مسمومیت با قارچ چه علائمی دارد؟

کلاهک مرگ، آمانیتا فالوئیدس، حاوی سم آمانیتین و عامل ۹۰ درصد مرگ‌و‌میرها در اثر مصرف قارچ است

کلاهک مرگ قارچی بزرگ با طول و عرض حدود ۱۵ سانتیمتر است که یک کلاهک گنبدی یا سفید و ساقه مایل به سفید دارد‌ـ Canva

در شهر لئونگاتا در ایالت ویکتوریا، در استرالیا، سه نفر پس از خوردن رولت گوشت جان باختند.

ارین پترسون، میزبان، مادرشوهر و پدرشوهر سابقش، گیل و تام پترسون، را همراه خواهر گیل، هتر ویلکینسون، و شوهرش، ایان، برای صرف غذا دعوت کرده بود. پس از غذا، ظرف چند روز، گیل و تام، که هر دو ۷۰ ساله بودند، و هتر ۶۶ ساله جان باختند. فقط ایان ۶۸ ساله باقی ماند که با مرگ دست‌و‌پنجه نرم می‌کرد.

پلیس ویکتوریا این حادثه را «مسمومیت مشکوک با قارچ» عنوان کرد. دین تامس، کارآگاه پلیس، گفت روشن نیست در ۲۹ ژوییه، مهمان‌ها چه نوع قارچی خورده‌ بودند، اما علائمشان مشابه علائم ناشی از «کلاهک مرگ»، گونه‌ای قارچ فوق‌العاده مرگبار است.

پترسون در اظهارنامه گفت وقتی ماه گذشته در لئونگاتا، در جنوب گیپسلند، غذا را آماده می‌کرد، نمی‌دانست قارچ‌ها ممکن است سمی باشند.

این زن ۴۸ ساله گفت: «فکر اینکه شاید این قارچ‌ها در بیماری که عزیزانم دچارش شدند دخیل بوده‌اند دارد نابودم می‌کند. واقعا می‌خواهم تکرار کنم به‌هیچ‌وجه دلیلی نداشتم به این آدم‌هایی که دوستشان داشتم آسیب بزنم.»

او در ادامه گفت: «الان می‌خواهم این موضوع را روشن کنم چون در اثر مرگ عزیزانم به‌شدت تحت فشارم و از پا درآمده‌ام. امیدوارم این اظهارنامه به‌نحوی کمک کند. باور دارم مردم اگر از وضعیت بیشتر بدانند، این‌قدر عجولانه قضاوت نخواهند کرد.»

نیتن هرسی، شهردار گیپسلندشر جنوبی، در مورد این فقدان در جامعه محلی گفت: «مرگ سه عضو بسیار محترم جامعه ما‌ــ و وضعیت وخیم نفر دیگر‌ــ ساکنان محلی را که بسیاری از آن‌ها این افراد را به‌خوبی می‌شناختند، شوکه و اندوهگین کرده است.»

«آن‌ها در کورامبرا، شهر محل زندگی‌شان، بسیار فعال بودند و مشارکت چشمگیری در سازمان‌های حمایتی آموزشی، مذهبی و اجتماعی داشتند. فقدان آن‌ها عظیم و افراد بسیاری این فقدان را احساس خواهند کرد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به نوشته سازمان خیریه محافظت از منابع طبیعی وودلند تراست، کلاهک مرگ، آمانیتا فالوئیدس، حاوی سم آمانیتین و عامل ۹۰ درصد مرگ‌و‌میرها در اثر قارچ است، و نصف کلاهک قارچ یا حتی کمتر کافی است تا انسان را بکشد.

آنچه در ادامه می‌آید تمام نکاتی است که باید در مورد کلاهک مرگ و مسمومیت با قارچ بدانید.

قارچ کلاهک مرگ چه شکلی است و کجا پیدا می‌شود؟

کلاهک مرگ قارچی بزرگ با طول و عرض حدود ۱۵ سانتیمتر است که یک کلاهک گنبدی یا سفید و ساقه مایل به سفید دارد.

در وب‌سایت باغ‌های گیاه‌شناسی ویکتوریا آمده است این قارچ را می‌توان در پارک‌ها، باغ‌ها و بخش‌هایی از طبیعت یافت.

