حمله مهاجمان به کاروان مهندسان چینی در پاکستان

چین از متحدان اصلی پاکستان است و به میلیاردها دلار سرمایه‌گذاری برای توسعه خدمات راهسازی، راه‌آهن، خط ‌لوله و بندر در این کشور متعهد شده است

نیروهای پاکستانی در منطقه گوادور -AAMIR QURESHI / AFP

نیروهای نظامی پاکستان دو مهاجم مسلح را که به کاروان مهندسان چینی در ایالت بلوچستان در جنوب غربی این کشور حمله کرده بودند، کشتند.  

چاکر بلوچ، معاون پلیس گوادر، یکشنبه، ۱۳ اوت (۲۲ مرداد)، به رسانه‌های بین‌المللی گفت که حمله مهاجمان سرکوب شده است.  

مقام‌های پلیس در ایالت بلوچستان گفتند که به هیچ‌یک از اعضای کاروان مهندسان چینی آسیبی نرسیده است. 

گروه موسوم به «ارتش آزادی‌بخش بلوچستان» مسئولیت حمله به خودروهای حامل مهندسان چینی را در شهر ساحلی گوادر (که چین در در آن به احداث بندر مشغول است) بر عهده گرفته است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش‌تر، ارتش پاکستان با صدور بیانیه‌ای، اعلام کرده بود که عملیات برای هدف قراردادن «تروریست‌ها» پس از حمله آن‌ها به کاروان مهندسان چینی، آغاز شده است.  

در بیانیه ارتش پاکستان آمده است: «تروریست‌ها سلاح‌های سبک و نارنجک‌های دستی به‌کار‌گرفتند و نیروهای نظامی منطقه را محاصره، و عملیات جست‌وجو را اجرا کردند.» 

روزنامه چینی گلوبال‌تایمز نیز حمله به کاروان مهندسان چینی را تایید کرده و نوشته است که چهار خودرو ضدگلوله، حامل ۲۳ مهندس و خدمه چینی بوده است. 

ارتش آزادی‌بخش بلوچستان و دیگر گروه‌های جدایی‌طلب بلوچ، پیش‌تر نیز چند بار به پروژه‌های بلندپروازنه چین در استان بلوچستان پاکستان حمله کرده‌اند. 

برخی از منابع مردمی در شهر گوادر گفته‌اند که حدود ۲۰ دقیقه صدای شلیک و تیراندازی شدید شنیده‌اند و به همین دلیل، مغازه‌های نزدیک به محل درگیری تعطیل شده است. 

سفارت چین در پاکستان با صدور بیانیه‌ای، حمله به کاروان مهندسان چینی را به شدت محکوم کرد و از مقام‌های پاکستان خواست که عاملان این واقعه را مجازات، و برای جلوگیری از این‌گونه حمله‌ها، بیشتر تلاش کنند.  

در این بیانیه آمده است: «چین به همکاری با طرف پاکستانی برای مقابله مشترک با تهدید تروریسم و حفاظت جدی از امنیت پرسنل، موسسه‌ها و پروژه‌های چینی در پاکستان ادامه خواهد داد.» 

همزمان، سرکنسولگری چین در شهر کراچی در جنوب پاکستان نیز در بیانیه‌ای، هشدار ایمنی صادر کرد.  

در این بیانیه آمده است: «کنسولگری از مردم می‌خواهد که هوشیاری خود را حفظ کنند و به‌ دلیل وضعیت خطیر امنیتی، تجمع‌ها در مقیاس بزرگ را به شدت کنترل کنند.» 

ایالت بلوچستان پاکستان با افغانستان و ایران مرز مشترک دارد و به ‌دلیل ذخایر غنی مس، روی و گاز طبیعی، از اهمیت راهبردی برخوردار است.  

چین از متحدان اصلی پاکستان است و به میلیاردها دلار سرمایه‌گذاری برای توسعه خدمات راهسازی، راه‌آهن، خط ‌لوله و بندر در این کشور متعهد شده است، اما گروه‌های تروریستی و جهادی، چالش‌هایی بسیار جدی در مسیر اجرای برنامه‌های بلندپروازنه چین در پاکستان به‌شمار می‌روند.

بیشتر از جهان