مولوی عبدالکبیر به چینی‌ها: تهدیدی از جانب افغانستان نیست، سرمایه‌گذاری کنید

چین با وجود اینکه در تماس و تعامل با حکومت طالبان است، گامی برای به رسمیت شناختن این ‏حکومت برنداشته است

مولوی عبدالکبیر از چینی‌ها خواست که در افغانستان سرمایه‌گذاری کنند-Twitter/@beijing_embassy

مولوی عبدالکبیر، معاون سیاسی نخست‌وزیر طالبان، روز جمعه ۱۷ مرداد (۱۸ اوت) در هفتمین نمایشگاه واردات و صادرات آسیای جنوبی-چین و بیست و هفتمین نمایشگاه واردات و صادرات چین-کیونمینگ به‌صورت آنلاین سخنرانی کرد.  

تلویزیون ملی افغانستان زیر نظر طالبان گزارش داد که مولوی عبدالکبیر در این سخنرانی ادعا کرده است که سیاست حکومت آن‌ها «اقتصاد محور» است.

او گفت که برگزاری این گونه نمایشگاه‌ها باعث نزدیکی کشورهای منطقه می‌شود و طالبان به طرح کمربند و جاده چین و همکاری چین باور دارند و آماده ایجاد تسهیلات برای سرمایه‌گذاران خارجی‌اند.  

مولوی عبدالکبیر ادعا کرد که هیچ تهدیدی از سوی افغانستان متوجه کشورهای منطقه و جهان نیست: «امارت اسلامی به حسن هم‌جواری، احترام متقابل، و مداخله نکردن در امور داخلی کشورهای دیگر باور دارد.» 

هم‌زمان، سید محی‌الدین سادات، سفیر طالبان در چین، در نمایشگاه در شهر کیومینگ چین شرکت کرده است.

سفارت طالبان در چین در حساب اکس (توییتر سابق) نوشت که سید محی‌الدین ضمن اشاره به برگزاری نشست سه‌جانبه طالبان و پاکستان و چین، بر افزایش همکاری‌های مشترک با کشورهای منطقه‌ به‌ویژه چین در این نمایشگاه تاکید کرد.

او گفت: «اینک افغانستان بستر مناسبی برای اجرای پروژه‌های بزرگ اقتصادی است و افغانستان از موقعیت جغرافیایی استراتژیک بسیار خوبی در بخش ترانزیت و اتصال منطقه‌ای برخوردار است.»

چین رویای گسترش بیشتر تجارت در منطقه و جهان را دارد و یکی از پروژه‌ها طرح «یک کمربند، یک جاده» است. چین پایان ماموریت نظامی آمریکا در افغانستان در اوت ۲۰۲۱ را فرصتی برای خود می‌داند و یکی از دلایل ارتباط نزدیک با طالبان همین موضوع است.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

چین و سرمایه‌گذاران آن کشور علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در بخش معادن افغانستان‌اند و می‌خواهند روی معادنی سرمایه‌گذاری کنند که در کوتاه‎‌ترین زمان ممکن به بهره‌برداری می‌رسد، چون از دوام درازمدت حکومت طالبان اطمینان کامل ندارند.  

از سویی نیز چین از گسترش فعالیت‌های تروریستی در پاکستان و نزدیک به مرز خود با افغانستان نگران است و صریحا از طالبان خواسته است که تهدید علیه منافع چین را برطرف کنند.

جنگجویان اویغور در افغانستان حضور دارند و گفته می‌شود که بیشترین حضورشان در استان بدخشان در شمال‌شرقی آن کشور و هم‌مرز با چین است. در پی سرنگونی حکومت پیشین افغانستان، طالبان همه زندانیان را آزاد کردند. در جمع آزادشدگان، جنگجویان شاخه خراسان دولت اسلامی و اویغورها نیز بودند. 

چین با وجود اینکه در تماس و تعامل با حکومت طالبان است، گامی برای به رسمیت شناختن این حکومت برنداشته است.

بیشتر از اقتصاد