این وب‌سایت در ادامه افزوده است این قارچ اغلب زیر درختان غیربومی، به‌خصوص بلوط (کوئرکس) وجود دارد. همچنین، برخی گزارش‌ها حاکی از رویش آمانیتا فالوئیدس زیر درخت اوکالیپتوس در الجزایر و تانزانیا بوده است، اما گزارش رسمی تایید‌شده‌ای از مشاهده کلاهک مرگ در منطقه‌ای دور از درختان غیربومی استرالیا وجود ندارد.

در ایالت ویکتوریا، کلاهک مرگ اغلب در سراسر ملبورن در نواحی حومه شهر از جمله اشبرتون، بروود، کمبرول، کانتربری، کلیتون، دیپدن، ملورن شرقی، امرالد، هیتمونت، هایدلبرگ، کیو، سندرینگام، یارای جنوبی، ساری هیلز و ویلرز هیل یافت می‌شود. در منطقه ویکتوریا، مشاهده کلاهک مرگ در بندیگو، برایت، کاسلمین، گیسبورن، و واندیلیگونگ نیز گزارش شده است. می‌توان انتظار داشت این قارچ در هر جای ویکتوریا که بلوط کاشته شده است بروید.

به گزارش باغ‌های گیاه‌شناسی سلطنتی ویکتوریا، اولین مورد در استرالیا در دهه ۱۹۶۰ تایید شد، اما شاید موارد پیش از آن ناشناخته باقی مانده بود.

به نظر می‌رسد کلاهک مرگ در فصل پاییز و گاهی زمستان پیدا می‌شود.

مسمومیت با قارچ چه علائمی دارد؟

بنا بر اعلام بتر هلث، که در استرالیا اطلاعات سلامت و پزشکی ارائه می‌دهد، قارچ‌های سمی سه اثر و پیامد اصلی دارند که عبارت‌ است از توهم، مشکل گوارشی و از کار افتادن کبد، که می‌تواند به مرگ منجر شود.

سایر علائم عبارت‌اند از:

  • گیجی
  • ضعف عضلانی
  • آشفتگی
  • تپش قلب
  • سردرد

علائم گوارشی عبارت‌اند از: 

  • تهوع
  • استفراغ
  • دل‌پیچه
  • اسهال

بنا بر اعلام بتر هلث، از هر ۱۰ مرگ مرتبط با قارچ، حدود ۹ مورد ناشی از قارچ کلاهک مرگ (آمانیتا فالوئیدس) است» و ممکن است علائم بین شش تا ۲۴ ساعت پس از مصرف قارچ سمی بروز کند.

آیا مسمومیت با قارچ درمانی دارد؟

بتر هلث می‌گوید اگر مشکوک شدید که شما یا فردی دیگر ممکن است قارچ سمی خورده‌ باشید، منتظر بروز علائم نمانید تا کمک پزشکی بگیرید.

برای دریافت مراقبت پزشکی، باید به نزدیک‌ترین بیمارستان یا پزشک محلی‌تان مراجعه کنید، تا درمانی را که فکر می‌کنند برایتان بهتر است در اختیارتان بگذارند. 

در استرالیا، به افراد توصیه می‌شود در اسرع وقت با مرکز اطلاعات سموم ویکتوریا تماس بگیرند.

بتر هلث می‌گوید: «داشتن نمونه قارچ کمک می‌کند. کارکنان مرکز اطلاعات سموم استرالیا ممکن است از شما درخواست کنند عکسی از قارچ سمی را برایشان بفرستید که به شناسایی گونه و ارزیابی خطر کمک می‌کند.»

«اگر فرد بیهوش شده، تنفسش قطع شده است، تشنج دارد یا دچار واکنش آنافیلاکسی (واکنش آلرژیک شدید) شده است، بلافاصله با شماره سه صفر (۰۰۰) تماس بگیرید تا آمبولانس فرستاده شود.»

در بریتانیا، سازمان خدمات ملی سلامت توصیه کرده است افرادی که علائم مسمومیت دارند با شماره ۹۹۹ تماس بگیرند و درخواست آمبولانس کنند یا فرد مسموم را به نزدیک‌ترین بخش فوریت‌های پزشکی ببرند.

در وب‌سایت سازمان خدمات ملی سلامت بریتانیا آمده است: «در موارد وخیم، شاید لازم باشد فرد برای درمان در بیمارستان بستری شود. اکثر افرادی که به‌دلیل مسمومیت به بیمارستان مراجعه می‌کنند زنده می‌مانند.»

© The Independent

بیشتر از بهداشت و درمان