پنج هزار نفر با خوردن قارچ غیرخوراکی مسموم شده‌اند

فصل بهار اوج مسمومیت‌های ناشی از مصرف قارچ سمی در ایران است

آذربایجان غربی، لرستان، کرمانشاه، کردستان، زنجان و گلستان بیشترین مسمومیت‌های ناشی از مصرف قارچ سمی را دارند. عکس: خبرگزاری فارس

بیش از پنج هزار نفر در پنج سال گذشته به دلیل مصرف قارچ سمی در ایران مسموم شده‌اند.

نوشین محمدحسینی یکی از مدیران سازمان غذا و دارو این آمار را اعلام کرد و گفت این مسمومیت‌ها بین سال‌های ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰ رخ داده است.

محمدحسینی اضافه کرد شمار کسانی که سال ۱۳۹۶ بر اثر مصرف قارچ سمی به بیمارستان‌ها مراجعه کرده‌اند هزار و ۵۴۰ نفر بوده است.

او گفت این آمار در سال‌های ۱۳۹۷ تا ۱۳۹۹ به ترتیب بالغ بر ۱۷۲۶ نفر، ۳۶۵ نفر و ۷۲۲ نفر و در نیمه نخست سال ۱۴۰۰ هم ۸۲۸ نفر گزارش شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آن‌طور که محمدحسینی اعلام کرده بیشترین مسمومیت در سال ۱۳۹۶ مربوط به شهرهای استان کرمانشاه، آذربایجان غربی، لرستان، گلستان و کردستان است. 

بیشترین مسمومیت در سال ۱۳۹۷ هم در شهرهای استان کرمانشاه، گلستان، لرستان و آذربایجان غربی (ارومیه) و زنجان گزارش شده است.

در سال ۱۳۹۸ هم استان‌های لرستان، آذربایجان غربی، اردبیل، تهران و کردستان بیشترین آمار‌های مسمومیت ناشی از مصرف قارچ سمی را داشتند.

بیشترین مسمومیت در سال ۱۳۹۹ هم مربوط به بجنورد (خراسان شمالی)، تهران، شهرکرد، گلستان و آذربایجان غربی (ارومیه) و بیشترین مسمومیت در نیمه نخست سال ۱۴۰۰ نیز مربوط به شهرهای بجنورد (خراسان شمالی)، تهران، شهرکرد، لرستان و گلستان بوده است.

محمدحسینی با اعلام این آمار به مردم توصیه کرده «از مصرف قارچ‌های خودرو به خصوص قارچ‌هایی که در کنار تنه درختان روئیده‌اند» خودداری کنند.

به گفته او «شناسایی انواع خوراکی قارچ از انواع سمی تنها بر اساس خصوصیات ظاهری مانند شکل، رنگ، بو، قوام و مزه مشکل» است.

او همچنین «تهوع، استفراغ و اسهال به صورت تاخیری پنج تا ۱۲ ساعت» پس از مصرف قارچ را نشانه مسمومیت معرفی کرده است.

همه ساله با آغاز فصل بهار و بروز شرایط مساعد در رشد قارچ‌های خودرو، موجی از مسمومیت‌های ناشی از مصرف قارچ سمی در ایران شکل می‌گیرد.

به طور معمول بارندگی‌های چشمگیر با توده‌های تندری، موجب رویش انواع قارچ‌ها به ویژه نوع سمی آنها می‌شود که مصرف آنها می‌تواند منجر به مرگ افراد شود.