مکمل‌های خوراکی مراقبت از پوست؛ تبلیغاتی که ارزش ندارند

توصیه کردن مکمل‌ها از هر نوع «مشکل» است، زیرا سازمان غذا و دارو بر بسیاری از ادعاهای آن‌ها نظارت ندارد

مطالعات اخیر نشان داده‌اند که فواید ویتامین‌های روزانه نسبتا ناچیز است و درواقع ممکن است حاوی دوزهای دقیق نباشند-Canva

برای کسانی که پایبندی به یک برنامه مراقبت از پوست منظم برایشان دشوار است، وعده مصرف روزانه یک مکمل خوراکی که نوید پوستی شفاف و درخشان را می‌دهد، وسوسه‌برانگیز به نظر می‌رسد. کپسول‌های حاوی موادی چون کلاژن، انواع آنتی‌اکسیدان، پروبیوتیک و سرامید که ادعا می‌کنند با مصرف روزی یک دانه از آن‌ها، درخشندگی سالم پوست را از درون بدن ایجاد می‌کنند.

آنچه این قرص‌ها وعده‌ می‌دهند، با اتکا به تحقیقات نوظهور در مبحث روده-پوست، یا چگونگی تاثیر میکروبیوم روده بر پوست است.

دکتر منیب شاه، متخصص پوستی که در تیک‌تاک بیش از ۱۸ میلیون نفر دنبال‌کننده دارد، به نیویورک‌پست گفت که در درماتولوژی (تخصص پوست) می‌دانیم که کمبود برخی از مواد معدنی می‌تواند باعث ایجاد بثورات پوستی شود. بااین‌حال، اغلب مکمل‌های خوراکی مد‌های گذرایی محسوب می‌شوند که در آزمون زمان سربلند بیرون نمی‌آیند.

محبوبیت مراقبت‌های داخلی پوست در ادامه روندهای مختلف مراقبت از پوست در تیک‌تاک، مانند روش اسلاگینگ (استفاده از یک محصول چرب مثل وازلین در مرحله آخر روتین شبانه) و سنگ‌های گواشا است، چنانچه هشتگ Internalskincare‌# بیش از ۱۹۶ هزار بازدید دارد.

برخی متخصصان مراقبت از پوست در پلتفرم‌های آنلاین، مکمل‌های ویتامین و مواد معدنی مختلفی مانند لیزین، روی، گلوتاتیون یا کلروفیل را تبلیغ و ادعا می‌کنند که پوست را سم‌زدایی می‌کنند، باعث بهبود شفافیت آن می‌شوند و لک‌ها را از بین می‌برند.

اما مکمل‌هایی نیز وجود دارند -به‌ویژه در مورد مراقبت از پوست که با جذابیت اینستاگرام عرضه می‌شوند- که اثرشان بیشتر ساخته‌وپرداخته ذهن است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مکمل «پاک‌سازی روزانه» از شرکت هام نوتریشن (Hum Nutrition’s Daily Cleanse supplement) ادعا می‌کند که کلرلا و اسپیرولینا (دو نوع جلبک) به پاک‌سازی پوست از درون کمک می‌کند، و قرص‌های پروبیوتیک (Skin Squad Pre + Probiotic) این نشان تجاری، پوستی صاف‌تر را وعده می‌دهند.

شرکت نوئه (Nue) نیز به شکل مشابهی وعده می‌دهد که کپسول‌های فیلتر این نشان تجاری (skin filter capsules) با استفاده از ویتامین آ و روی، رنگ ناهمگون پوست و خشکی آن را برطرف می‌کنند، و مکمل اسکین هیدراتور فورمولا (skin hydrator formula) با ترکیبات سرامید و اسید هیالورونیک، «مرطوب‌کننده خوراکی» را به افراد وعده می‌دهند.

دکتر شاه می‌گوید مکمل‌های کلاژنی که به شکل قرص یا پودر در دسترس‌اند، ظاهرا خاصیت ارتجاعی و رنگ پوست را بهبود می‌بخشند، اما علی‌رغم محبوبیتشان، تاثیر آن‌ها همچنان بحث‌برانگیز است.

او اضافه کرد تعیین اینکه کدام نوع کلاژن، «بهترین» است، یا کدام نشان تجاری «قابل‌اعتمادترین»، دشوار است و به پیروان سلامتی مشتاق هشدار داد که قبل از پیروی از مد، منتظر بمانند.

دکتر شاه افزود بیشتر مدهایی که مبتنی بر علم‌اند در مقابل آزمون زمان مقاومت خواهند کرد. او گفت: «اولین کسی نباشید که از مد پیروی می‌کند، چرا که اگر ارزش آن را داشته باشد، در چند سال آینده نیز وجود خواهد داشت.»

شاه هشدار داد که توصیه کردن مکمل‌ها از هر نوع «مشکل» است، زیرا سازمان غذا و دارو بر بسیاری از ادعاهای آن‌ها نظارت ندارد.

طبق مقررات، سازمان غذا و داروی آمریکا «اف‌دی‌ای» (FDA)، به تایید اکثر مکمل‌های غذایی یا ادعاهای آن‌ها قبل از ورود به قفسه‌ها مجاز نیست و تولید‌کنندگان و توزیع‌کنندگان را مسئول ایمنی آن‌ها می‌داند.

مطالعات اخیر نشان داده‌اند که فواید ویتامین‌های روزانه نسبتا ناچیز است و درواقع ممکن است حاوی دوزهای دقیق نباشند.

در بدترین حالت، تلاش برای رسیدن به حداکثر سلامتی می‌تواند مصرف‌کنندگان را بیمارتر کند -نمونه آن ترزا اسکروبانک تگزاسی است که ماه گذشته به نیویورک‌پست گفت مکمل‌هایی که ادعای افزایش طول عمر را می‌دهند، او را بیمار کرده‌اند.

اما در بهترین حالت، این کپسول‌ها ممکن است فقط پولی به جیب بازار مکمل‌های غذایی سرازیر کنند که ارزش آن در سال گذشته ۱۵۲ میلیارد دلار برآورد شد.

دکتر شاه در پایان به شوخی‌ متداولی در دانشکده پزشکی اشاره کرد که می‌گوید آمریکایی‌ها «گران‌ترین ادرار» جهان را دارند، زیرا یک سری مکمل‌های محلول در آب را که درنهایت با ادرار از بدن خارج می‌شوند، مصرف می‌کنند.

به‌طور خلاصه: «بیشتر این محصولات ارزش تبلیغات را ندارند.»

بیشتر از زندگی