پیشرفت در پیوند اعضای بدن حیوان به انسان؛ کلیه خوک یک ماه در بدن بیمار مرگ مغزی دوام آورد

سیستم ایمنی بدن افراد دریافت‌کننده عضو به بافت خارجی حمله می‌کند

آخرین آزمایش طولانی‌ترین مدت عملکرد کلیه خوک در یک فرد را نشان دادند - Canva

طبق گزارشی که ای‌پی منتشر کرده است، جراحان کلیه یک خوک را به مردی که دچار مرگ مغزی شده بود پیوند زدند. این عضو در بدن این مرد تا یک ماه به عملکرد خود ادامه داد. این اتفاق گامی مهم به سمت آزمایش‌های بیشتر در بدن افراد زنده است.

دانشمندان در سراسر جهان برای یادگیری نحوه استفاده از اعضای حیوانات به منظور نجات جان انسان‌ها، با یکدیگر رقابت می‌کنند.

نتایج آخرین آزمایش که به‌تازگی منتشر شده است، طولانی‌ترین مدت عملکرد کلیه خوک در یک فرد را نشان داد. البته این فرد دچار مرگ مغزی شده است، اما محققان همچنان عملکرد این عضو را در ماه دوم پیگیری می‌کنند.

آیا این عضو واقعا مانند اندام انسان کار می‌کند؟ دکتر رابرت مونتگومری، مدیر موسسه پیوند ‌«ان‌یو‌وای لنگون»، به آسوشیتد‌پرس گفت: «تا اینجا به نظر می‌رسد که کار می‌کند.»

مونتگومری، ۱۴ ژوئیه، کلیه‌های مردی که علائم حیاتی‌اش از دست رفته بود را با کلیه خوکی که اصلاح ژنتیکی شده بود جایگزین کرد. او مشاهده کرد که مرد بلافاصله ادرار می‌‌کند. او سپس گفت: «به نظر می‌رسد کلیه خوک حتی بهتر از کلیه انسان است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این احتمال که کلیه خوک ممکن است روزی به کمبود شدید اعضای قابل‌پیوند کمک کند، خانواده «موریس مو میلر» از شمال نیویورک را متقاعد کرد تا بدن او را برای آزمایش اهدا کنند. او به‌طور ناگهانی به‌دلیل سرطان مغزی درگذشت و البته اهدای عضو معمول را نپذیرفته بود.

مری میلر دافی، خواهر او،  در مورد تصمیم خود به ای‌پی گفت: «من چالش بزرگی داشتم. اما برادرم همیشه دوست داشت به دیگران کمک کند. بنابراین بدن او را تقدیم کردم. نام او در کتاب‌های پزشکی خواهد ماند. او همیشه زنده است.»

تلاش‌ها برای پیوند اعضای حیوان به انسان یا پیوند خارج از بدن، دهه‌‌ها با شکست مواجه شده است، زیرا سیستم ایمنی بدن افراد دریافت‌کننده عضو به بافت خارجی حمله می‌کند.

در حال حاضر، محققان از خوک‌های اصلاح‌شده استفاده می‌کنند تا اندام‌های آن‌ها سازگاری بیشتری با بدن انسان داشته باشد. همچنین سازمان غذا و دارو در حال بررسی است که آیا به تحقیقات کوچک در مورد پیوند قلب یا کلیه خوک در بیماران داوطلب اجازه بدهد یا خیر؟

دانشگاه آلاباما در بیرمنگام، روز چهارشنبه، موفقیت جدیدی را اعلام کرد: «یک جفت کلیه خوک به مدت هفت روز در بدن دریافت‌کننده عضو، عملکرد معمول خود را ادامه داد.»

بنا به گزارش‌ها، بیش از ۱۰۰ هزار نفر در ایالات متحده در فهرست پیوند عضو قرار دارند و هرساله عده زیادی جان خود را در حین انتظار برای دریافت عضو از دست می‌‌دهند.

دکتر محمد محی‌الدین از مریلند می‌گوید که هنوز مشخص نیست بدن فردی که علائم حیاتی ندارد تا چه اندازه همانند بدن بیمار زنده به عضو خوک واکنش مشابه نشان می‌‌دهد. او تاکید کرد تا زمانی که تلاش برای زندگی دوباره ادامه دارد: «مردم نباید تعجب کنند.»

پیش از این، دانشگاه نیویورک و گروهی در دانشگاه آلاباما در بیرمنگام، پیوند کلیه خوک را در دریافت‌کنندگان مرده فقط برای دو یا سه روز آزمایش کرده بودند.

بیشتر از بهداشت و درمان