دو نفر در اثر انفجاری در کابل کشته شدند

هنوز فرد یا گروهی مسئولیت این انفجار را برعهده نگرفته است

صحنه انفجار در جاده دارالامان شهر کابل-Waisbarakzaii/Telegram

حدود ساعت پنج عصر دوشنبه، ۳۰ مرداد (۲۱ اوت)، انفجاری در جاده دارالامان شهر کابل رخ داد که در اثر آن دو نفر کشته شدند و یک نفر دیگر مجروح شد. انفجار در نتیجه مین جاسازی شده در یک خودرو سه‌چرخه و در جاده عمومی رخ داد. خالد زدران، سخنگوی پلیس طالبان در کابل، ساعتی پس از این حادثه گفت که انفجار، ناشی از مین بود و همه قربانیان غیرنظامی‌اند.

هنوز هیچ گروه یا فردی مسئولیت این حمله را بر عهده نگرفته است و هویت قربانیان نیز مشخص نیست.

هرچند از گروه داعش خراسان به مثابه تهدیدی بالقوه در افغانستان نام برده می‌شود، اما این گروه دستکم در سه ماه اخیر موفق نشده است حمله‌هایی را در کابل سازماندهی و اجرا کند. در سال نخست حاکمیت طالبان بر افغانستان، داعش خراسان مرگبارترین حمله‌ها را بر سفارتخانه‌های روسیه و پاکستان و مکان‌های اقامت شهروندان چین، چندین نهاد نظامی و غیرنظامی طالبان، و نیز مراکز آموزشی و مذهبی سازماندهی کرد که به تلفات سنگین غیرنظامیان منجر شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در دو ماه اخیر، جبهه‌‌های «آزادی افغانستان» و «مقاومت ملی» با انتشار اطلاعیه‌هایی، از حمله به مواضع طالبان در کابل و برخی دیگر از استان‌های افغانستان خبر داده‌اند که نشان می‌دهد نیروهای این جبهه‌ها در قیاس با اوایل سال جاری خورشیدی، برای مقابله با طالبان فعال‌تر شده‌اند.

در تازه‌ترین نمونه، چهارشنبه گذشته، ۲۵ مرداد (۱۶ اوت)، نیروهای جبهه آزادی افغانستان به یک قرارگاه طالبان در خیرخانه شهر کابل حمله کردند. در این حمله چهارعضو طالبان کشته، و شش تن دیگر مجروح شدند.

به‌‌رغم ادعای طالبان مبنی بر تامین امنیت سراسری در افغانستان و سرکوب مخالفان خود، جبهه‌های مقاومت ملی و آزادی افغانستان که متشکل از نظامیان پیشین و فرماندهان جهادی است، همچنان علیه این گروه می‌جنگند. نیروهای این جبهه‌ها به شمول کابل، بیشتر در شمال و شمال‌شرق افغانستان حضور دارند و در دو سال گذشته توانسته‌اند سلطه طالبان را در برخی مناطق به چالش بکشند.

با این حال، هیچ‌یک از این جبهه‌ها به روش مین‌گذاری که از ابزارهای قدرتمند طالبان در برابر دولت‌های پیشین افغانستان بود، رو نیاورده‌اند و روش آنان در مقابل طالبان، حمله‌های چریکی و تهاجمی است.