقاد نقش ندارند و صدای هواداران نیز بلند است، گاهی بلندتر از صدای رسانه‌های رسمی، اگرچه برخی رسانه‌های هواداری به جریان‌های قدرت در بیرون از باشگاه متصل‌اند و صدای هوادار به معنای هوادار عمومی نیستند.

باشگاه استقلال تحت همین فشارها به رغم بحران‌های اقتصادی مربی خارجی استخدام کرد، وگرنه تا مرز قانع شدن به ادامه راه با فرهاد مجیدی پیش رفته بود. اما پرسش‌های مهمی درباره این فضا در شبکه‌های اجتماعی و واکنش باشگاه در مقابل چنین جریانی مطرح است. مثلا اینکه آیا باشگاه نمایش حرف‌شنوی از هوادار را ارائه می‌دهد یا وحشت مدیران از اعتراض جمعی هواداران به تصمیمات ورزشی باشگاه واقعی است یا وقعی به این اعتراض‌ها نمی‌گذارند؟ یا پرسش‌هایی از این دست که آیا این صدای واقعی هوادار در شبکه‌های اجتماعی است یا صفحات پرفالوور مجازی از سوی جریان‌های داخل و خارج از باشگاه هدایت رسانه‌ای می‌شوند؟

برای چنین پرسش‌هایی فقط می‌توان پاسخ‌های تقریبی و مناسبتی درباره مسائل مختلف پیدا کرد.

نقل و انتقالات بحث‌برانگیز

۲- استقلال در نقل و انتقالات تابستانی بازیکنان پرشماری را از دست داده و هواداران به جدایی‌های پی در پی اعتراض دارند. این اعتراض در روزهای اخیر شدت گرفته و باشگاه توضیح قانع‌کننده و فنی برای این جدایی‌ها ندارد. هیچ باشگاهی از تغییرات گسترده در ترکیب خود موفقیت را نوید نمی‌دهد و درباره استقلال این نگرانی وجود دارد که مربی جدید با تیمی که دوباره ساخته شده چگونه می‌خواهد به موفقیت برسد. تغییرات نیروی انسانی در استقلال بیشتر از حد استاندارد در فصل نقل و انتقالات است و این نمی‌تواند تصویر خوبی از آینده بسازد.

بدیهی است که آندره‌آ استراماچونی، سرمربی جدید استقلال شناخت عمیقی از بازیکنان تیمش ندارد و این شائبه پدید می‌آید که در استقلال اشخاص دیگری درباره انتخاب بازیکنان در چند وقت اخیر تصمیم گرفته‌اند.

خریدهای جدید استقلال بازیکنان متوسطی هستند و استقلال نتوانسته با خریدهای جذاب در نقل و انتقالات هیجان لازم را بسازد.

استراماچونی پروژه سختی را در استقلال پیش روی خود می‌بیند، چون باید با متوسط‌ها تیمی بزرگ و موفق بسازد و اینجاست که نقش او در استقلال پررنگ‌تر خواهد شد.

سرمایه‌هایی که هدر می‌روند

۳- بحران‌های مالی باشگاه‌های ایرانی یک بحران عمومی در ورزش ایران است. شوخی‌بردار هم نیست. باشگاه‌های بسیاری را به ورشکستگی رسانده است. استقلال و پرسپولیس اما با روش چند فصل اخیر خود صاحب درآمدی قابل توجه می‌شوند. اپراتورهای تلفن همراه در ایران با روشی غیرمرسوم در ورزش حرفه‌ای توانسته‌اند از هواداران تیم‌های بزرگ مثل استقلال و پرسپولیس درآمدزایی کنند و باشگاه‌ها در اندازه‌ای از این پروژه سود می‌برند که پاسخگوی ولخرجی‌های گزاف‌شان شده است.

استقلال اگرچه با مشکلات مالی هم مواجه می‌شود اما بی‌شک با بحران شدید مالی مواجه نیست که مربی ۱.۶ میلیون دلاری استخدام می‌کند. باشگاه‌های ایرانی اما عادت دارند تن به هزینه‌های گزاف بدهند و ریالی برای زیرساخت‌ها هزینه نکنند. ولخرجی‌های این باشگاه‌ها باعث می‌شود در مقاطعی آنچنان بی‌پول باشند که طلب ۳۰ هزار دلاری یک بازیکن را پرداخت نکنند و بعد با شکایت همان بازیکن به فیفا، مجبور به پرداخت حدود ۴۰۰ هزار دلار شوند. اتفاقی که درباره پروپژیچ رخ داد. مطالبات او در دوره مدیریت بهرام افشارزاده در باشگاه استقلال پرداخت نشد و استقلال حالا مجبور به پرداخت بیش از ده برابر با حکم فیفا شده است. استقلال البته در روزهای اخیر کوشش کرده تا این مبلغ ۴۰۰ هزار دلاری را از مطالبات باشگاه در فیفا (بابت بازی بازیکنان استقلال در جام جهانی) پرداخت کند و همین مبلغ را طبق اعلام باشگاه در سفارت ایران در کرواسی به ودیعه گذاشته تا اگر از طریق فیفا قابل پرداخت نشد، سفارت ایران نقد به پروپژیچ بپردازد.

اما این بحث‌ها فقط یک نمونه از بی‌تدبیری‌ها و هدر دادن سرمایه‌های باشگاه در فوتبال ایران است. از این نمونه‌ها فراوان پیدا می‌شوند و بارها منجر به بسته شدن پنجره نقل و انتقالات باشگاه‌ها شده‌اند.

بیشتر از ورزش