ادامه تهدیدهای سازمان سینمایی: «استفاده از بازیگران فراری یا کشف‌حجاب کرده ممنوع است» 

مقام‌های سازمان سینمایی می‌گویند فیلم‌های تولیدشده که بازیگران فراری یا کشف‌حجاب‌ کرده دارند به نمایش عمومی خواهند رسید اما همکاری با این بازیگران دیگر ممکن نیست

در ادامه محدودیت‌ها و ممنوعیت‌هایی که پس از خیزش زن، زندگی، آزادی برای فعالان عرصه سینمای ایران ایجاد شده است، سازمان سینمایی اعلام کرد که استفاده از «بازیگران فراری یا کشف‌حجاب کرده» ممنوع است.

به گزارش روابط عمومی سازمان سینمایی، روح‌الله سهرابی، مدیرکل اداره نظارت بر نمایش فیلم این نهاد، تاکید کرد: «افراد هنجارشکن از این پس اجازه حضور در هیچ اثری را نخواهند داشت و هرگونه استفاده از آن‌ها در آثاری که بعد از فرار یا کشف‌حجاب تولید شده غیرقانونی است. بنابراین، اگر تهیه‌کننده، کارگردان و سرمایه‌گذاری از این افراد استفاده کنند باید منتظر تبعات و خسارات آن نیز باشند.»

او در عین حال درباره آثاری که پیش از این با حضور چنین بازیگرانی تولید شده است، گفت: «چنانچه استفاده از بازیگران مربوط به قبل از تخلف یا قانون‌شکنی آن‌ها باشد قانون عطف به ما سبق نخواهد شد و این آثار به مرور اکران می‌شوند.»

سهرابی افزود: «حدود ۱۰ عنوان فیلم مشکلی مشابه هم دارند که بازیگران آن‌ها پس از نقش‌آفرینی در فیلم‌ها اقدام به کشف حجاب یا فرار از کشور کرده‌اند. بنابراین تصمیم گرفته شد که ضمن اکران این آثار، تبلیغات این فیلم‌ها درمورد استفاده از چهره و نام افرادی که قوانین را رعایت نکرده‌اند دارای محدودیت باشد.»

پس از خیزش سراسری مردم ایران علیه جمهوری اسلامی،‌ بازیگران زن سینمای ایران تحت‌ فشار نهادهای امنیتی به‌دلیل کشف حجاب اجباری و حمایت از اعتراض‌های مردمی قرار گرفتند.

کتایون ریاحی، ترانه علیدوستی، هنگامه قاضیانی، سهیلا گلستانی، دنیا مدنی، افسانه بایگان، مریم بوبانی، فاطمه معتمدآریا، شیوا ابراهیمی، شبنم فرشادجو از جمله زنان بازیگری‌اند که اقدام به انتشار تصاویر بدون حجاب خود کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فشار بر زنان بازیگر سینما طی ماه‌های گذشته بدون توقف ادامه داشته است و وزیر ارشاد جمهوری اسلامی نیز در اردیبهشت ۱۴۰۲ تاکید کرده بود کسانی که قوانین مرتبط با حجاب را رعایت نکنند، جایی در پروژه‌های سینمایی نخواهند داشت.

با این حال، تهدید به ممنوع‌الکاری بازیگران هم تندروهای مذهبی را راضی نکرد تا آنجا که روزنامه همشهری در اعتراض به جریمه نقدی بازیگران زن، تنها راه بازدارندگی برابر افزایش موارد کشف حجاب آنان را برخورد امنیتی دانست. روزنامه کیهان و برخی چهره‌های رسانه‌ای نزدیک به حاکمیت نیز خواستار پایان مماشات با زنان بازیگر شدند.

برخی از بازیگران مرد همراهی‌کننده با معترضان نیز با برخوردهای شدید از طرف نهادهای امنیتی مواجه شدند. محمد صادقی،‌ بازیگری که به برخوردهای گشت ارشاد و تحمیل حجاب اجباری به زنان معترض بود، در خانه‌اش هدف حمله و مورد بازداشت قرار گرفت.

خبرگزاری میزان وابسته به قوه قضاییه روز سه‌شنبه ۳۱ مرداد از صدور کیفرخواست پرونده این بازیگر و آزادی موقت او پس از ۲۵ روز بازداشت با قرار وثیقه خبر داد.

به گزارش میزان، با توجه به صدور کیفرخواست و ارجاع پرونده به دادگاه، به زودی حکم نهایی صادر خواهد شد.

علی مصلح، کارشناس سینما، در گفت‌وگو با ایندیپندنت فارسی هدف قوه قضائیه را از صدور احکام حبس و محرومیت از خدمات اجتماعی برای هنرمندان ارعاب آن‌ها عنوان کرد.

علی مصلح با اشاره به حکم صادرشده برای سعید روستایی، کارگردان فیلم برادران لیلا، گفت: «مقامات جمهوری اسلامی در پی اعتراضات ۱۴۰۱ متوجه شدند سینماگران بخشی از روشنفکران و هنرمندان بودند که به صورت غافلگیرکننده‌ای بیشترین همراهی را با مردم معترض نشان دادند. این غافلگیری تنها مختص حکومت نبود و ما ناظران را هم به تعجب واداشت.»

این کارشناس سینما در مورد عواقب صدور چنین احکامی برای سینمای ایران گفت: «با صدور احکام حبس و محرومیت از خدمات اجتماعی برای هنرمندان و به‌ويژه برای سعید روستایی، قوه قضائیه میخ آخر را بر تابوت حضور فیلم‌های سینمای حکومتی در جشنواره‌های بین‌المللی کوبید.»